Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smuts på sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Mekitaton

Aktiv medlem
Hur är det ens möjligt att få smuts på sensorn då jag inte ens bytt objektiv?

Jag har nu gått igenom alla mina semesterbilder från karibien väldigt noga, inställningar osv.
Och det har visat sig att efter vi hade varit vid surfstranden så har det kommit skit på sensorn, men dessa syns endast vid vissa inställningar.
Jag bytte inte objektiv en endaste gång under den veckan och sensorn blev rengjord för bara några månader sedan innan vi åkte samt att de bilder jag tagit hemma före semestern har inga fel.

Det är inte frågan om någon enstaka fläck utan det är hundratals prickar precis mitt i siktet samt en riktigt stor uppe i ena hörnet som syns väldigt tydligt.

Dessa syns enbart då F värdet är högre än 13 och slutaren är under 1/800.

Har jag bländaren på 14 och slutaren på 1/1500 syns ingenting.

Håller jag bländaren under 8 syns inga fläckar alls oberoend slutartiden.

Jag har försökt byta objektiv och testat olika inställningar men problemen är de samma.

Tycker att detta är ett mysterium, att skräp kommer in då man byter objektiv är ju logiskt men om man inte gör det, hur slipper det då dit??

Visserligen är luften väldigt fuktig och salt, blev klibbig om armarna efter bara en timme vid stranden och det blåste en del, men ändå..

Det låter föga roligt att jag skulle behöva ha kameran på sensorrengöring efter varenda semester.. :/

Kameran det gäller är Nikon D40x och objektivet jag använt är Tamron 17-50 F2,8.

Hoppas någon teknisk kunnig kan svara, skulle gärna vilja förstå.

EDIT:
Jag har försökt blåsa ur kameran med blåsmojängen flera gånger men inget händer...
 
Det expanderar tydligen?

Vad kan jag göra för att förhindra detta?


OM det expanderar så kan du inte göra ett skvatt åt det mer än att undvika dammiga miljöer och för övrigt hålla objektivet rent på utsidan. Allt tyder på att du fått damm på sensorn. Det går att göra rent men det håller ju inte att vara på stranden stup i kvarten med det objektivet. Alternativ låser du zoomen med tejp på en viss brännvidd. Inte så snyggt men vd då, om det hjälper. Dessutom kan du säkert se på dina bilder att du vanligen använder din zoom på den längsta eller den kortaste brännvidden (det brukar vara så) så då väljer du den ena eller den ena eller den andra.
 
Ett sätt är att hålla dig inom f2,8-5.6, men det är väl mest en nödlösning.
En gummiblåsa tar bara en del tror jag, håll kameran med öppningen nedåt.
Men även med ett rengörings kit får du in damm igen.
Nyare kameror har inbyggd sensorrengöring.
Vädertätning funkar bra bara man blåser bort damm vid objektivbyte.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-50svart1855
 
Ett sätt är att hålla dig inom f2,8-5.6, men det är väl mest en nödlösning.
En gummiblåsa tar bara en del tror jag, håll kameran med öppningen nedåt.
Men även med ett rengörings kit får du in damm igen.
Nyare kameror har inbyggd sensorrengöring.
Vädertätning funkar bra bara man blåser bort damm vid objektivbyte.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-50svart1855

Jag hade tänkt uppgradera kameran till en D5300 men med tanke på detta så kanske det är smartare med 7100.
Slipper jag allt sånthär elände med ett vädertätad kamera hus?
Vill inte byta märke då jag har en uppsättning objektiv till min Nikon.
 
Expanderar ... blir större kan man säga, tex vatten expanderar i ett ånglok när det kommer upp i 100 gr. så man kan använda "trycket" för att driva fram loket. Prova att hålla tätt med locket i en kastrull med vatten på spisen när värmen går upp.
....."Slipper jag allt sånthär elände med ett vädertätad kamera hus?"
Ett otätat bjektivet kan släppa in damm och vatten oxå.
Vid objektivbyte kan det komma in oxå...
Men det är nog bara i regn och dammig miljö som vädertätat är bra.
 
Jag hade tänkt uppgradera kameran till en D5300 men med tanke på detta så kanske det är smartare med 7100.
Slipper jag allt sånthär elände med ett vädertätad kamera hus?
Vill inte byta märke då jag har en uppsättning objektiv till min Nikon.
Nej du slipper inte skiten bara för att du köper ett vädertätat hus, pga designdvs att där är en spegel i kameran, så går det ej att undvika risk för damm, och med så skitig luft som vi har i Sverige där enligt mätningar stadsluft innehåller mer än 30 miljoner dammpartikler, så är det kört redan.

Du kan bara göra så mycket för att minimera risken, men då damm är i den luft du andas in, så är det inte stora partiklar vi pratar om.

Köpa tätade objektiv, eller hellre ännu, fasta objektiver, som 50mm 85mm, 105mm, 180mm, och ett tätat hus, så har du nog gjort var du kan i utrustningsväg för att minimera fenomenet. sen är det hur du gör när du byter objektiv, men kvitt skiten blir du aldrig, då är det en undervattens kompakt du har där du inte kan ta ut batteri, minneskort, eller byta objektiv på. då kanske du kan uppnå 99% dammfritt.
 
Tack så mycket för att ni tar er tid och svarar på mina frågor.

Nej, mitt objektiv expanderar inte då jag zoomar, det är samma storlek på objektivet oberoende vilken brännvidd jag använder.

Då jag byter objektiv gör jag det inomhus och finns det AC i det rum jag befinner mig i brukar jag stänga av den först, jag är också noga med att hålla kameran neråt och jag blåser ur kameran och objektivet näsan alltid innan jag sätter fast det. Dock är det inte så ofta jag byter mellan dem.

Jag har ett fast objektiv Nikkor 35mm 1,8, men det är ändå Tamron 17-50 2,8 jag använder mest, jag tycker det är för lång brännvidd för landskaps foto och gatufoto då jag är ute och reser, får inte med i bild det jag vill ha och det är inte alltid jag kan backa tillräckligt långt för att få det jag önskar med på bild.

Ofta kör jag på mellan 18-25mm, endast vid porträtt jag har 50mm. Så ett 50mm och 80mm tror jag inte jag skulle ha så stor användning för.

Jag kan också tillägga att sista veckan vi var i karibien så fick jag inte ur minneskortet ur kameran hur jag än försökte, men en vecka efter att vi hade kommit hem då gick det plötsligt att få ut det ur kameran utan problem, så jag antar att det är fukten som gjort att det klibbat fast och då hade jag inte ens haft det ur kameran på den tiden. (har ett 32gb kort så det ryms massor där).

Ännu en fråga.
Hur vet jag att ett objektiv är vädertätad?
 
Tack så mycket för att ni tar er tid och svarar på mina frågor.

Nej, mitt objektiv expanderar inte då jag zoomar, det är samma storlek på objektivet oberoende vilken brännvidd jag använder.

Då jag byter objektiv gör jag det inomhus och finns det AC i det rum jag befinner mig i brukar jag stänga av den först, jag är också noga med att hålla kameran neråt och jag blåser ur kameran och objektivet näsan alltid innan jag sätter fast det. Dock är det inte så ofta jag byter mellan dem.

Jag har ett fast objektiv Nikkor 35mm 1,8, men det är ändå Tamron 17-50 2,8 jag använder mest, jag tycker det är för lång brännvidd för landskaps foto och gatufoto då jag är ute och reser, får inte med i bild det jag vill ha och det är inte alltid jag kan backa tillräckligt långt för att få det jag önskar med på bild.

Ofta kör jag på mellan 18-25mm, endast vid porträtt jag har 50mm. Så ett 50mm och 80mm tror jag inte jag skulle ha så stor användning för.

Jag kan också tillägga att sista veckan vi var i karibien så fick jag inte ur minneskortet ur kameran hur jag än försökte, men en vecka efter att vi hade kommit hem då gick det plötsligt att få ut det ur kameran utan problem, så jag antar att det är fukten som gjort att det klibbat fast och då hade jag inte ens haft det ur kameran på den tiden. (har ett 32gb kort så det ryms massor där).

Ännu en fråga.
Hur vet jag att ett objektiv är vädertätad?

Det finns enligt undersökningar många skäl till damm på sensorn. En av dem är den mattfärg som finns i spegelhuset eller kammaren om det nu är spegellöst. En annan är partiklar från objektivfattningen. Det lossnar små partiklar från objektivfattningen när man byter objektiv.
Sedan finns det alltid fukt i luften nära en strand det finns alltid pollen i luften som är klibbiga.
Det finns mängder av skäl varför vi får fläckar som syns på bilderna.
För den som jobbar med bländare 8-22 kommer det alltid drabba en.
Så att göra ren sensorn hör till normal kameravård. Förr när sensorskak inte finns behövde jag göra ren sensorn minst varannan månad. Fotade jag mycket under en semester eller safari blev det varje kväll.
Dammproblemet är inget som kommit med digitalakameror. Det fanns också på analoga kameror.
Skillnaden är att man då drog frame en ny sensor med varje bildruta. På den tiden var det mest problem med damm på negativen.
Så lär er ta hand om dammet på sensorn. Det tar ett par minuter att ta hand om för den som lärt sig hur det görs och har rätt prylar.
Det är enkelt, odramatiskt och ingen rocket science.
 
Det finns enligt undersökningar många skäl till damm på sensorn. En av dem är den mattfärg som finns i spegelhuset eller kammaren om det nu är spegellöst. En annan är partiklar från objektivfattningen. Det lossnar små partiklar från objektivfattningen när man byter objektiv.
Sedan finns det alltid fukt i luften nära en strand det finns alltid pollen i luften som är klibbiga.
Det finns mängder av skäl varför vi får fläckar som syns på bilderna.
För den som jobbar med bländare 8-22 kommer det alltid drabba en.
Så att göra ren sensorn hör till normal kameravård. Förr när sensorskak inte finns behövde jag göra ren sensorn minst varannan månad. Fotade jag mycket under en semester eller safari blev det varje kväll.
Dammproblemet är inget som kommit med digitalakameror. Det fanns också på analoga kameror.
Skillnaden är att man då drog frame en ny sensor med varje bildruta. På den tiden var det mest problem med damm på negativen.
Så lär er ta hand om dammet på sensorn. Det tar ett par minuter att ta hand om för den som lärt sig hur det görs och har rätt prylar.
Det är enkelt, odramatiskt och ingen rocket science.

Tack så mycket för din informerande text. :) Ja, denna kamera är gammal så den har ingen automatisk rengörings funktion.
Jättetrevligt att läsa om dina erfarenheter.
Jag är ju inget proffs så för mig finns inte så många andra alternativ än att använda blåsmojängen för att få bort dammet, jag vågar inte gå in och rota på själva sensorn då det finns de som är duktiga med rengöring som lyckats förstöra kameran på det sättet och i detta fall kan det mycket väl finnas sandpartiklar där inne eftersom vi större delen av veckan tillbringade vår tid vid stranden (förvarade kameran i väskan då den inte användes).
Jag antar att det pga damm och även fuktig och salt hafsluft, förmodligen är så att smutsen som sitter där sitter ordentligt fast.

Så jag antar att jag får lämna in kameran om jag ska få den ren igen.

Känns ju betryggande att höra, att de moderna kamerornas sensorrengöring hjälper bort större delen av bekymren.
Hur pass mycket hjälper det att kamerahuset är vädertätat?
Eller hjälper det inte alls om man inte har vädertätat objektiv / fast objektiv?
De marknadsför det ju så fint på försäljningssidorna, men hur pass stor skillnad är det i praktiken?
Om man då jämför mellan de två kameror som jag kikat på, D5300 och D7100.

Ursäkta alla mina frågor men jag tycker det är intressant att lära sig mer om sådant här och jag vill verkligen veta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.