Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
små bilder på fotosidan
- Trådstartare jax
- Start datum
med99map
Medlem
jimh skrev:
Vad använder du för program? Skärper du bilderna efter omskalningen?
Borde man det?
Trots att man skärpt innan omskalningen?
Loj
Aktiv medlem
Det där är en smaksak... Jag skärper aldrig efter omskalning. Om jag skärper, så gör jag det innan...jimh skrev:
Ja, och man bör undvika att skärpa innan omskalningen.
Här finns det nog inga "måsten" och "bör"...
Om du vill ha högsta möjliga kvalitet är det faktiskt inte en smaksak.
Skärpning är en förstörande operation, och vid omskalning vill man ha så fin data som möjligt att utgå från. Och omskalning är också förstörande, man måste skärpa efteråt för att få samma skärpeintryck.
Skärpning är en förstörande operation, och vid omskalning vill man ha så fin data som möjligt att utgå från. Och omskalning är också förstörande, man måste skärpa efteråt för att få samma skärpeintryck.
Haraldus
Aktiv medlem
Om man har en inskannad bild av hög kvalitet t ex en .tif på 60MB, 5500 x 3700 pixlar så gör jag så här för att fixa en bildfil i PS för fotosidan.
Gå in på Bild -> Storlek på bild och gör långsidan 1024 pixlar
(”Behåll proportioner” och ”Ändra bildupplösningen” ska vara förprickade)
Gå in på Arkiv -> Spara kopia och välj format JPG och spara i kvalitet 6.
Bilden blir då ca 120 KB och har en mycket hög kvalitet jämfört med originalet. Max tillåten storlek är ju 250 KB.
För översiktsbilder på hemsidor brukar jag köra med kvalitet 1 eller 2.
Oskarp mask bör användas för att ge skärpa åt bilder med dålig skärpa och ska, enl. föreskrifterna, användas på oförstörda format t ex .tif. Att skärpa redan skarpa tif-bilder med oskarp mask ger en försämrad bildkvalitet i den efterföljande JPG-processen.
Gå in på Bild -> Storlek på bild och gör långsidan 1024 pixlar
(”Behåll proportioner” och ”Ändra bildupplösningen” ska vara förprickade)
Gå in på Arkiv -> Spara kopia och välj format JPG och spara i kvalitet 6.
Bilden blir då ca 120 KB och har en mycket hög kvalitet jämfört med originalet. Max tillåten storlek är ju 250 KB.
För översiktsbilder på hemsidor brukar jag köra med kvalitet 1 eller 2.
Oskarp mask bör användas för att ge skärpa åt bilder med dålig skärpa och ska, enl. föreskrifterna, användas på oförstörda format t ex .tif. Att skärpa redan skarpa tif-bilder med oskarp mask ger en försämrad bildkvalitet i den efterföljande JPG-processen.
raderad24
Guest
Skärpa vid förminsning
Bäst är att utgå från orginal bilden som bör sparas skrivskyddad,Öppna orginalet ställa sedan in storlek och skärpa du vill ha, spara för webben i nytt namn och lägg ut, då får du inga försämringar av skäpan.( OBS viktigt bara en sparning) spara om sammaa bild flera gånger försämrar skärpan.
Bäst är att utgå från orginal bilden som bör sparas skrivskyddad,Öppna orginalet ställa sedan in storlek och skärpa du vill ha, spara för webben i nytt namn och lägg ut, då får du inga försämringar av skäpan.( OBS viktigt bara en sparning) spara om sammaa bild flera gånger försämrar skärpan.
acke
Avslutat medlemskap
jax skrev:
tack för infon men jag har ingen "oskarp mask" i PS, har nå´t svagt minne av att jag läst om funktionen i FOTO åxå men min version av PS är för gammal antagligen (4.0) men tack ändå/Jane
Med risk för att jag är ute och cyklar...
Visst sjutton finns väl filtret "oskarp mask" i PS 4.0?
jax
Aktiv medlem
tack alla - för alla bra tips och nu har jag hittat oskarp mask - det är tonåringar som lekt med PS och det finns 1000-tals filter inlagt som extrautrustning - men jag fann det jag sökte långt långt ner i filtermenyn så nu är det bara att sätta igång (och förstöra fler bilder) /jane