Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb kompaktkamera under 4000 kr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja IXUS 300HS verkar mycket intressant. Samsung har en ny på gång också med manuella inställningar och RAW format om man vill ha det. 2.8 i bländare, 10 mp och 10 bilder/ sekund.
 
Jag har inte köpt nån kamera än. Har beslutat mig för att behålla min nuvarande kamera tills jag hittar nån jag verkligen vill ha. Under bra ljusförhållanden får jag faktiskt väldigt bra kort med min nuvarande kamera, och jag får väl ta med mig extrabatterier på semestern. Så kan jag spara mina pengar till en systemkamera.

Ska bli kul att läsa recensionerna av den nya ixusen.
 
Jag skaffade en Sony HX5V som komplement till min DSLR-utrustning. Är väldigt nöjd, inte systemkameraklass på bilderna men blir alldeles tillräckligt. Trevlig att filma med och "Handheld Twilight" är en sjukt bra funktion. Den fungerar verkligen =)
 
Hallå där!

Jag är en amatörfotograf som ska köpa en kompaktkamera att ha med mig på resor, men även fota lite hemma. Jag kan nada om kameror, förutom lite som jag googlat mig till. Så mycket har jag förstått, att det finns inga perfekta kompaktkameror, om det fanns det skulle inte systemkamerorna behövas. Nåväl, jag ska försöka lista mina önskade kriterier i fallande ordning. Vore otroligt tacksam om ni erfarna fotografer tar er tid att hjälpa mig med ett tips på vilken kamera jag ska köpa. Tilläggas bör kanske att jag funderar på att köpa en systemkamera om ett halvår/år, men vill ändå ha en riktigt bra kompaktkamera att ha med på resor.

1. Den ska ta snygga och skarpa bilder med bra färgåtergivning utan nån större ansträngning (alltså, typ sikta-skjut).

2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.

3. Den ska funka bra på konserter, både att fota och filma med.

4.Den ska ta bra bilder även i mörker, både med och utan blixt.

5. Kameran ska ha en kraftig zoom. Zoomen ska kunna användas när man filmar, utan att ljudet försvinner, och man ska kunna zooma långsamt.

6. Man ska kunna göra manuella inställningar, inte bara automatiska.

7. Det ska vara bra ljud för videofilmning.

8. Den ska kosta max 4000 kr.

1 - Det funkar bäst med kameror som ger långt skärpedjup trots stor bländare. Det gör kompaktkamerorna tack vare de små sensorerna i dem. Med systemkameror är det lite mer kritiskt med fokuseringen, men man kan ju låta kameran välja fokuspunkt och använda gröna rutan eller motivprogrammen.

2 - Här är väl alla kompakter ganska dåliga jämfört med systemkamerorna.

3 - Här behövs ljusstyrka och stor sensor - alltså en systemkamera. Annars får du stå ut med väldigt mycket brus. En modern men billig systemkamera brusar ungefär lika mycket på iso 1600 som en vanlig kompakt gör på iso 200-400. (Undantag finns väl, men generellt sett når väl ingen kompakt med liten sensor upp till samma bildkvalitet på höga isotal som en systemkamera). Högt iso gör att man kan klara sig med mycket kortare slutartider.

4 - Se punkt 3. Med blixt kommer du dock lättare undan och speciellt bilder på människor blir bättre med blixt då det är mörkt, men det ska helst vara en extern blixt, då de interna alltid ger ett lite platt ljus (kolla gärna blixttillbehören och att kameran har ett fäste för en extern blixt, om du väljer en kompakt). I mörker får man de bästa bilderna på människor om man använder en förhållandevis lång slutartid, iso som inte ger outhärdligt mycket brus, och en inte alltför hög blixteffekt.

5 - "Mycket zoom", alltså stort brännviddsomfång, är alltid en kompromiss vad gäller bildkvalitet och ljusstyrka. En långzoom fullt inzoomad har en väldigt dålig ljusstyrka (släpper in för lite ljus) som inte räcker till för handhållet foto i dåligt ljus ens med systemkamera. Stativ behövs, men motiven måste vara statiska för att man ska få bra bildkvalitet i vilket fall som helst. Sen tycker jag du kunde tänka på brännviddsomfånget i vidvinkelläget också, på resor och inomhus är det inte ovanligt att man behöver mer vidvinkel än man har. Om man ofta backar in i väggar eller ut på vägar för att få allt med så behövs bättre vidvinkel än vad som finns på de flesta kompaktkameror.

6 - Det kan du på alla systemkameror och även lite mer avancerade kompakter som har M, A, S och P-lägen.

7 - En ljudingång för en extern mikrofon ger möjlighet till bästa möjliga ljudupptagning, så det är bra om det finns en sån ingång på kameran. Annars får du lusläsa kamerarecensioner och se vilken som är bäst. Det finns nog ändå knappast nån kamera med riktigt bra ljudupptagning som standard.

8 - De flesta hyfsade kompaktkamerorna hamnar väl under detta pristak, men med tanke på dina krav skulle jag satsa på en begagnad systemkamera av instegsmodell som kan filma. Kanske en Sony? För att filma med Nikon måste man upp till minst D5000, och den kostar lite mer. Vet inte hur det ser ut på Canonfronten med begagnade kameror som kan filma... Sony har haft filmfunktionen längst i sina modeller tror jag så därför föreslår jag att du tittar på dem i första hand.
 
Kanske att inte så många ännu har hunnit se att den fotografiska spelplanen ändrades radikalt förra veckan (11 maj). Då presenterades den hittills ENDA kameran som kan uppfylla alla dina åtta punkter. :)

Här är en länk till en bild på den. Observera att den här har en externa blixt påmonterad, så ifall man tar bort den så blir den förstås ännu mindre...
http://www.ephotozine.com/articles/...nds-on-preview-13644/images/sony_hex_5_me.jpg
Det kan ta en liten stund innan bilden har laddats in.

På bilden är det en Sony NEX-5, men ifall den skall uppfylla ditt pristak så får du välja NEX-3. Officiellt pris är angett till 500 Euro inkl. objektiv och den lilla blixten (priset på gatan kommer säkert att snabbt gå ner till den av dig angivna nivån)..

Denna nya kamera är superintressant för alla som vill ha systemkamerans bildkvalitet och snabbhet, men som inte är större än att den går att stoppa ner i en ficka. Dess sensor har, otroligt nog, full APS-c storlek (sensorns area är nästan 15 gånger större än en kompaktkameras). Olympus och Panasonic har ju tidigare kommit ut med relativt små kameror. Dessa har mindre sensor (micro FourThirds) än NEX-kamerornas APS-C, men är ändå betydligt större utvändigt än dessa. Samsung har också nyligen kommit ut med en spegellös kamera som faktiskt har APS-C sensor, fast den är JÄTTESTOR i jämförelse med NEX-kamerorna (även om den är betydligt mindre än marknadens alla andra DSLR-kameror).

NEX-kamerorna torde blåsa Oly/Pannys och Samsungs spegellösa kameror ur vattnet...

Hinner jag ska jag komma tillbaka med lite mer information. Har du gott om ork kan du annars läsa om dessa kameror t.ex. här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=120183
Fotosidans Forum > Utrustningsfrågor > Sonykameror (Konica Minolta) > Sonys spegellösa kameror lanseras om någon dag

Ifall du inte orkar plöja igenom spekulationerna innan den officiella lanseringen av NEX-serien, så kan du ju gå direkt till inlägg #24, som är det första efter lanseringen.
 
Senast ändrad:
...
8 - De flesta hyfsade kompaktkamerorna hamnar väl under detta pristak, men med tanke på dina krav skulle jag satsa på en begagnad systemkamera av instegsmodell som kan filma. Kanske en Sony? För att filma med Nikon måste man upp till minst D5000, och den kostar lite mer. Vet inte hur det ser ut på Canonfronten med begagnade kameror som kan filma... Sony har haft filmfunktionen längst i sina modeller tror jag så därför föreslår jag att du tittar på dem i första hand.
Bara en liten korrigering. Sony är faktiskt sist med att implementera filmfunktion i sina systemkameror. Deras NEX-serie blir de första med detta. Med tanke på att Sony är nr 1 när det gäller professionella videokameror har många undrat varför de är sist med att stoppa in funktionen i sina systemkameror. Nu vet vi svaret. De ville helt enkelt inte besudla sitt rykte som världens ledande videokameratillverkare genom att komma med lika bristfällig video som alla de andra har gjort (det blev antagligen en överraskning för Sony att detta ändå sålde så bra)... :)

De nya Alpha DSLR-kameror som kommer till hösten kommer också att ha video-funktion ("video that works"), utom möjligen de allra enklaste, som A290.

Nåväl, videofunktionen i NEX-kamerorna sägs ligga "ljusår" före samtliga andras. T.ex. uppvisar de tydligen inte en tillstymmelse till den "gelehallon-effekt" som samtliga världens alla andra DSLR-kameror med video lider av.
 
När det gäller förekomsten av "jelly-bean"-effekten eller ej så behöver dock detta utredas ytterligare (uppgiften om att den inte visade sig kommer från en enda källa).
 
Jag är verkligen ett fan av dessa spegellösa kompakter, och NEX-5 verkar riktigt bra. Den har alla smarta funktioner som HX5V har.

Det enda som jag ställer mig tvekande till är just storleken, själva kamerahuset är väldigt litet, men objektiven kommer vara i samma storlek som för vanliga APS-C (ungefär).
Detta gör att den inte alls är fickvänlig, för att ha ett objektiv som ger rejält zoomområde krävs ett gigantiskt objektiv, vilket kommer göra kameran väldigt stor. Ja jag vet att bildkvaliteten blir lidande av superzoomar och liknande, men som liten fickvänlig kamera behöver man inte alltid ha superkvalitetet, det har jag min DLSR till.
Även med vanliga 18-55 ser kameran väldigt stor ut, man kan visserligen ha med sig lock för kamerahuset och ta bort objektivet när kameran ska ner i fickan, men det ökar risken för damm på sensorn.

Själv skulle jag vilja ha en NEX-5 med en fin liten pancake, men skulle behöva ha kvar min HX5V för dagarna jag inte orkar ha med mig en väska.
 
För er som vill veta vad det blev för kamera...

Tack så mycket för alla tips! Ni har verkligen engagerat er och tagit er tid att förklara!

Nu bidde det ingen kompaktkamera MEN!!! Det bidde en Nikon D3000. Mediamarkt öppnade nyligen i Örebro samtidigt som Elgiganten hade nyinvigning, så det blev priskrig (folk köade hela natten). Jag hade inte möjlighet att åka dit förrän två dagar efter invigningen och var inställd på att de billiga systemkamerorna skulle vara slut, men man vet ju aldrig. När jag kommer dit så säger informationspersonalen att NikonD3000 är slut och att erbjudandet bara gällde de två första dagarna. Menefter en stund springer hon efter mig och säger att hon hittat en kamera som de glömt att ta fram. Och jag fick köpa den för 2990 kr, dvs erbjudandepriset (tjejen i infon var dagens hjälte!). Snacka om tur! Ska bli spännande att testa den, jag lägger väl upp nån bild här sen när jag lärt mig hur den fungerar.

Jag vill fortfarande ha en ny kompaktkamera, men nu kan det vänta ett tag känns det som.
 
Grattis till det braiga priset!

Visst ska du lägga upp lite bilder här sen - även om de inte kommer från en kompaktkamera...
 
Aha! D3000 hade alltså finast färg? :)

Ja, svart är klassiskt och stilrent!

Jag har förresten fotat fåglar idag och igår. Jag tror jag ska bli fågelfotograf och bara fota fiskmåsar, det är så rogivande att fota dem när de flyger. Måste bara skaffa ett bra objektiv.

En annan sak jag roar mig med är att ta kort på vattendroppar som faller. De har så vackra former och ljuset skidftar så fint i dem. Måsar och vattendroppar är vad jag ska fota. Och en och annan tjock and.
 
Sony HX5V

Sony CyberShot DSC-HX5V låter som att den passar de flesta av dina kriterier.. Ganska ny kamera.. du hittar recensioner o mer info på länkarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=544349

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HX5

Jag har haft massor av systemkameror och kompakter men lyckades få köpa den första Sony HX5V´n som kom till Sverige när jag skulle åka till Brasilien och filma. Jag vågade inte ta min stora videokamera med mig om den skulle bli stulen.
Kom hem med över 900 scener och en del enstaka kort tagna. Den är underbar denna lilla kamera som lär vara den den enda just nu som filmar i ÄKTA HD d.v. 1920x1080 i 30 bilder/sek. Jag har en mycket bra 40" Samsung LED TV som jag kan spela upp filmerna på från Datorn och det blir mycket nära professionell TV kvalitet på dom.

Det här med inbyggd GPS och kompass förstod jag mig inte på till att börja med. Men GPS-funktionen är toppen när man reser utomlands och inte vet riktigt var man är. Då tar man ett kort eller filmar en snutt och sedan när man kommer hem tar man upp den speciella Google-kartan och flyttar in bilderna och vips så vet man exakt var man tog bilderna t.o.m. med vilken kompassgrad det är togs.
Den här kameran har också inbyggd tung bildbehandling som man på 80-talet hade speciella bilddatorer till att utföra.

Om man ska ta bilder i halvmörker på ett föremål som inte rör sig, tar kameran 6 bilder i följd som den bearbetar och efter cirka 2 sekunder har man en bild i fixad normal belysning.

Om man är under skakiga förhållanden tar den också 6 snabba bilder som den passar ihop och skärpeförbättrar.
Den är också väldigt ljusstark och man kan även filma med +2EV och det tillsammans med brightness funktioner i nya Corel Video PRO X3 gör att man t.o.m. kan filma i nästan mörker.
Det är en mycket härlig kamera både att filma och ta kort med.
ChristerT
 
Grattis!

Den lär vara världens mest efterfrågade kamera f.n., och det verkar finnas skäl till detta... :)
 
Grattis!

Den lär vara världens mest efterfrågade kamera f.n., och det verkar finnas skäl till detta... :)

Köpte den första som Mediamarkt i Sundsvall fick in (köpte skyltexet).
Är ruskigt nöjd med den! Det enda konstiga tycker jag är att man inte hör så mycket om den..
 
2. Den ska vara snabb. Då menar jag att när man trycker ner knappen så ska kameran ta kortet på en gång, inte om ett halvår. Extra plus om den är snabb att starta från avstängt läge tills att man kan ta första bilden.

De flesta digitala kompaktkameror är ruskigt sega med att fokusera eftersom de använder ett fokuseringssystem som i princip går ut på att kameran fokuserar fram och tillbaka ett stort antal gånger tills den tagit reda på i vilket läge bilden är som skarpast. (Analoga kompaktkameror hade i regel ett mycket snabbare fokuseringssystem som mätte avståndet till objektet och sedan fokuserade rätt från början. Spegelreflexkameror, både digitala och analoga, har också fokuseringssystem som i praktiken mäter avståndet till objektet och därför fokuserar snabbt.)

Den nya kompaktare typen av systemkameror som inte är spegelreflexkameror (Olympus, Panasonic, Samsung, Sony) har samma omständliga fokuseringssystem som digitala kompaktkameror. Detta har lett till att företagen för första gången i historien har tvingats lägga ned lite möda på att snabba upp fokuseringen eftersom de nya kamerorna kommer att jämföras med snärtiga spegelreflexkameror och inte med sega kompaktkameror. Och se, alla utom Olympus har lyckats pressa ned fokuseringstiden med några tiondelar till strax under en halv sekund! (Vilket i och för sig fortfarande är långsammare än de flesta spegelreflexkameror...) Räkna med att kommande kompaktkameror från Panasonic, Samsung och Sony är rappare i fokuseringen än tidigare.

En åtgärd som snabbar upp fokuseringen väsentligt även på äldre kompaktkameror (t.ex. på Ixusar) är att stänga av ansiktsigenkänningen och i stället använda en fast fokuspunkt. Jag misstänker att det funkar utmärkt på ovannämnda systemkameror också.

Anders
 
De flesta digitala kompaktkameror är ruskigt sega med att fokusera eftersom de använder ett fokuseringssystem som i princip går ut på att kameran fokuserar fram och tillbaka ett stort antal gånger tills den tagit reda på i vilket läge bilden är som skarpast. (Analoga kompaktkameror hade i regel ett mycket snabbare fokuseringssystem som mätte avståndet till objektet och sedan fokuserade rätt från början. Spegelreflexkameror, både digitala och analoga, har också fokuseringssystem som i praktiken mäter avståndet till objektet och därför fokuserar snabbt.)

Den nya kompaktare typen av systemkameror som inte är spegelreflexkameror (Olympus, Panasonic, Samsung, Sony) har samma omständliga fokuseringssystem som digitala kompaktkameror. Detta har lett till att företagen för första gången i historien har tvingats lägga ned lite möda på att snabba upp fokuseringen eftersom de nya kamerorna kommer att jämföras med snärtiga spegelreflexkameror och inte med sega kompaktkameror. Och se, alla utom Olympus har lyckats pressa ned fokuseringstiden med några tiondelar till strax under en halv sekund! (Vilket i och för sig fortfarande är långsammare än de flesta spegelreflexkameror...) Räkna med att kommande kompaktkameror från Panasonic, Samsung och Sony är rappare i fokuseringen än tidigare.

En åtgärd som snabbar upp fokuseringen väsentligt även på äldre kompaktkameror (t.ex. på Ixusar) är att stänga av ansiktsigenkänningen och i stället använda en fast fokuspunkt. Jag misstänker att det funkar utmärkt på ovannämnda systemkameror också.

Anders

Sony HX5V är försedd med en supersnabb dator som även klarar tung bildbehandling. CyberPhoto har nu testat den. Kopierar lite info från den nedan:

Hastighet
Kameran startar på ca 1,5 sekunder och är redo för bildtagning direkt. I vidvinkelläget fokuserar den mycket snabbt, hittar fokus på bara några hundradelar. I teleläget går det lite långsammare och inte lika träffsäkert, men ändå lite fortare än genomsnittet. Efter fokusering tas bilden i princip direkt. Tid mellan bilderna är mycket kort, ca 0,5 sek. Sekvenstagning klarar den som bäst med 10 b/sek upp till 10 bilder i högsta JPEG kvalité.

Video
HX5 filmar som bäst i HD 1920 x 1080 med 60 bildrutor/sek i AVCHD format. Har man inte behovet av full HD så kan man välja lägre upplösningar med 30 b/sek, eller spara filmen i MP4 format, som är lämpligt till mail och webb. Kameran kan fokusera kontinuerligt och zooma optiskt under pågående filmning. Ljudet är i stereo, men mikrofonerna sitter mycket nära varandra och placerade så att man får akta sig att man inte täcker hålen med fingrarna. Full HD i AVCHD format kan ställa till med problem om man har för långsam dator eller gammalt filmredigerings/visningsprogram. I så fall kan man prova sig fram till vilken upplösning som passar ens övriga utrustning bäst, alternativt skaffa bättre dator och kompatibla program.

Jag kör 30 bilder/sek alltid på full upplösning 1920x1080 och efter editering i Corel VideoStudio PRO X3 låter jag den skapa en speciell MP4 HD kopia som har myckt hög kvalitet och ligger mycket nära professionell TV i t.ex SVT HD. Har dessutom Samsungs bästa LED TV i 40" för att titta på mina filmer och bilder. Jag tar normalt inga enstaka bilder utan väljer ut lämplig frame från videofilm och låter Photoshop sedan hantera den om det skulle behövas.

Kameran Sony HX5V är verkligen snabb i allt den gör och i hög kvalitet..

Christer
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.