Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Småbild eller Mellanformat
- Trådstartare canni99
- Start datum
Nw2
Avslutat medlemskap
Förklaring
Länken jag gav, är till Ägarens privata hemsida.
Killen heter hans Hagman och arbetar även som fotograf utöver sin fotobutik/lab i Njurunda (sundsvall)
Hans maskin ger dig mellanformatbilder på blanka eller matta papper . allt efter eget val.
Hans butik finner du på:
http://home.sundsvall.nu/ston0332/
(Han har dick inte skrivit in på sidan att han framkallar 120 film än, det kommer)
Måndag till fredag:
10.00 - 18.00
Lunch: 13.00 - 14.00
Lördagar: 10.00 - 13.00
Adress:
Affärsgatan 12
862 31 Kvissleby Telefon/fax:
060/562177
Jag rekommenderar att du kontaktar honom och får svar på de ev frågor du har.
En trevlig kille som e lätt att prata med.
Niklas, endast i storformat
Länken jag gav, är till Ägarens privata hemsida.
Killen heter hans Hagman och arbetar även som fotograf utöver sin fotobutik/lab i Njurunda (sundsvall)
Hans maskin ger dig mellanformatbilder på blanka eller matta papper . allt efter eget val.
Hans butik finner du på:
http://home.sundsvall.nu/ston0332/
(Han har dick inte skrivit in på sidan att han framkallar 120 film än, det kommer)
Måndag till fredag:
10.00 - 18.00
Lunch: 13.00 - 14.00
Lördagar: 10.00 - 13.00
Adress:
Affärsgatan 12
862 31 Kvissleby Telefon/fax:
060/562177
Jag rekommenderar att du kontaktar honom och får svar på de ev frågor du har.
En trevlig kille som e lätt att prata med.
Niklas, endast i storformat
J. Patric
Aktiv medlem
Re: Men ibland föredrar jag småbild, helst min lilla Kodak Retina med superskarpa Xenar-o
Retina Ib. Har även ägt andra modeller, I, Ia, II, IIa, IIc och IIIc, men fastnade för denna. Visserligen utan avståndsmätare, men det går bra ändå. Finns ju också avståndsmätare att köpa och sätta i blixtskon.
ville2002 skrev:
...vilken kodak retina är det du använder...berätta.......?
Retina Ib. Har även ägt andra modeller, I, Ia, II, IIa, IIc och IIIc, men fastnade för denna. Visserligen utan avståndsmätare, men det går bra ändå. Finns ju också avståndsmätare att köpa och sätta i blixtskon.
Snapphaneledaren [E.F.S]
Aktiv medlem
Re: Lab för 120 med matt papper?
Det står visst det i Excelleras prislista. Det är samma som för 135. Framkallning oavsett film kostar 45 kr och kopia från svart/vit till 10X10 kostar 6 kr och från dia 10 kr per kopia.
lotelo skrev:
Länken Wibom skrev in här ser inte ut att var ett lab, Reportagebild finns inte i gula sidorna, Excellera visar inga priser för 120-film i sin prislista och Crimson som jag brukar skicka till kör bara på blankt papper. Så vad göra? nu är jag sitter med exponerade 120filmer som jag vill ha ut på matt papper till ett vettigt pris? Saknar både kopieringsapparat och scanner för formatet så kopior är nödvändigt i samband med framkallningen. Bor i Värmland och lär vara tvungen att skicka iväg rullarna, hoppas någon kan tipsa om ännu ett lab.
/Lotta
Det står visst det i Excelleras prislista. Det är samma som för 135. Framkallning oavsett film kostar 45 kr och kopia från svart/vit till 10X10 kostar 6 kr och från dia 10 kr per kopia.
anneli_lundberg
Aktiv medlem
Re: Lab för 120 med matt papper?
Bor du i närheten av Karlstad kan du lämna dina rullar till Ove på Bild-Service, Sveagatan 12 på Herrhagen. Tel: 054-100599
Han gör allt manuellt, på sidenmatt papper om det är det du vill ha. Har för mej att framkallning kostar ca 40:-, kontaktkarta runt hundralappen. Pris på förstoringar minns jag inte...
lotelo skrev:
Länken Wibom skrev in här ser inte ut att var ett lab, Reportagebild finns inte i gula sidorna, Excellera visar inga priser för 120-film i sin prislista och Crimson som jag brukar skicka till kör bara på blankt papper. Så vad göra? nu är jag sitter med exponerade 120filmer som jag vill ha ut på matt papper till ett vettigt pris? Saknar både kopieringsapparat och scanner för formatet så kopior är nödvändigt i samband med framkallningen. Bor i Värmland och lär vara tvungen att skicka iväg rullarna, hoppas någon kan tipsa om ännu ett lab.
/Lotta
Bor du i närheten av Karlstad kan du lämna dina rullar till Ove på Bild-Service, Sveagatan 12 på Herrhagen. Tel: 054-100599
Han gör allt manuellt, på sidenmatt papper om det är det du vill ha. Har för mej att framkallning kostar ca 40:-, kontaktkarta runt hundralappen. Pris på förstoringar minns jag inte...
Marquis
Medlem
I fotografins barndom då "objektiven" mest var en glasbit på en bälg och filmerna var barnsligt enkla, så behövde man stora format för att bilderna ens skulle gå att titta på. Då fanns storformat och mellanformat. Idag när vi vet bättre och har bättre utrustning kan man få bättre bilder med småbild och APS.
pej
Aktiv medlem
Därför att? Det låter lustigt i mina öron eftersom den tekniska utvecklingen gäller för alla format. Småbild är smidigare än mellan- och storformat. Om smidigheten är viktigare än den tekniska bildkvalitén så ska man givetvis välja småbild. Det är inte konstigare än så...Marquis skrev:
Idag när vi vet bättre och har bättre utrustning kan man få bättre bilder med småbild och APS.
Sonnaren
Aktiv medlem
Egentligen skall inte ett så totalt okunnigt inlägg bemötas. Men du kan ju sätta dig ner en stund och fundera på varför storformat och mellanformat fortfarande finns kvar.Marquis skrev:
I fotografins barndom då "objektiven" mest var en glasbit på en bälg och filmerna var barnsligt enkla, så behövde man stora format för att bilderna ens skulle gå att titta på. Då fanns storformat och mellanformat. Idag när vi vet bättre och har bättre utrustning kan man få bättre bilder med småbild och APS.
En ledtråd: Det beror inte på att de som använder dem inte känner till småbildskamerans och APS formatets existens.......
Och det beror inte på att filmerna (blad/rullfilm) är så "barnsligt enkla", det är för det mesta samma filmer som till miniatyrformaten.
Och inte är optiken till kameror för större format "enkla glasbitar".
Tror du att du klarar det nu??
Us
Marquis
Medlem
Visst ahr jag med ett leende sett personer fotografera med stora gammaldags kameror med bälg. De står där och bänglar med stativ och måste täcka över en svart duk för att inte få ljusläckage på filmen. visst kan jag vara nostalgisk ibland, men med min nikon F801 kan jag ta bilder av samma motiv och använda ett mjukfilter för att få gammaldags känsla.
lotelo
Aktiv medlem
Fattar noll av vad du vill säga med ditt inlägg. Kanske är jag extremt trög men vad 17 har gammeldags känsla rent bildmässigt att göra med om det är en mellan, stor eller 35mmkamera man använder? Inte är det därför jag skaffade mellanformat i alla fall och inte är det ett gammeldags resultat eller känsla jag är ute efter eller får heller.. vill jag ha det väljer jag nog film, exponering och filter för att uppnå det med 35mm eller mellanformat, vilket i det fallet har väl ingen betydelse?
/Lotta
/Lotta
ville2002
Aktiv medlem
...Marquis skrev:
Visst ahr jag med ett leende sett personer fotografera med stora gammaldags kameror med bälg. De står där och bänglar med stativ och måste täcka över en svart duk för att inte få ljusläckage på filmen. visst kan jag vara nostalgisk ibland, men med min nikon F801 kan jag ta bilder av samma motiv och använda ett mjukfilter för att få gammaldags känsla.
....har börjat använda mellanformat i ett större fotoprojekt ...för att få.....upp bilderna i stora format...och med mycket hög skärpa....det är ett av skälen till att mellan..och storformat finns kvar tror jag....
hasse lundberg
Aktiv medlem
Om du visste lite mer om fotografi hade du vetat att när fotografen står med sin svarta duk så finns det ingen film där. Det är inte därför man har ett skynke.Marquis skrev:
Visst ahr jag med ett leende sett personer fotografera med stora gammaldags kameror med bälg. De står där och bänglar med stativ och måste täcka över en svart duk för att inte få ljusläckage på filmen.
J. Patric
Aktiv medlem
Jag tvivlar starkt på att Paul Rudolph var okunnig och korkad när han räknade fram "glasbiten" Tessar under tidigt 1900-tal...
Min Rolleiflex 6x6 med Tessar från 1930 producerar skarpare bilder än min Olympus från 80-talet...
Det svarta skynken man kan använda när man nyttjar storformatskameror är för att fokussera lättare.
Softfilter har länge funnits för att ge mjuka romantiska bilder. För att mjuka upp kontrasten eller motverka lite av den knivskärpa vissa objektiv ger. Det har inget med att det ska verka "gammalt". Men visst, de användes nog mer förr. Det har blivit lite dille i "superskarpa bilder" på sistone.
Min Rolleiflex 6x6 med Tessar från 1930 producerar skarpare bilder än min Olympus från 80-talet...
Det svarta skynken man kan använda när man nyttjar storformatskameror är för att fokussera lättare.
Softfilter har länge funnits för att ge mjuka romantiska bilder. För att mjuka upp kontrasten eller motverka lite av den knivskärpa vissa objektiv ger. Det har inget med att det ska verka "gammalt". Men visst, de användes nog mer förr. Det har blivit lite dille i "superskarpa bilder" på sistone.
berga
Aktiv medlem
Pej skrev:
Visst kan man ta en bild av samma motiv med olika bildformat men ett större format innebär att man kan göra större förstoringar.
Jag uppfattar att den möjliga storleken på kopiorna med större negativ är underordnad andra aspekter. En stor kopia sess ofta på långt avstånd, vilket gör att ofta räcker 135-film.
I natt väntade jag på ett pendeltåg och räknade rasterblommor på en affisch i väntsalen. Jag kom fram till att en blomma var cirka 1mm stor. Vet inte hur jag skall översätta den, men det är låg upplösning.
Fördelen med mellanformat och storformat ar att det är en annan avbildningsskala. Detta innebär att skärpedjupet blir kortare och därmed kan bilderna bli mer koncentrerade.
Det är därför svårt, om inte omöjligt, att ta samma bild med mellanformat och småbild.
Valet av filmformat är ett estetiskt val och inget tekniskt val.
pej
Aktiv medlem
Sant men det är en enkel förklaring som passar en enkel hjärna.berga skrev:
Jag uppfattar att den möjliga storleken på kopiorna med större negativ är underordnad andra aspekter.