Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Smart att köpa Canon eos 6D nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Portray

Ny medlem
Jag har efter mycket research kommit fram till att jag ska köpa en Canon eos 6D. Är det ett klokt köp att köpa 6D just nu? Om några månader är det två år sen dom lanserade 6D. Är det rimligt att dom släpper en mark II redan nu eller tror ni att det dröjer? När jag har kollat på dom olika 5D releaserna så är det ju fyra år mellan mark II och III och fem år på 7D om ryktena stämmer att dom ska släppa en 7D mark II i år.

Om vi säger att jag köper en 6D vilket Sd kort är bäst att köpa. Jag kommer att ta mycket bilder och spela in mycket 1080 HD video för musikvideoinspelning. Hur stort och snabbt kort behöver jag?

Vilket objektiv rekommenderar ni att börja med till 6D? Jag funderar på att börja med att köpa Canon EF 40mm f/2.8 STM för att det är väldigt prisvärt och har fått väldigt bra kritik från många. För att sen köpa Canon EF 24-105mm f/4L IS USM. Är det bra objektiv att börja med? Det jag främst ska fota är natur, porträtt, bilder till skivomslag och till skivpromotion. Är Canon EF 24-105mm f/4L IS USM ett bra objektiv för videoinspelning?

Tack på förhand!
Mvh Daniel
 
6D känns prisvärt och mycket FF-kamera för pengarna, det kan inte bli fel...:) Jag skulle lätt välja ett 24-70 2.8 - det finns olika - före Canon 24-105 4L. Går du på ett bra 24-70 så slipper du köpa 40mm och kan spara pengar.

/Ulf
 
Huruvida det kommer en ny vet jag inte. Men en begagnad 6D för runt 10k kanske inte vore dumt. Gamla 5D Mk2 skulle jag undvika då folk flest brukar vilja ha 8k - och då är det bara 2k till för en 6D.

40/2.8 har jag ägt - riktigt bra! Lite problem med motljus (går att använda kreativt) men annars så är det ett ypperligt objektiv.

24-105/4 har jag också haft. Rätt bra och rätt tråkigt. Många tycker dock att det är riktigt användbart - vilket det också är.

6D + 24/2.8 + 40/2.8 + 85/1.8 kanske vore något...
 
Allt blir bättre hela tiden.
Jag köpte en 6D häromdagen, och ett Canon 24-105 strax efteråt. Är mycket imponerad (och lite förvånad) så jag kan varmt rekommendera 6D som kamera. I dåligt ljus ger den faktiskt fina bilder. Man vill säkert alltid ha mer av allt, men med ett objektiv med 2,8 tror jag du blir nöjd.
 
Om du inte har jättebråttom så kan det vara vits att vänta en knapp månad och se vad Canon presenterar på Photokina i Köln. Jag tror i och för sig inte att det kommer några jättenyheter, men man vet ju aldrig ...
 
Jag köpte en 6D med 24-105 i vintras, och jag är grymt nöjd! Den presterar riktigt bra bilder och gluggen är en en väldigt bra allroundglugg, Det jag kan sakna från min 7D är att jag tyckte att knappar/användargränssnittet var bättre på sjuan. WiFi-koppliningen är lite bökig, men när det väl funkar är det klockrent.
 
6D är antagligen i mitten av sin livscykel. En efterträdare till 5D Mark III kommer med största sannolikhet komma före en 6D Mark II.

En billigare version av 6D är inte trolig. Att ta bort wifi skulle kanske spara någon hundralapp. wifi är inbyggt i alla telefoner idag, så tekniken är inte alls dyr.

Med andra ord finns det inte så mycket att tveka på när det gäller köp av 6D. Frågan är istället: Köpa nytt eller försöka hitta begagnad?
 
En 6D utan Wifi och GPS finns faktiskt redan. Den heter 6Dn men jag tror inte den är tänkt för den svenska marknaden. Scandinavian hade dock en inne ett tag och sålde den för 11 000 om jag inte minns fel.
 
6D är ett kanon val, min förra kamera var en 6D. Den lär vara mitt i sin livscykel som sagt så en ersättare ser du inte i närtid. Den dagen 5D III är släppt och 6D har prispressats ner så pass att man inte kan komma mycket lägre så är det dags för 6D II. alternativt om Nikon börjar röra sig mot en D620 snart och det är osannolikt. Min gissning är att 6D förblir Canons inkörsport till fullframe åtminstone fram till nästa höst.

Sidnotis, kör X-T1 nu :)
 
Tack för alla svaren! Det här forumet verkar verkligen aktivt, kul!

När det gäller objektiv så är jag fortfarande lite osäker på vad jag ska välja. Men jag har bestämt att börja med att köpa ett 40 mm till att börja med och sen välja ett zoom objektiv senare mycket pga ett bra zoom objektiv kostar väldigt mycket och 40 mm känns väldigt prisvärt. Eller att gå på Jonas idé med att köpa 24, 40, 85mm primes.

Tack Per för Photokina tipset! Jag väntar en månad till och ser vad dom presenterar där. Skulle vara så surt om man köper en 6D nu och dom presnterar en 6D mk2 om en månad även fast jag har svårt att tro att dom gör det men hoppas kan man ju alltid göra. Vore så fett om dom kommer med en mk2 som har autofokustekniken som 70D har.

När det gäller nytt Vs begangnat så känns det smidigare med nytt eftersom man kan delbetala annars hade jag kolla mer mot begagnat.

Intressant med en 6Dn. Vart säljs den modellen?Jag kan inte hitta den i USA tex.
 
Tack för alla svaren! Det här forumet verkar verkligen aktivt, kul!

När det gäller objektiv så är jag fortfarande lite osäker på vad jag ska välja. Men jag har bestämt att börja med att köpa ett 40 mm till att börja med och sen välja ett zoom objektiv senare mycket pga ett bra zoom objektiv kostar väldigt mycket och 40 mm känns väldigt prisvärt. Eller att gå på Jonas idé med att köpa 24, 40, 85mm primes.

Tack Per för Photokina tipset! Jag väntar en månad till och ser vad dom presenterar där. Skulle vara så surt om man köper en 6D nu och dom presnterar en 6D mk2 om en månad även fast jag har svårt att tro att dom gör det men hoppas kan man ju alltid göra. Vore så fett om dom kommer med en mk2 som har autofokustekniken som 70D har.

När det gäller nytt Vs begangnat så känns det smidigare med nytt eftersom man kan delbetala annars hade jag kolla mer mot begagnat.

Intressant med en 6Dn. Vart säljs den modellen?Jag kan inte hitta den i USA tex.

Det finns mängder med bra linser, jag gillar skarp och ljuskänslig optik, ett råd kolla in Tamrons 24-70 2.8 (deras bästa) med stabilisering. Så slipper du köpa linser på länge..:)

/Ulf
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.