Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabb hjälp angående optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Efram skrev:
varför inte sälja ditt gammla när du nu köper en ljusstarkare glugg?

Jag var i precis samma sits när jag skulle köpa ett sigma 24-70.. Jag sålde då min kitglugg 18-70.. Men nu i efterhand så ångrar jag att jag sålde den.. Även om man skaffar en ljusstarkare glugg som sigmat så tycker jag att man ändå kan behålla kitgluggen då den har egenskaper som sigmat saknar.. tex mer vidvinkel, mindre och lättare (även om jag gillar tunga saker).. alltså en perfekt reseglugg.

nu reser ja juh noll å ingenting och älskar tunga grejjer, typ mitt 80-300 Nikkor AF-D (halft jävla hus) hehe

ja håller på att sälja min kittglugg 18-55 just nu.. och sitter å väntar på mitt tamron SP28-75mm 2,8 ED IF XD eller vad den nu heter hehe

känns inte som ja kommer sakna det där direkt.. fasst ja vet inte.. man kanske skulle köpa sig en 18-24 1,8 glugg eller liknande för dom där mysiga råvidvinklarna?

pallar bara helt enkelt inte med den lilla lätta icke IF 18-55 gluggen.. framförallt hatar ja 3,5-5,6 bländaen..

Är du säker att dom får tag på det!

Enligt Sigma sverige så är det leveranstid tills i slutet av september! Det är billigare i Usa även om du slipper momsen!
/Thomas

karel021 skrev:
vill komplettera det ja har med nått, gärna lite vidvinkel och ljusstarkt.
Vad sägs om Sigmas 10-20/4,0-5,6 eller Tokinas 12-24/4 om du vill ha vidvinkel? Annars kan ju Tamrons 17-50/2,8 eller 28-75/2,8 vara intressanta.

karel021 skrev:
näe nu fick ja ångest och avbeställde :(

nån som kanske har bra tips på vad man ska köpa.

ja har nikons kit glugg nu 18-70 och även ett sigma 70-300

vill komplettera det ja har med nått, gärna lite vidvinkel och ljusstarkt.

nått runt 2500-3000 kr plus moms.

/ karel
Jag vet inte om du får varken vidvinkel eller nåt ljusstarkt för de pengarna tyvärr. Inte nytt i alla fall.
Din glugg 18-70 är det inget fel på, och du lär inte få nån aha-upplevelse av att byta till någon av de nämnda objektiven, bortsett från möjligheten till lite kortare skärpedjup.

Jag skulle nog väntat tills det trillat in nån tusenlapp till på kontot, och då antingen köpt en vidvinkelzoom (typ Tokina 12-24) eller ett fast ljusstarkt objektiv, kanske Nikon 35/2, Sigma 30/1,4 eller liknande. Det beror ju helt på vad du fotar för något.

Det verkar vara många som helt glömmer bort att de "gamla" normalobjektiven 28-85 och liknande inte ger nån som helst vidvinkel på en digital systemkamera (bortsett från Canons proffskameror).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar