Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb kamera? K5, 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Skulle vilja ha en snabb kamera för hästsportsfoto. Är det dessa två som gäller? 7d är ju "rätt gammal", är det värt att köpa den nu eller är något nytt på gång? Har hittat den i paket med 18-135, duger det objektivet?

Idag har jag inga objektiv alls (förutom till min sony nex5), så jag börjar på "noll", men jag är fd. pentaxian, inte för att det spelar någon roll iofs, ;)

Hästsport innebär väl inomhushallar? Där tror jag ljustyrkan på den zoomen kommer att ställa till problem. När det gäller husen får nog andra svara.

Micke.

Njae, sällan inomhus, oftast utomhus. Inomhus är det mest familjebilder men då väljer jag någon fast optik med 2.8 eller större bländare.

Kör med K-5 idag och älskar snabbheten, kollade på att ev byta märke och då låg 7D närmast men när jag jämförde dem live så kändes K-5 snabbare så jag behåller den, så det blir mitt tips att Du kör på K-5.

Optik är ju lurigt beroende på hur mycket Du behöver i brännvidd, men är de som Du säger utomhus så är den 18-135 ett smidigt val och om jag minns rätt även vädertätad om det är "svensk sommar" när Du ska fota och kameran är det helt klart.

Själv vill jag ha mera tele men jag fotar inte hästsport så andra som gör det får ge mera specifika råd om vad som funkar, men kamerans snabbhet räcker iaf gott till det.

Ok! Du talar inte om hur mycket du kan spendera. Den där zoomen ser inte så rolig ut skärpemässigt men vi kan ju ha olika krav.
Cyber har ett erbjudande nu på Tamrons 70-200 för 6900kr har du råd tror jag det är ett bättre val.

Micke

Hej Karin!

Dessa två kameror är väldigt likvärdiga. K5 har 16,3 MP och 7D har 18 MP. K5 tar 7 b/s och 7D tar 8b/s. Paketpris finns på båda kamerorna med 18-135 optik. K5 kostar 11400kr hos fotokungen och en 7D kostar 13800kr hos Rajala. Tror du kan växa mer med en Canon kamera, finns mycket begagnat till vettiga priser. (Kör själv Canon eos 5D).

Mycket handlar ju oxå om hur mycket kalaset får kosta. Ska du ha en riktigt snabb kamera så tycker jag du ska kolla på Sony A77, där har du Sonys nya flaggskepp. 24,3 MP och 12 b/s. Denna kamera finns på flera Media-butiker, har själv funderat på en sådan som andra kamera där snabbheten behövs, 5D som jag har tar knappt 4 b/s.

När det gäller 18-135 optik tror jag du kan hitta bättre alternativ. Misstänker att du kommer zooma mer än du kommer använda vidvinkel. Det är väl oftast hästen du vill fånga och inte vad som händer på hela banan. Kanske ett Tamron 70-200 f/2,8 (finns till Canon iaf). Om det mesta sker utomhus är det inte lika känsligt med ljusstyrka men är det i hall med dålig belysning så är det betydligt viktigare för att inte behöva ställa upp ISO´t sky högt och få grymt brusiga bilder. Vilket "pirat" objektiv t.ex.Tamron som finns till Sony har jag ingen aning om. Stabilisator eller inte i objektivet? Skadar aldrig, men ett enbensstativ hjälper dig väldigt mycket, då har du stabiliteten men är ändå mycket rörlig.

Lycka till och publicera gärna lite bilder med ditt nya inköp så vi får se resultatet.
Daniel

Tack för era svar!

Har funderat lite till baserat på det ni säger...

Ny-kamera-tankarna började egentligen med att vi har ett 350d hus liggandes hemma. Jagade på Tradera efter något lämpligt objektiv för en så låg peng som möjligt men fastnade hela tiden för ett käckt allround-objektiv såsom t.ex 18-200, 18-135'orna är. Vi ska resa en del i vår och idag har jag bara 18-55 till min Nex5 och en G12 (främst för dykning). Men när vi började kika så kände vi att det kändes lite onödigt att spendera ca 1-2000 kr på ett objektiv till en så gammal kamera som ändå inte är vad vi vill ha idag. Därför började vi kika på nytt och då sambon är Canonförtjust så kikade vi 600d, 60d och nu 7d... :S Jag är egentligen Pentaxian men jag är lite bränd. Jag tröttnade rejält på min K10 då bilderna direkt-ur-kameran visade sig vara sjukt mycket bättre med min Nex5 än K10. K10-bilderna krävde mycket mer efterarbetning och det har jag inte tid eller lust till. Handhavandefel? Kanske, men nu är det struntsamma. Så egentligen är jag ute efter en kamera som levererar nästan helt bra bilder "direkt" och som är snabb.

Är 60d "tillräckligt snabb" tro? Jag lutar lite mer åt att köpa en 60d med 18-135 för familj, allround, utomhus-sport och en t.ex fast ljusstark 50'a eller någon annan fast ljusstark "billigare" sak. Totalsumman som vi vill ge är maximum 13k egentligen... 60d med 18-135 + 50 2.5 ca 13k. Om jag inte hittar någon ljusstark fast glugg på Tradera. :)

Hej Karin!
Mycket handlar ju oxå om hur mycket kalaset får kosta. Ska du ha en riktigt snabb kamera så tycker jag du ska kolla på Sony A77, där har du Sonys nya flaggskepp. 24,3 MP och 12 b/s. Denna kamera finns på flera Media-butiker, har själv funderat på en sådan som andra kamera där snabbheten behövs, 5D som jag har tar knappt 4 b/s.

A77 - hmmm undrar om det var den jag pillade lite på men lade ner efter att ha hört slutarljudet? Iofs är det käckt att ha Sony iom min Nex. Med adapter så kan jag ju använda objektiven på båda kamerorna - iaf A77'ans på Nexen (men inte tvärtom). Jag får pilla lite till på den och se om det var den jag inte gillade slutarljudet på... *uhum* petigt jag vet. ;)

"Tillräckligt snabb" är ju svårt att säga om en kamera är... Men det jag tänker främst på hur säker AF-motorn är, tvekar den eller är den oftast bra osv.

Törs inte svara för hur snabb och exakt AF är på en A77, har som sagt själv funderingar på en men inte testat eller undersökt den speciellt ingående, bara såg på infon om kameran att den klarar 12 b/s, sjukt snabbt. MEN samtidigt så är frågan om det behövs? När måste man ha 12 b/s, det kanske är fullt tillräckligt med 5, 6 eller 7 b/s. Onödigt att betala extra pengar för något som egentligen inte är nödvändigt. Lägg då pengar på ett bättre objektiv istället.

Daniel

Törs inte svara för hur snabb och exakt AF är på en A77, har som sagt själv funderingar på en men inte testat eller undersökt den speciellt ingående, bara såg på infon om kameran att den klarar 12 b/s, sjukt snabbt. MEN samtidigt så är frågan om det behövs? När måste man ha 12 b/s, det kanske är fullt tillräckligt med 5, 6 eller 7 b/s. Onödigt att betala extra pengar för något som egentligen inte är nödvändigt. Lägg då pengar på ett bättre objektiv istället.

Daniel

Ja det är lite så jag känner. Om 60d's AF är bra(!) och seriebildstagning är "ok" så känns det som ett bättre alternativ. :)

Hur bilderna kommer ut ur kameran har ju med inställningar att göra.Går att ställa in allt möjligt skärpning mm .Så det var säkert inget fel på din gamla Pentax

Islandshästsport... Väldigt förenklat så är det hästar som springer runt på en ovalbana (mini-travbana) och visar upp sina gångarter. Det är viktigt att fånga hästen när den har benen på ett visst sätt. Jag _tror_ att säker AF är viktigare för mig än supersnabb seriebildstagning. Men det är de hänger ju ändå ihop. Funderar därför på om 60d har AF som är säker nog? Vill ju inte spendera mer än vad jag behöver, därför kikar jag även på beg. 50d.... :)

Islandshästsport... Väldigt förenklat så är det hästar som springer runt på en ovalbana (mini-travbana) och visar upp sina gångarter. Det är viktigt att fånga hästen när den har benen på ett visst sätt. Jag _tror_ att säker AF är viktigare för mig än supersnabb seriebildstagning. Men det är de hänger ju ändå ihop. Funderar därför på om 60d har AF som är säker nog? Vill ju inte spendera mer än vad jag behöver, därför kikar jag även på beg. 50d.... :)
50d plus en begagnad Canon EF 70-200/4,0 L USM borde ge mycket för pengarna.
Sen finns ju andra märken med

Eller kanske en beg. 50d.... :) *googlar som en tok*

En 50D är en mycket bra och prisvärd kamera på begagnat marknaden, mycket bra fokus och snabb med 6,3 b/s, 15,1 MP. Min dotter har en sådan så jag har provat en del. Köper du en 60D så får du 18MP, vilket oftast är obetydlig skillnad men däremot "bara" 5,3 b/s så där är den ett snäpp sämre trots att det är en nyare modell. Lite skumt att backa på en sådan sak på en nyare modell enligt mig.

Däremot så va jag på Scandinavian Foto i dag i Bankeryd. En mycket bra affär att besöka om du får tillfälle någon gång, men nu till sak. Höll i en A77 idag. Väldigt skum känsla med digital sökare, dålig färgåtergivning och kändes ganska plastig. Jag har stora händer vilket också bidrog till att den kändes inte speciellt skön för mig att hålla i. Är det inte en idiot snabb kamera med 12 b/s som du absolut måste ha så måste du kunna hitta en bra mycket bättre kamera än A77 för samma pengar. Men det är min åsikt, finns säkert dom som tycker något annat.

Skriv gärna vad du handlade till slut.

Daniel

Tack Daniel! Dina idéer uppskattas! Det blev ett lite oväntat köp av en begagnad K-5. :) Första testkörningen gjorde mig besviken då seriebildstagningen inte var så snabb som jag trodde och "hört" på Youtube. Men efter ett byte till ett snabbare minneskort (Extreme III 30bps) så gick det betydligt bättre. :) Oerhört tyst slutare! Ska bli kul att testköra den tillsammans med Sigma 18-50 EX 2.8 i helgen. Lite godsaker från ebay beställdes också, batterigrepp, filter osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar