Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabb autofokus, sitter det i kameran eller objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
en nybörjarfråga från en som börjar vilja ha MER av allting ;)

Det "enda" jag vet om att jag saknar just nu är att jag skulle vilja ha snabbare autofokus.

Jag är medveten om att jag har en hobbykamera, (D50) men satt nu och funderade på vart snabbheten i autofokus sitter...jag tycker mina "finare" objektiv är snabbare är dom som följde med när jag köpte kameran...men vet inte om det är nåt jag har fått för mig...

..eller sitter det både i kameran och ombjektivet...?

Gip skrev:

Det "enda" jag vet om att jag saknar just nu är att jag skulle vilja ha snabbare autofokus.

Jag är medveten om att jag har en hobbykamera, (D50) men satt nu och funderade på vart snabbheten i autofokus sitter...jag tycker mina "finare" objektiv är snabbare är dom som följde med när jag köpte kameran...men vet inte om det är nåt jag har fått för mig...

Jag skulle nog säga att i de flesta kamera/objektiv-uppsättningar så är det objektivet som är flaskhalsen. Den mekaniska rörelse som skapas av motorn i objektivet är förmodligen långsammare än kamerans processor som analyserar pixlarna.

Det är alltså ett samarbete som sker mellan hus och objektiv när du använder autofokus.

Det sitter både i kameran och objektivet. I nästan 100% av fallen är ett ultraljudsdrivet objektiv snabbare. Men även kameran kan göra viss skillnad, (autofocussensorn är olika ljuskänslig).
Själv ser jag relativt stor skillnad mellan min nuvarande kamera Canon 350D och den förra 10D, 350D är märkbart snabbare med samma objektiv.

Det undrar jag med, men det kan nog vara både och! Men jag får säga att de dyrare/bättre verkar snabbare!

Edit: där var en med USM i fingrarna ...

Gip skrev:

Det är en kombination av båda.

Optik med inbyggd AF (AF-S HSM) är generellt klart snabbare än vanliga objektiv.

Men ser dock skillander i hastighet mellen olikakameramodeller på samma objektiv så även med AF-S så påverkar kameran något.
Mest skiljer det dock med "mekanisk" AF då det är upp till kamerans motor att focusera.
Då kan det bli ganska stora skilnader mellan olika objektiv/kameramodeller.

Erik Schalin skrev:
Jag har aldrig hört talas om ngt som drivs av ultraljud.

Med Ultra Sonic avses inte hur objektivet drivs utan vilket sorts ljud motorn alstrar. För att det ska klassas som ultraljud ska det vara över 20 kHz. Alltså så snabba svängningar att örat uppfattar detaljerna i ljudvågorna svagt eller obefintligt.

jimh skrev:
Som jag förstått det drivs USM-motorerna faktiskt av högfrekventa vibrationer, ultraljud, utan mekanisk kraftöverföring.
Jag tror att du kommer att bli besviken om du tittar närmre på den teorin.

Jag gissar att det sitter ngt slags positionsservo som drivs via en överföringsfunktion från kameran.

Sedan har ngn marknadsförare blandat sig in i namnleken.

Men det är vad jag tror...

Vad ska man kika efter vid köp av nya objektiv för att få snabbast möjliga autofokus?

Jag tänkte köpa en ersättare för mitt objekttiv (18-55)som så påpassligt ramlat i gatan...det funkar, men har blivit trögt och konstigt.

Ja tydligen har jag fel.

Tolkar jag det rätt att statorn verkar vara fast & rotorn rör sig eller rör både stator & rotor sig?

Det verkar inte vara så att de menar elektromagnetiska vågor.
Hur uppstår vågorna?
Och i vilket material?

Det skall vara ett keramiskt piezoelektriskt element. Hur såna funkar har jag noll koll på, men det vet säkert någon ljudintresserad eftersom det finns högtalarelement som bygger på samma princip.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto