Enrödsax
Medlem
Tjenixen alla!
Jag har länge gillat att fotografera, det är verkligen kul, men jag gör det än så länge bara amatörmässigt, alltså inget jag hade tänkt tjäna pengar på.
Och nu till sommaren tänkte jag köpa mig en ny kompaktkamera som jag kan ha med mig på diverse fester och kalas. Främst ska den vara smidig men självklart ska den också kunna ta bra bilder både i ljus och mörker, med blixt då det behövs, naturligtvis.
Jag har redan sökt runt lite här på forumet efter liknande trådar och jag märkte att de flesta rekommenderade Canon G9. Den verkar ju vara ett fantastiskt alternativ, men den är nog aningen för klumpig för min del.
Mina krav/önskemål är alltså följande:
- Minst 8.0 megapixlar
- Minst 3-4 gånger optisk zoom
- Minst 4 gånger digital zoom (även om jag helst inte använder digital zoom)
- En stor och tydlig skärm, kanske 3"
- Kameran ska vara smidig
- Min budget ligger på ca 2500, den kan överskridas
Jag har kollat på förljande modeller:
Canon Digital IXUS 80 IS
Sony CyberShot DSC-W170
Nikon CoolPix S210
Olympus Stylus µ 1010
Men jag vill som sagt ha lite tips från er profs här på forumet innan jag bestämmer mig. Vilka fördelar och nackdelar finns för vilka kameror? Jag är öppen för förslag!
Tack så jättemycket på förhand!
Jag har länge gillat att fotografera, det är verkligen kul, men jag gör det än så länge bara amatörmässigt, alltså inget jag hade tänkt tjäna pengar på.
Och nu till sommaren tänkte jag köpa mig en ny kompaktkamera som jag kan ha med mig på diverse fester och kalas. Främst ska den vara smidig men självklart ska den också kunna ta bra bilder både i ljus och mörker, med blixt då det behövs, naturligtvis.
Jag har redan sökt runt lite här på forumet efter liknande trådar och jag märkte att de flesta rekommenderade Canon G9. Den verkar ju vara ett fantastiskt alternativ, men den är nog aningen för klumpig för min del.
Mina krav/önskemål är alltså följande:
- Minst 8.0 megapixlar
- Minst 3-4 gånger optisk zoom
- Minst 4 gånger digital zoom (även om jag helst inte använder digital zoom)
- En stor och tydlig skärm, kanske 3"
- Kameran ska vara smidig
- Min budget ligger på ca 2500, den kan överskridas
Jag har kollat på förljande modeller:
Canon Digital IXUS 80 IS
Sony CyberShot DSC-W170
Nikon CoolPix S210
Olympus Stylus µ 1010
Men jag vill som sagt ha lite tips från er profs här på forumet innan jag bestämmer mig. Vilka fördelar och nackdelar finns för vilka kameror? Jag är öppen för förslag!
Tack så jättemycket på förhand!