Annons

Snöbilder med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upplever exempelbilderna också som en smula grå när jag ser dem på min skärm - vet inte hur det skulle blivit vid en eventuell utskrift.

Jag upplevde dem också lite gråa, men det kanske är för att man har en bild av att snö alltid är så ljust och fint :)

Jag reagerar på mina egna i alla fall för det stämmer inte med den vita nysnön jag såg i verkligheten.

Gammal slabbesnö ska däremot vara grå på lite olika sätt!

strixnebulosa skrev:
Med blandat resultat menar jag att trots att andelen snö i bilden är lika stor så blir snön olika grader av vit/grå/nått_annat. Är det ett fel? Är det nåt mer som måste fixas eller en verkstadsgrej? Det blir hyfsat rätt om jag använder RAW för då kan man fixa med det i efterhand, om än inte fullt ut.

Ditt problem är klassisk exponeringskunskap som inte har något med kameramärke att göra eller är något fel. Som någon annan skrev är det nödvändigt att exponeringskompensera för att "lura" automatiken men inte med ett eller två steg utan med 0,7 (2/3)steg. Oftast är det detsamma som två hack på ratten eftersom den stegar fram i tredjedelssteg. Att säga ett eller två steg är fel eftersom ett steg för en fotograf betyder ett bländarsteg och ett bländarsteg motsvarar tre hack på ratten. Funkar precis likadant på din gamla Olympus.

Ett tips (för alla) är att gå en fotokurs på något studieförbund eller gå med i en fotoklubb så får du kunskap och kan få ut mycket mer ur din kamera.

För exponering av snö tycker jag det funkar utmärkt att spotmäta på ljusaste delen av snön och öka exponeringen med två bländarsteg.
Då brukar snön bli så vit som möjligt, utan att frätas ut.
Då kör jag iofs RAW och drar eventuellt ned exponeringen i framkallningen, men får på det sättet bästa tekniska resultat. Dessutom går det snabbt att få till exponeringen på detta sätt. Tycker det är krångligare att köra flerfältsmätning och gissa hur kameran tolkar motivet.

/Thomas

tettimul skrev:
Ditt problem är klassisk exponeringskunskap som inte har något med kameramärke att göra eller är något fel. Som någon annan skrev är det nödvändigt att exponeringskompensera för att "lura" automatiken men inte med ett eller två steg utan med 0,7 (2/3)steg. Oftast är det detsamma som två hack på ratten eftersom den stegar fram i tredjedelssteg.

Du kan välja mellan 1/2 eller 1/3 EV steg under C-Specialinställningar.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar