Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Småbildsfilm C-41 som lämpar sig för pressning till 1600 ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag är så jävla utled på kameramarknaden för tillfället att jag allvarligt överväger att börja fotografera endast analogt. Helst håller jag på med mellanformat, men det är lite klumpigt att släpa på jämt och objektiven är för ljussvaga när det mörknar om kvällarna. Så nu sitter jag och klurar på vilken småbildsfilm som skulle funka att pressa till ungefär ISO 1600 utan att resultatet blir alltför katastrofalt. Det är den känslighet som krävs för att jag ska kunna fota handhållet vid vettiga slutartider på natten vid ungefär f/2.

I mellanformat har jag fått bra resultat med underexponerad Portra 400, även om färgerna blir lite lustiga. Min skanner är såpass vissen att jag inte ser någon kornighet alls vid 2400 DPI och ett stegs pressning, vilket skulle kunna räcka även för småbildsformatet då jag bara är ute efter att publicera bilder på nätet. Men för 1600 tror jag att en film dedikerad för det vore bättre.

Kostnad är förstås en faktor, om än inte avgörande. Att betala uppåt 80:- rullen är i alla fall inte att tänka på. Jag tänker framkalla hemma själv med Tetenals C-41-kit som jag använt hittills, eftersom det är på tok för dyrt att skicka iväg filmen. Med två stegs pressning räknar jag med att kemikalierna håller lite kortare, men 10 rullar borde man nog kunna klämma ur en laddning, vilket ger under 30:- per rulle.
Jag föredrar förresten 24-bildersrullar, då jag brukar ta få men omsorgsfullt komponerade bilder, och en 36-rulle sitter alldeles för länge i kameran för att det ska vara kul att fota. En lösning där är förstås att öppna kameran i mörker efter 12 bilder och klippa av den, samt dra fram den befintliga filmen och plåta vidare på rullen.

---------------

Vad säger expertisen? Är det över huvud taget hållbart att fota handhållet med film i ett vintermörkt Sverige? Svartvitt har jag provat en del, men det faller mig inte i smaken annat än om bildkvaliteten är mycket hög.

En sidodiskussion kan vara huruvida en bättre skanner är något att överväga. Den bör då klara både mellanformat och småbild, helst.

Jag har under många år pressat Fujis 800-film ett steg med fint resultat. Kornet blev finare än med den dyrare 1600-filmen.

Jag har också märkt att de högkänsliga färgfilmerna är väldigt känsliga för att åldras. De måste vara färska.

Nya Portra 400 lär vara bäst på korn, men naturligtvis påverkas skuggteckningen negativt av två stegs pressning. Jag har sällan problem med det, men det är ju en smaksak. Priset på den filmen verkar variera mycket. Jag köpte för 63 kr rullen. Dyrare än min vanliga film Fuji X-tra 400, men filmen ska ju också vara bättre.

Min erfarenhet av Superia 1600 vid dåliga ljusförhållanden är så dålig att jag hellre avstår från att ta med kameran eller använder blixt, bilderna ser helt enkelt ut som underexponerad 200-film. I fallet C41 är nog 400BW det bästa alternativet, men då kan man lika gärna köra Tri-X eller Tmax.

Däremot vet jag att du framkallar E6 hemma, och Provia 400X är gjord för att tåla pressning bra.

Nej, det kan inte stämma.

Pressas på filmen ett steg så är det EI 800 (EI = exponeringsindex) och inte EI 3200. Möjligen tror sig fotografen ha underexponerat två steg, men det är ju svårt att veta - och vad skulle poängen med det vara?
Poängen kan vara att han exponerat för 3200 och ändå fått bra resultat med bara ett stegs överframkallning (vilket jag inte tror på med tanke på resultatet). Portra 400 har grymt bra latitud i skuggorna och om man skannar så verkar det inte spela särskilt stor roll om man anpassar framkallningen efter underexponeringen eller inte. Däremot är det många som inte har en aning om hur de exponerar utan tror att det som står på ljusmätaren är det som gäller, oavsett vad de pekat den mot.

För övrigt har jag köpt en M8, så mitt intresse för småbildsfilm försvann i ett nafs;-) Dock är principdiskussionen fortfarande högintressant. Det kan ju vara trevligt att använda en billigare kamera om man vill fotografera i områden där man inte gärna skyltar med en snordyr kamera efter mörkrets inbrott, utan att för den sakens skull använda en vissen kompaktkamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar