Annons

Snöbilder med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

strixnebulosa

Aktiv medlem
Nu har jag tagit lite snöbilder med K10D och fått mycket blandat resultat - ibland rättar den sig om man först trycker gröna knappen - men det ska man väl inte behöva i läge P Tv eller Av?

Jag förstår inte vad du menar. Det vore en hjälp om du kunde beskriva ditt problem mer i detalj, exakt vad är det som händer och med vilket objektiv händer ditt fenomen? Vilken programkurva har du valt och vilken färgrymd kör du med?

För nästan en månad sedan tog jag flera vinterbilder i skinande sol med min K10D, du kan hitta några av dem här...
http://www.flickr.com/photos/raphaelmabo/sets/72157594537551663/

Min kamera var ställd i bländarförval/tidsautomatik, men jag växlade även över till P läget och jag upplevde inget onormalt. Tryckte bara på.

Jag har ej justerat vitbalans på dessa bilder, det enda jag har gjort är att jag har adderat lite skärpning och justerat kontrasten.

Exponeringen är som kameran valde den, flerfältsmätning vald.

Valt objektiv: FA 28-105 f/3.2-4.5 AL (IF) till vinterbilder.

K10D har fyra olika programkurvor som du kan välja mellan.

Standard, allmän vanlig generell...
Action, prioriterar snabba slutartider för att frysa snabba, rörliga motiv.
DOF, prioriterar liten bländare (högt värde) för att ge stort skärpedjup.
MTF, prioriterar de bländarvärden som ger bäst prestanda med det monterade objektivet.

Du väljer programkurva under Specialinställningar.
Dessa programkurvor påverkar hur bländare och tid ställs av kameran i de automatiska exponeringslägena.

Hälsar
R

När du trycker ner Gröna knappen i de olika exponeringslägena så väljer kameran den inställning av bländare och tid som rekommenderas enligt vald programkurva.

När du säger "blandat resultat", vad menar du med det? Problem med skärpan, ljusmätningen, färgerna? vad?

Hälsar
R

Hej
Jag läste i Digital Fotografi, att färgrymden skall ställas in på "Adobe 1998 RGB", är det någon som har andra synpunkter på detta.
De bästa foton, lämnar jag till utskrift, resten ligger på datorn, för framtida behandling.

Mats

Jag läste också det där och blev förvånad...
Nu kör jag visserligen Adobe RGB, men iaf.

Hemskrivare, sådana där billiga bläckstråle, är anpassade för sRGB standarden. Det är även så att många utskriftslabb önskar bilder i sRGB, iaf de som vänder sig till konsumenter.

Adobe RGB ger bäst resultat, med en skrivare eller tryck som är anpassat för Adobe RGB. Färgerna blir starkare, får mer nyanser än sRGB genom sRGB skrivare.

Adobe RGB utskrivet som sRGB blir platt och matt.

Så jag tycker det är fel att göra en generell rekommendation av Adobe RGB, det är visserligen det bättre formatet - men om du kör ut genom en sRGB skrivare så blir det dåligt. sRGB är fortfarande vanligast i konsumentledet.

Tar du RAW så spelar det ingen roll vad kameran är inställd på, för du kan ändra detta i råformatsomvandlaren - och du kan ändra utan färg och kvalitetsförlust. Adobe RGB och sRGB "mappar" färgerna på olika sätt, du förlorar inget när du omvandlar emellan (om om-mappningen görs på rätt sätt vill säga).

Hälsar
R

Med blandat resultat menar jag att trots att andelen snö i bilden är lika stor så blir snön olika grader av vit/grå/nått_annat. Är det ett fel? Är det nåt mer som måste fixas eller en verkstadsgrej? Det blir hyfsat rätt om jag använder RAW för då kan man fixa med det i efterhand, om än inte fullt ut.

Går ej att svara på utan bildexempel, och tala om vilket objektiv du har använt och om ljusmätningen är länkad till vald autofokuspunkt eller frikopplad från den.

Om vi tar flerfältsmätningen som exempel, så mäter den från 16 *olika* fält i bilden. Dessa 16 fält har alltså olika storlek och form, kameran värderar dessa fält olika beroende på var de ligger i bilden. Mängden av någonting är av mindre betydelse än *var* mängden ligger i bilden.

När det gäller snö handlar det också om hur ljuset faller på snön, är det mörkt eller ljust - finns det skugga någonstans, finns det träd, finns det öppen himmel eller är det moln? Och så vidare.

De bilder jag har i min länk som jag visade dig, var tagna helt utan exponeringskompensation och de blev så där som du ser. De har inte "fixats".

Flersegmentsmätningen kopplad till vald autofokuspunkt, i flera av bilderna var fokuspunkten nära kameran - satt på marken (snön) - för att få ett långt skärpedjup.

Hälsar
R

Ofta behöver man lägga på lite positiv exponeringskompensation i vinterbilder. Lätt annars att de blir underexponerade.

Kameran tror att omgivningen är 18% grå och exponerar efter det. Det får den effekten att den vita snön blir grå när det är mest snö i bilden (som även en del av exempelbilderna är). Överexponera ett eller två steg så blir snön vit.

Nu fick jag justera upp snön med "levels", och det blev hyfsat i alla fall, En bild blev bra som jag sparade i .PEF.

Det lär vara snö i morgon med, och då ska jag prova att överexponera lite

Snön i mina bilder ser vita ut på min skärm, om de blir ännu mer exponerade så blir de ju utfrätta...
Tycker kameran har klarat situationen förvånandsvärt bra, jag ändrade ingenting alls på exponeringen. :)

Gamla regler om 18% grått och medveten under/överexponering... fungerar utmärkt för centrumvägd eller spotmätning, men för flerfältsmätning som analyserar motivet på ett annat sätt - så är min upplevelse den att man (jag) får tänka om.

Allt handlar om att lära sig exponeringsmätaren och det kommer av erfarenhet, gällande flerfält iaf för den tänker mer varierat än centrumvägd.

Hälsar
R

Jag upplever den som ganska grå, inte som ett gråkort men ändå. :)

Oavsett flerfältsmätning så förutsätter det att det finns annat än snö (eller ngt annat vitt) i bilden. Då är det överexponering som gäller.

Grå? Bilden med bryggan är grå, men det är för att det var en grå och mulen dag, så den är verklighetstrogen.

Bilden med huset är ljusare, för det var sol där. Bländande vit snö, går ej att dra upp mer. Centrumvägd mätning hade gjort bilden grå, men flerfältsmätningen gjorde den ljus och fin. Det mest fascinerande med den bilden är att himlen är så blå och ljus. Jag förstår inte riktigt hur flerfältsmätningen kunde få till den bilden så bra... *ler* Det är ju bara huset som ej är ljust där.

Bilden på bryggan låg i skugga, solen gick ej i genom alla träd som var i vägen. Återigen, bilden ser precis ut som mina ögon såg det. :)

Hälsar
R

Bilden med huset är ju riktigt bra exponerad men där finns ju oxå mycket annat än vit snö.

Det är bilden på bron jag tittat på innan och där upplever jag det som att den är lite grå. Den innehåller ju oxå mest vitt. Sen kan det ju vara så att det var grått och trist väder. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar