Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snälla hjälp! Vilket objektiv ska jag välja av dessa två?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjaar

Ny medlem
Jag är en riktig nybörjare, så behöver hjälp!

Har en Canon EOS 450D, kör mest på autofunktionerna än så länge. Vill ha ett objektiv med lite zoom och står och väljer mellan två. Ska mest fotografera utomhus, folkrace, rally och övrig sport.

Canon EF 70-200mm f/4L USM för runt 6'000:- eller Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

Väldigt tacksam för hjälp!

Hej!

Du får ställa dig frågan.. Vill du ha bildstabilisator.. eller L optik..

Jag går själv i köpastankarna men det är 4L eller 2.8L som hägrar.. Skulle nog inte köpa den 70-300 i dagsläge

Om du fotar sport med snabbrörliga motiv som folkrace, rally m.m. så är inte IS (Bildstabilisering) viktig. Den gör egentligen ingen nytta i de fallen.
EF 70-200 f/4.0 L är ett mycket skarpt och bra objektiv som jag rekommenderar.

Har en Canon EOS 450D, kör mest på autofunktionerna än så länge. Vill ha ett objektiv med lite zoom och står och väljer mellan två. Ska mest fotografera utomhus, folkrace, rally och övrig sport.

Canon EF 70-200mm f/4L USM för runt 6'000:- eller Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

70-200mm L.

Om du fotar sport med snabbrörliga motiv som folkrace, rally m.m. så är inte IS (Bildstabilisering) viktig. Den gör egentligen ingen nytta i de fallen.
Kanske inte helt sant. IS kan nog vara användbart vid panoreringar, även om det gäller snabba bilar. Dessutom kanske man ibland vill ta bilder av förare och bilar som står någorlunda stilla i nån depå...

EF 70-300/4,0-5,6 IS USM är billigare, runt 5'000:- och med bildstabilisator. Kommer jag få bättre bilder med EF 70-200mm f/4L USM i alla lägen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar