ANNONS
Annons

SM i exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

andmag

Aktiv medlem
Jag var ute och fotade på golfbanan med min nya Nikon d300s och jag fotade som vanligt i Manuellt läge och jag trodde kameran var trasig. Olika exponeringar hela tiden trots att jag hade manuellt läge. Jag slet mitt hår och var måttligt road över den galna kameran när jag plötsligt inser att jag tidigare fotat med gaffling. Jag skrattade lite åt mig själv och tog sedan fantastiska bilder :)

Har ni varit med om andra inställningsblackouter? :D

Jag var ute och fotade på golfbanan med min nya Nikon d300s och jag fotade som vanligt i Manuellt läge och jag trodde kameran var trasig. Olika exponeringar hela tiden trots att jag hade manuellt läge. Jag slet mitt hår och var måttligt road över den galna kameran när jag plötsligt inser att jag tidigare fotat med gaffling. Jag skrattade lite åt mig själv och tog sedan fantastiska bilder :)

Har ni varit med om andra inställningsblackouter? :D

Förrutom samma som du har jag:

- glömt iso på alldeles för högt,

- af-off

- VR på när den skulle vara av eller tvärt om

- kontinuerlig fokus istället för singel

- missat blixtinställningar

...

äh, jag har nog missat allt man kan missa, men ovan har jag gjort för måånga bilder.

Roligast:

Linslock på (vid nattfoto)

Det jag gör titt och tätt är att glömma att ställa om från spegeluppfällning eller från självutlösare. Antingen blir det svart eller också får jag vänta 10 sekunder på exponering.

Det värsta misstaget jag gjort är att glömma bägge kamerabatterierna hemma. Fruktansvärt pinsamt. Det var bara att åka tillbaka och hämta två fulladdade batterier. ...det kommer aldrig att hända igen!

fotade i studio och hälften av bilderna blev hälften svarta för att slutaren inte hann öppna sig... men bara hälften av bilderna...

kommit åt gafflingen jag också, som jag egentligen aldrig använder så det tog en stund innan glödlampan tändes

Låter fullständigt normalt tycker jag. Jag glömmer alltid kameran i konstiga inställningar. Jag har fotat hela dagen på fotoutflykt i fotoklubben med kameran i webb-bildläge då jag kvällen innan fotat saker jag skulle sälja på tradera. Det blev grymt bra bilder till på råga av allt.

Jag har glömt kameran i gafflingsläge, jag har glömt med helt fel färgbalans så allt jag plåtat är blått, jag har glömt att slå på autofokus efter det jag använt mina veteranobjektiv (allt blev suddigt, men såg bra ut på displayen), jag har glömt kameran i samtliga möjliga lägen och värst av allt, fotat hela dagen i galet läge. Mest ledsen blev jag när jag upptäckte att jag plåtat mina bästa naturbilder med kameran i sepialäge fast det är ett läge jag aldrig använder.

När jag har bråttom startar jag alltid kameran i gröna läget, tar min bild och sen ändrar jag till vad jag tror är rätt. Förvånansvärt många bilder blir lyckade i gröna läget faktiskt medan allt annat behöver både två och tre omtagningar innan man är på banan.

Förrutom samma som du har jag:

- glömt iso på alldeles för högt,

- af-off

- VR på när den skulle vara av eller tvärt om

- kontinuerlig fokus istället för singel

- missat blixtinställningar

...

äh, jag har nog missat allt man kan missa, men ovan har jag gjort för måånga bilder.

Roligast:

Linslock på (vid nattfoto)

Mer:

Bröllopsfoto två dagar efter företagsfest (förra helgen). Resettade allt trodde jag men nån hade pillat på blixten till -2/3.

Glömt slutarfördröjning på 2 sek. Vilket för övrigt är precis lagom för att man ska hinna sno runt kameran för att fota sin egen näsa.

Jag glömde kvar minneskortet hemma i datorn vid ett viktigt tillfälle! Som tur var hade en kompis sitt med sig, som jag lånade mot att hon fick kopior på mina bilder.

Nikons enkla sätt att med två knappar återställa det mesta, har nog inte kommit till av en slump. För många av oss är det nog klokt att ta till vana att göra en sådan återställning för varje fotosession...

Per.

Utomlands på utflykt långt bort till gammal romersk stad. Massor av häftiga motiv. Fotar glatt 300 bilder. Kommer hem till Sverige och inser att jag haft vitbalansen kvar i fel läge... Det var då jag övergav JPG och gick över till RAW! ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar