Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Små sökare

Produkter
(logga in för att koppla)

ping

Ny medlem
Detta har säkert diskuterats en hel massa här på Fotosidan, men jag tycker inte jag hittat något bra svar.

Frågan är varför moderna digitala systemkameror har så förtvivlat små sökare? Plockade fram min gamla F90x och den är en dröm jämfört med allt jag hittills sett (kanske EOS 1... D3.. undantagna)
Till och med min frus gamla F401x, som får anses vara ganska basic på sin tid har en jättestor sökare jämförelsevis?!

Detta har säkert diskuterats en hel massa här på Fotosidan, men jag tycker inte jag hittat något bra svar.

Frågan är varför moderna digitala systemkameror har så förtvivlat små sökare? Plockade fram min gamla F90x och den är en dröm jämfört med allt jag hittills sett (kanske EOS 1... D3.. undantagna)
Till och med min frus gamla F401x, som får anses vara ganska basic på sin tid har en jättestor sökare jämförelsevis?!

Det är inte så att du tänker på kameror med APS-C sensor? Dessa har ju en mindre sökare än fullformatskameror och 35mm analoga kameror eftersom sensorn är mindre, och sökarbilden motsvarar sensorn.

/P

håller med.. Att sökar bilden är mindre köper jag.. men måste den vara så fysiskt liten? Så jävla trång och mörk.. Nej tacka vet jag min Pentax Ashia.. där ha vi rejäla grejer

Håller med. Sökaren i min F-801s(som har pajat nyligen) & min FG-20 är underbara.

Sökaren i min D3000 är inte i närheten...men visst, den är ljusare utan mattskiva.

/John

Det är inte bara att sensorn är mindre.

Det handlar om en del grundläggande konstruktionsdrag, och när DSLR-kamerorna gjordes så var de gamla kamerorna modell, och de fick lika stort spegelhus och samma flänsmått som de med större bildyta. Därmet är avståndet till mattskivan från luppen längre än det skulle behöva vara, och bilden blir liten.

Men så kommer ytterligare en sak till. Eftersom pentaprismat var en av de dyrare delarna, så hittade de på att man kan avvara det och i stället sätta in speglar. Då blir kameran billigare att göra och dessutom lättare. Den optiska vägen genom luft är längre än genom glas, och på så sätt hamnade sökarskivan ännu längre bort från ögat.

Så det är den relativt enkla förklaringen till att sökarbilden är så liten.

Sedan finns det ett par saker till som är ganska graverande, eftersom man tillsammans med zoomobjektiv fick lägre ljusstyrka på optiken, och för att man med autofokus inte har samma behov av att kunna ställa in skärpan.

Fabrikanterna tog bort mattskivan, som gör sökarbilden lite mörkare, för att det skulle bli bättre sikt, och därmed opererade de också bort möjligheten att ställa in skärpan visuellt. De flesta spegelreflexkamerorna idag saknar det som äldre kameror hade, möjlighet att ställa skärpan manuellt med hjälp av sökarbilden.

Enligt min mening är sökaren i flertalet DSLR-kameror idag rent ut sagt skitdålig. De som har prisma är något lite bättre, men bara i kameror där man själv kan byta sökarskiva finns möjligheterna till visuell skärpekontroll som man hade förr.

Jo.. fast även om du byter mattskivan så står du med en mörk och trång sökare så för mig var det inget vidare alternativ...

Nikon D700 har en fantastisk sökare, blev förvånad hur mkt bättre den är än på alla aps-c jag testat. Den tycker du är ljus iaf va?

Nikon D700 har en fantastisk sökare, blev förvånad hur mkt bättre den är än på alla aps-c jag testat. Den tycker du är ljus iaf va?

Jo, men den är fortfarande liten jämfört med gamla analogkameror.

Visst är D700 trevlig, den känns som en kamera och låter som en riktig kamera.

Jo, men den är fortfarande liten jämfört med gamla analogkameror.
Nja, sökarbilden i D700 är ganska exakt lika stor som i den analoga Nikon F801 (som nämndes tidigare i tråden). Canon 1Ds och Sony A900 har dock större sökare. Ännu större sökarbild hittar man hos t ex de analoga Nikon FM2 och Olympus OM1.

Nja, sökarbilden i D700 är ganska exakt lika stor som i den analoga Nikon F801 (som nämndes tidigare i tråden). Canon 1Ds och Sony A900 har dock större sökare. Ännu större sökarbild hittar man hos t ex de analoga Nikon FM2 och Olympus OM1.

F801 är en AF kamera. Jag har kvar en OM4 och en X-700 med manuell fokus och de har båda större sökare än D700.

Det är inte bara att sensorn är mindre.

...

Men så kommer ytterligare en sak till. Eftersom pentaprismat var en av de dyrare delarna, så hittade de på att man kan avvara det och i stället sätta in speglar. Då blir kameran billigare att göra och dessutom lättare. Den optiska vägen genom luft är längre än genom glas, och på så sätt hamnade sökarskivan ännu längre bort från ögat.
....

intressant. Detta är alltså den naturliga förklaringen till att sökarbilden i 7D är så mycket trevligare än sökarbilden i 550D.
7D har riktig prisma. (men ändå naturligtvis ganska liten sökarbild eftersom det är crop-sensor)

Petter ...

ok. Men inte som skillnaden mellan vilken crop som helst och vilken gammal analog 24*36 som helst?
Det är väldigt stora skillnader i sökarstorlek mellan olika cropkameror. Canon 7D har nästan dubbelt så stor sökare som D400.

Och det är ungefär lika stora skillnader mellan gamla analoger också. OM-1 har 70 procent större sökare än F801.

Sitter själv på en 550D idag, och sökaren är något plågsam.. Funderar på att byta mot en 50D som iaf har pentaprisma så man får lite ljus.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto