Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Smuts i sökaren
- Trådstartare Spannen
- Start datum
VisualD
Aktiv medlem
Det är helt normalt med lite prickar och annan smuts i sökaren om kameran använts och objektiv bytts. Smutsen sitter troligtvis på mattskivan och du kan testa att blåsa med en blåsbälg för kameror med och se om det lossnar.
Ta av objektivet så ser du mattskivan upptill i öppning, rikta öppningen nedåt och var försiktig så du inte nuddar något i kameran med blåsbäljen när du blåser. I mina kameror tenderar det att fastna mellan mattskivan och prismat så jag måste ta ut mattskivan och blåsa rent för att få bort dammet, men jag har lrt mig leva med lite damm i sökaren.
Ta av objektivet så ser du mattskivan upptill i öppning, rikta öppningen nedåt och var försiktig så du inte nuddar något i kameran med blåsbäljen när du blåser. I mina kameror tenderar det att fastna mellan mattskivan och prismat så jag måste ta ut mattskivan och blåsa rent för att få bort dammet, men jag har lrt mig leva med lite damm i sökaren.
unoengborg
Aktiv medlem
Det bästa är nog att leva med det. Låt verkstaden ta hand om det nästa gång du lämnar den på service. Om du försöker blåsa bort det, använd inte någon form av luft på burk som kan göra det värre
apersson850
Aktiv medlem
Prickar som syns brukar sitta på mattskivan. På kameror som har lätt utbytbar mattskiva kan man förstås enkelt ta ut den och blåsa rent den. Rör den inte med fingrarna på ytan, bara, för den är extremt känslig för påverkan.
ja-foto
Aktiv medlem
Ögonmusslan (gummit) är väl bara att dra rakt upp, dock kommer det inte att göra någon skillnad.
Du kan ha fått in damm i okularet men det brukar inte framträda så störande.
Nej sannolikt sitter skiten på mattskivan, på min kamera brukar jag byta mellan några olika mattskivor, alla med mer eller mindre dammpartiklar, förut försökte jag blåsa bort dammet vid byte, en kamp jag sällan vann, helt.
Efter ett antal objektivbyten finns det där igen.
MEN, det går att få rent, och det kommer tillbaka, i varierande grad, så småningom.
Du kan ha fått in damm i okularet men det brukar inte framträda så störande.
Nej sannolikt sitter skiten på mattskivan, på min kamera brukar jag byta mellan några olika mattskivor, alla med mer eller mindre dammpartiklar, förut försökte jag blåsa bort dammet vid byte, en kamp jag sällan vann, helt.
Efter ett antal objektivbyten finns det där igen.
MEN, det går att få rent, och det kommer tillbaka, i varierande grad, så småningom.