Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

små bilder på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

jax

Aktiv medlem
När man förminskar bilderna för att dom ska godtas av fotosidan förlorar dom mycket i skärpa - eller gör jag fel? det är nästan värre än när man förstorar mycket.

oj, jag skärper aldrig mina bilder - varken före eller efter. jag vet inte hur man gör. Jag får nog läsa på lite mer om PS

Kolla i filtermenyn. Där har du ett filter som heter oskarp mask. En utgångsinställning kan vara radie 0,4, tröskel 0 och mängd efter visuell inspektion.

tack för infon men jag har ingen "oskarp mask" i PS, har nå´t svagt minne av att jag läst om funktionen i FOTO åxå men min version av PS är för gammal antagligen (4.0) men tack ändå/Jane

Om du vill ha högsta möjliga kvalitet är det faktiskt inte en smaksak.

Skärpning är en förstörande operation, och vid omskalning vill man ha så fin data som möjligt att utgå från. Och omskalning är också förstörande, man måste skärpa efteråt för att få samma skärpeintryck.

Om man har en inskannad bild av hög kvalitet t ex en .tif på 60MB, 5500 x 3700 pixlar så gör jag så här för att fixa en bildfil i PS för fotosidan.
Gå in på Bild -> Storlek på bild och gör långsidan 1024 pixlar
(”Behåll proportioner” och ”Ändra bildupplösningen” ska vara förprickade)
Gå in på Arkiv -> Spara kopia och välj format JPG och spara i kvalitet 6.
Bilden blir då ca 120 KB och har en mycket hög kvalitet jämfört med originalet. Max tillåten storlek är ju 250 KB.
För översiktsbilder på hemsidor brukar jag köra med kvalitet 1 eller 2.
Oskarp mask bör användas för att ge skärpa åt bilder med dålig skärpa och ska, enl. föreskrifterna, användas på oförstörda format t ex .tif. Att skärpa redan skarpa tif-bilder med oskarp mask ger en försämrad bildkvalitet i den efterföljande JPG-processen.

Skärpa vid förminsning

Bäst är att utgå från orginal bilden som bör sparas skrivskyddad,Öppna orginalet ställa sedan in storlek och skärpa du vill ha, spara för webben i nytt namn och lägg ut, då får du inga försämringar av skäpan.( OBS viktigt bara en sparning) spara om sammaa bild flera gånger försämrar skärpan.

jax skrev:
tack för infon men jag har ingen "oskarp mask" i PS, har nå´t svagt minne av att jag läst om funktionen i FOTO åxå men min version av PS är för gammal antagligen (4.0) men tack ändå/Jane

Med risk för att jag är ute och cyklar...
Visst sjutton finns väl filtret "oskarp mask" i PS 4.0?

tack alla - för alla bra tips och nu har jag hittat oskarp mask - det är tonåringar som lekt med PS och det finns 1000-tals filter inlagt som extrautrustning - men jag fann det jag sökte långt långt ner i filtermenyn så nu är det bara att sätta igång (och förstöra fler bilder) /jane

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar