Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småformat blir "för brett"..

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Jag tycker ganska ofta att mina bilder jag tar med min Nikon F65 har för mycket onödigt på sidorna av själva huvudmotivet. Det känns som ett "kvadratiskt kort" hade suttit bättre. men det går ju inte att få liksom. Hur ska man tänka eller göra för att få bort dessa onödiga "sidor"???

*confused*
 
Det är ju bara att beskära. Håller med om att formatet är lite långsmalt ibland. Men inte alltid. Och jag är inte så förtjust i motsatsen heller, 6x7. Men kvadrater är mysiga.
 
En gång i tiden fanns det ett Nikonformat (mätsökarkameror) som jag har för mig var 24x34 millimeter.
 
Tycker likadant själv. Alternatinen är som jag ser det till antalet 3.
1. Välj komposition som passar in i det långsmala.
2. Beskär i labbet (om du gör kopiorna själv).
3. Börja med mellanformat. Där finns kvadratiskare negativformat.

Andertz
 
Plocka ut spegeln och tejpa den så du bara ser en kvadratisk bild.. kopiera sen bilderna manuellt.. Nä skojjar bara men skulle säkert fungera om man vill leka lite och inte är så rädd om kameran.. annars är väl en beggad bladare inte så farligt dyr.. får ju ganska mycke för 10-15000 begagnat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.