Annons

snabb hjälp angående optik

Produkter
(logga in för att koppla)

karel021

Medlem
SIGMA OBJEKTIV 28-70/2.8 EX DG TILL NIKON/FUJI

..är ju ljusstarkare!.. den är ju 2.8 genom hela zoomfånget

okaj ah ja såg det när ja kika det kan ju va fint..

ser att på många sidor så skriver dom att det är macro på den gluggen stämmer detta?

/ karel

28-70 är för litet vidvinkel men 17-70mm är jättebra o är nästan lika skarp som Canon EF 50mm
f1,8 II.Funkar bra med macro oxå.

Jag beställde precis ett Sigma 28-70/2,8 efter att ha haft vääääldigt svårt att bestämma mig vad jag skulle köpa (Tamron 28-75 var också med i bilden, tillsammans med Sigma 17-70). Anledningen till att jag till slut bestämde mig för 28-70 var att jag ville ha 2.8 hela vägen samt att jag faktiskt har kitgluggen till D50 (18-55) om jag skulle behöva lite vidvinkel någon gång.

Om det var någon hjälp för dig eller inte vet jag i och för sig inte...

karel021 skrev:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071140

denna glugg då bättre än dom ovanstående ?

Jag har den gluggen och jag är nöjd med den. Den är stor och rejäl och byggkvaliteten är på topp.

Många rekommenderar Tamrongluggen men jag valde detta Sigmat istället pga brännvidden.. Mer märkbar skillnad på 24 och 28 mm än vad 70 och 75 mm är...

Funkar utmärkt som allroundglugg, men givetvis är ju Sigma 17-70 ännu mer allround då man har lite mer vidvinkel med den.

nu har ja bestämmt mig..

beställde precis

det vart sigma 24-70/2,8 macro

självklart så verkar den vara slut i hela landet så klart men dustin kunde nog fixa den rätt fort.

/ karel

Maverik skrev:
Sigma 17-70 har lite "fuskmacro", men inte 24-70...

så macrot på 24-70 är bättrE?

Senast ändrad:
Skillnaden mellan 17-24mm är rätt ordentlig. 24mm upplevs knappt som vidvinkligt, utan är mer en "kort normal", motsvarande 36mm i småbildsformat. Jag hade alla gånger valt 17-70 över 24-70, trots den mindre ljusstyrkan.

Titta lite närmare på Tamron 17-50/2,8 också, den har fått väldigt fin kritik.

Sigma skulle då jag passa mig för att köpa efter alla fokus problem som man läst om här och på andra forum.

kent.

näe nu fick ja ångest och avbeställde :(

nån som kanske har bra tips på vad man ska köpa.

ja har nikons kit glugg nu 18-70 och även ett sigma 70-300

vill komplettera det ja har med nått, gärna lite vidvinkel och ljusstarkt.

nått runt 2500-3000 kr plus moms.

/ karel

okaj. soft.. ja får det moms fritt.. och dustin verkar få tag på dom på 2-3 dagar.

men ja sitter o funderar på om det är så värt att köpa ett 24-70 när ja har ett 18-70 idag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar