Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

snabb fråga om Canon AE-1/AE-1...

Produkter
(logga in för att koppla)
Har fått olika bud från olika källor så skulle vilja ha ett korrekt svar...
Canons AE-1, är det den man ställer in bländaren så väljer kameran slutaren, samt att AV-1 är tvärt om, att man väljer slutartiden själv så väljer kameran bländaren automatiskt? Fått höra olika bud.

På något sätt känns det som om jag skulle föredra AV -1, att själv kunna ställa in bländaren, har bara fotat med manuella canon FT innan.

Har för mig att det inte går att ställa in tiderna manuellt med Av-1. Det är en nackdel, men helst skulle du kanske ha en A-1 för där kan du få både ock plus programautomatik. Lite dyrare kanske om du jagar begagnat.

har inte ae-1 program samma funktioner som a-1 då?eller vad är skillnaden?

Vad är den väsentliga skillnaden(fördelar nackdelar) mellan en slutarautomatiskkamera mot en bländarautomatisk, fick för mig att ae-1 var vanligare, men har också hört att slutarautomatik är vanligare.

Om jag minns rätt sâ är alternativen med en AE-1P bländarautomatik eller Programautomatik, Tidsautomatik finns inte som alternativ.
Det fâr du hos storebror A1.
Givetvis gâr det att köra manunellt oxâ.

Hade min AE-1P när modellen var ny sâ minnet kan kanske skoja lite med mig .

Gunnar Djerf har helt rätt.
AE-1 P är en mycket stabil och bra kamera.
A-1 har ju lite fler alernativ.Finns bra kameror runt 1000 kr.
AE-1P ser man inte lika ofta.Ofta runt 500-800.
AE-1 är 200-400.
Både på blocket och tradera erbjuds dessa kameror frekvent
Stabila kameror med göttigt ljud.

Det beror ju på vad du helst vill ha kontroll på själv, dvs det du skall välja.
Tycker du helst om att ha kontroll på bländaren skärpedjup eller vill du helst ha kontroll på tid, snabba bilder?
Du är ju den som vet, vad och hur du fotar
Det spelar ingen roll i övrigt.
Jag rekomenderar A1 , då får du allt.
Lite dyrare men filmen kostar ju 150 kr rullen så på några rullar ha rju du betalat kameran.
Låt inte kameran begränsa dig.
Nu är ju de analoga kamerorna och linserna löjligt billiga.
Linserna kostar ju mindre än filter till linserna.

onkelskruttet skrev:
men kan ni ge någon rekomendation ifall man skall vända bländarautomatik eller slutarautomatik?

Givetvis ett personligt val, men jag föredrar bländarautomatik (du väljer tid) framför tidsautomatik (du väljer bländare) eftersom jag oftast tycker att det är mer kritiskt med tiden. Det kan vara en katastrof med för lång tid och med för kort tid är lite som elda för kråkorna - man förlorar skärpedjup utan att vinna något med tiden.
Plåtar man snabbare motiv är också tiden mer kritisk.

Det är väl mest vid porträtt och landskap bländaren kommer i första hand, men då har man oftast tid att ha noga kolla på vilken tid man får.

Visst är A1 ett bra val.

Jag tycker det inte finns någon större anledning att lägga ut mer på en A-1 istället för att gå på en AE-1:a.

Jag har ett antal av vardera och jag har dem alltid inställda på tidsförval och får således föreslagen bländare i sökaren som jag antingen accepterar och behåller objektivet inställt på Automatläget eller justerar bländarringen ifall jag vill kompensera mätningen. Får jag inte önskad blandare men mätningen stämmer så rattar jag bara hjulet för den förvalda tiden. Programläget är bara om du vill dela din kamera med din partner som inte orkar lära sig hur det där med bländare och slutartid hängerihop ;-).

AE-1 ger bländarvärdet i sökaren med en nålvisare som är svår att läsa av i dåligt ljus. AE-1 program get bländarvärdet med diodsiffror, dock enbart i hela steg. A-1 har diodvisning i tredjedels eller om det var halva steg. Så på så sätt är A-1 trevligare.

Jag skulle inte ge mycket för de kameror som inte har möjlighet att ställa in slutartiden.

Notera att på dessa gamla kameror ur A-serien så kan spegelrörelsen ha blivit för långsam då smörjningen av ett svänghjul som skall dämpa spegelrörelsen blivit för dålig. Går det för långt så hinner inte spegeln undan innan slutaren öppnar och går det tillräckligt långt så fastnar spegeln. Vet man hur man skall göra så är det inte så svårt att smörja detta svänghjulet (har gjort det på alla mina exemplar). Det går att göra det utan att löda lös småkablar på det flexibla kretskortet som ligger runt prismat med det blir pilligt. Men att löda lös dem och få snygga lödningar igen är också pilligt. På http://www.canonfd.com finns service manuallen för canon AE-1 program som är rätt bra och det är rätt likt för de övriga A-serie kamerorna (spegelhusen är identiska).
Problemet märker man innan det ännu blivit ett praktiskt problem genom att kameran nästan gnyr till som en gummianka när man trycker av. Det är svänghjulet som låter. När det är smörjt hör man det inte och man har ett klassiskt klick-ljud när spegeln slår och slutaren öppnar och stänger.

Senast ändrad:
AE-1 är smidigast. Den kan du köra helt manuellt också, dvs. du får den prioritet du vill ha eftersom det finns olika tider att ratta in. AV-1 har inte den möjligheten. Mätaren visar vilken bländare den vill ha, när du kör manuellt på AE-1

Om man fotar med aktiv justering av ISOringen så blir det lite mer manuellt,,,:) Det körde jag jämt med min fars gamla AV-1. Känns lite mer manuellt om man kirrar lite kompensation med ISOringen:)

MVH Niclas,

AE-1?

Nu hänger jag inte riktigt med, jag har en Canon AE-1 och det har inga som helst automatik, förutom om man har blixt så kan den "synka" med bländaren. Och det någon nämde tidigare om att det inte skulle gå att ställa in bländaren stämmer verkligen inte, man kan ställa o ha sig så mycket man vill.

Hur som helst så tycker jag det är en härlig kamera och den fungerar mycket bra till det mesta förutom när det kommer till sena kvällar eller mörka lokaler då är det extremt svårt att se något i sökaren och man får då köra på sitt eget minne. Men en viktig sak (som du säkert redan tänkt på) är att ha en blixt som passar och kan synka. Den som är "gjord" till AE-1 kommer jag ihåg att den pajade väldigt lätt, och jag har nu en gamal Agfan blix som inte har någon som helst synk.

Re: AE-1?

donka skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med, jag har en Canon AE-1 och det har inga som helst automatik, förutom om man har blixt så kan den "synka" med bländaren.

Vid avtryckaren så ställer du in önskad slutartid. Med Canon FD optik (inte FL-optik) finns sedan ett "A" läge. Sätter du bländarringen till detta läga väljs bländaren automagiskt av kameran.

Den senare varianten av AE-1 som kom i början av 80-talet som fick tillnamnet "program" ser lite annorlunda ut på avtryckarsidan och har också ett läge "program" på tidsväljar ratten och med bländarringen satt i "A" läget väljs då både tid och slutare av kameran.

Samtliga AE-1, A-1 och AE-1 program kan förståss köras helmanuellt genom att ställa in slutartiden på ratten vid avtryckaren och önskad bländare på bländarringen på objektivet.

aah ok jo men så långt har jag hängt med, men jag trodde att Auto funktionen bara fungerade med blixt på för jag har också så satt man kan ställa in "A" (dvs FD optik) men jag körde på det och då var det ingen bländning alls fick jag för mig.

För om man köpte kittet på den tiden när det såldes så fick man till en Canon Speedlite 155A blixt. På den så finns det sen en ratt där man ställer in asa och så visar en fin liten "tavla" vad för bländare man ska ha beroende på meter- eller feetavståndet.
Sen kan man dra på en knapp och få blixten att sköta det här automatiskt med meter eller feet, eller helt enkelt manuel bländare, och att denna funktion på blixten endast fungerade om man ställde in "A" på FD objektivet.
Har jag fel?
Lite sluddrigt förklarat kanske, men hoppas du förstår?

Även Canon AT-1 finns.

Jag använder både Canons A1:a samt AT 1. AT 1 är helt manuell och väldigt snabb och smidig kamera. FD objektiv till bägge. AT1 har en visare i sökaren som man med bländarringen eller tidsratten vrider till rätt läge.

Har tidigare haft två AE1:eek:r och det är mycket driftssäkra kameror även när det är väldigt kallt ute. Batterierna är också billiga till dessa ca: 15 spänn hos Biltema.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar