Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb fråga angående 'allmän plats'.

Produkter
(logga in för att koppla)

Galdr

Aktiv medlem
Köpcentrum/gallerior, kan de räknas som allmäna platser?

De är ju, antar jag, ägda av en person/företag, och därmed är de byggda på privat mark, och fotoförbud _får_ förekomma, men gör normalt inte det vad jag sett.
Men, alla får ju vistas i en galleria bortsett extremfall (berusade personer, ordningsstörande personer, etc)

För eventuella personer är det såklart 'det gamla vanliga' som gäller, men om jag vill fotografera en folkmassa på ett inomhustorg, exempelvis...

Jag vill minnas att det har någonting att göra med om utrymmet på något sätt ingår i kommunens gatuplanering.

Ytterst borde det väl gå att kolla med kommunen vad stadsplanen säger om stället.

Men poängen är ju endast att fotoförbud _kan_ förekomma, dvs. har du inte sett att dom har fotoförbud så är det ju bara att fota, tills du blir less eller om någon från gallerian skulle säga att du inte får.

Nu har jag ingen aning om gallerior räknas som almän plats så..

Galdr skrev:
Köpcentrum/gallerior, kan de räknas som allmäna platser?

En galleria ses som en överglasad gata/torg och därmed allmän plats där alla får fotografera.

Ska du sätta upp stativ och lampor kan du dock behöva tillstånd eftersom du kan störa. Detta gäller även ute på gatan.

I gallerians butiker gäller däremot att butiksägaren kan förbjuda fotografering, men då måste det stå eller de måste säga till. Det finns inte per automatik. Förbudet gäller inte förrän man fått reda på det. Ingen kan ta bilder tagna trots förbud.

Jag har tagit modebilder i Kista Galleria. Jag kollade med polisen som sa att jag inte behövde tillstånd om jag inte tänkte sätta upp lampor och bakgrunder som hindrade folks framfart. Från Centrumledningen fick jag samma svar.

Tack ska du ha för den informationen. =)

I alltings rimligaste lag borde det alltså bli ungefär samma svar till mig om jag frågar ju.

Re: Re: Snabb fråga angående 'allmän plats'.

froderberg skrev:
En galleria ses som en överglasad gata/torg och därmed allmän plats där alla får fotografera.

Ska du sätta upp stativ och lampor kan du dock behöva tillstånd eftersom du kan störa. Detta gäller även ute på gatan.

I gallerians butiker gäller däremot att butiksägaren kan förbjuda fotografering, men då måste det stå eller de måste säga till. Det finns inte per automatik. Förbudet gäller inte förrän man fått reda på det. Ingen kan ta bilder tagna trots förbud.

Jag har tagit modebilder i Kista Galleria. Jag kollade med polisen som sa att jag inte behövde tillstånd om jag inte tänkte sätta upp lampor och bakgrunder som hindrade folks framfart. Från Centrumledningen fick jag samma svar.

Inte riktigt helt sant att en galleria ses som ett överglasat torg (och därmed offentlig plats) per automatik. Det är olika från fall till fall. Enklast är att fråga ägaren/centrumledningen. Det uppskattas om inte annat väldigt mycket av den som är säkerhetsansvarig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar