Jag kör alla nya bilder i den nya processversionen men jag har nog inte riktigt lärt mig hur jag skall dra i spakarna än.
Det som jag tycker är lite märkligt är att om man använder en preset som innehåller justeringar med de gamla reglagen så ändras proessversionen till den gamla - UTAN någon varning! Jag tycker det borde ha kommit upp en dialogrutan där man får bekräfta att man vill byta processversion.
Det finns en funktion som är okänd för de flesta. Det är att använda auto-framkallning selektiv Trycker man på auto i basics så försöker LR att förbättra bilden helt själv. Det kan fungera och ibland blir det käpprätt.
Ett alternativ är att hålla ner skift och dubbelklicka på varje kommando som Highlights, Shadows, Whites, Blacks. Det går även på Exposure coh Contrast.
Där det oftast blir fel är Exposure tycker jag.
Har använt detta den sista tiden för att se hur LR använder de nya reglagen. Det har i alla fall gett mig en hel del kunskap i att redigera mer finkänsligt vilket ger ett bättre slutresultat.
Detta fungerar även i LR3 för den som har det.
Detta och ett antal andra värdefulla trick har jag lärt mig i Luminous Landscapes Advanced LR 4 Tutorial.
De kom väl till pass när jag igår fotade och redigerade bilder av en av Australiens mest kända konstnärer. Ett jobb som kräver perfekt färgåtergivning och att alla nyanser i tavlorna kommer fram på rätt sätt och där man har hon som målat tavlan stående över axeln för att se att varje nyans kommer fram.
En del av de trick jag lärt mig om LR 4 från LuLa kom då väl till pass. Idag kunde jag leverera bilderna till en lycklig konstnärinna som skall ha sin första vernissage här i Sverige.
The Advanced LR 4 Tutorial kan verkligen rekommenderas. Jag har kört LR sedan det kom och har redan i de första avsnitten lärt mig att fintrimma min redigering till att bli synbart bättre. Speciellt på svåra bilder förstås.
Vem av er känner till tricket att lägga på lite korn i hög ISO bilder för att minska bruset och öka detaljerna? Ett tips från Jeff Schewe som verkligen fungerar bra.