Annons

Slutartidsfunderingar 2,8 och 4,0 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Bernt A

Medlem
Kanske en dum fråga men jag undrar om det blir någon skillnad i slutartid om man exponerar en bild med t.ex Canons 70-200 2.8 IS nedbländad till 4.0 och 70-200 4.0 is bl 4.0.

Senast ändrad:
Du kan läsa lite om det här

Håller med Erland om att det normalt inte blir någon skillnad. Dock har jag vid några tillfällen observerat att det faktiskt kan skilja något lite. Varför? Ingen aning... och det är ingenting som för mig har någon praktisk betydelse.

/Arne

Detta kanske du tycker är självklart, men du kan bara vara säker på att det gäller om du har samma utsnitt med båda objektiven.

Slutartiden beror ju inte bara på bländare, utan på ljuset. Klart det inte blir samma tider ...

Tack för snabba svar. Att ljuset är det samma var naturligtvis en förutsättning men det jag inte var riktigt klar över var om diametern på frontlinsen hade ngn betydelse, men jag förstår nu att bländartalet är ett relativt tal som är jämförbart mellan olika objektiv.

Värt att notera är att bländartalen som anges är de geometriska bländartalen, dvs brännvidd / diametern på objektivet. Dessa s.k. f-tal tar inte hänsyn till den ljusförlust som sker genom att alla linser inte släpper igenom 100% av ljuset. T-talet däremot tar hänsyn till detta, men brukar aldrig anges (annat än för objektiv till filmkameror). Framförallt för äldre zoom-objektiv med många linser, kan t-talet skilja kanske 2/3 steg från f-talet, men för moderna objektiv är det antagligen mindre skillnad.

edsjo skrev:
Värt att notera är att bländartalen som anges är de geometriska bländartalen, dvs brännvidd / diametern på objektivet. Dessa s.k. f-tal tar inte hänsyn till den ljusförlust som sker genom att alla linser inte släpper igenom 100% av ljuset. T-talet däremot tar hänsyn till detta, men brukar aldrig anges (annat än för objektiv till filmkameror). Framförallt för äldre zoom-objektiv med många linser, kan t-talet skilja kanske 2/3 steg från f-talet, men för moderna objektiv är det antagligen mindre skillnad.
Kombinerat med Erlands förklaring ovan är detta nog orsaken till att det ibland skiljer lite.

Sen, en "Messerschmittare": Jag tolkar det som att du menar att bländartalet=brännvidd/ljusöppning (inte objektivdiametern).

/Arne

Man kan anta att f/4-objektivet vinjetterar lite mer än den ljusstarkare varianten nedbländat till f/4. Detta kan innebära att kameran tolkar ljuset lite olika och ger en längre tid till objektivet som vinjetterar mer. Egentligen är alltså i så fall ljusstyrkan lite lägre än f/4 om man slår ut det på hela bildytan. På FF kan ett objektiv vinjettera motsvarande 2-3 steg eller mer i värsta fall.

Tror att ett zoomobjektiv med flera linser får en längre tid på samma bländare som ett objektiv med fast brännvid (med mindre antal linser).

Skärpedjupet (och bländartalet) blir väl ändå lika och jag vet inte om det är rätt termer att säga att vinjettering stjäl "bländartal" i kanterna.

matnyttige skrev:
Tror att ett zoomobjektiv med flera linser får en längre tid på samma bländare som ett objektiv med fast brännvid (med mindre antal linser).
Den skillnaden torde vara försvinnande liten om vi inte talar om rena skitobjektiv. Ta godtyckligt objektiv och kolla rakt igenom mot en jämnt upplyst yta. Ser det mörkare ut än att titta bredvid?

Skärpedjupet (och bländartalet) blir väl ändå lika och jag vet inte om det är rätt termer att säga att vinjettering stjäl "bländartal" i kanterna.
Jodå, man mäter vinjettering i EV-steg. Kolla in FOTO:s tester till exempel.

Makten skrev:
Den skillnaden torde vara försvinnande liten om vi inte talar om rena skitobjektiv. Ta godtyckligt objektiv och kolla rakt igenom mot en jämnt upplyst yta. Ser det mörkare ut än att titta bredvid?
Nja, det var väl ingen bra jämförelse(?). Jag hade ett Tilt/shift-objektiv som gav ett helt steg snabbare tider än mina fasta objektiv på samma motiv o belysning. (grå vägg). Kanske beror detta på att ett skift objektiv tecknar en större bildvinkel.

Att varje lins stjäl ljus (om dock lite) är väl inte så konstigt. Fler linser (tilsammans med antireflexbehandlingen) borde då ge ett sämre ljustransmissions värde.

Makten skrev:
Jodå, man mäter vinjettering i EV-steg. Kolla in FOTO:s tester till exempel.
Jo, det är ju precis det jag säger. EV-steg (exponerings värde) är ju inte exakt lika som f-steg. (Man säger alltså inte att objektivet har 2.8 som största bländare och bländare 4 i kanten.)

matnyttige skrev:
Nja, det var väl ingen bra jämförelse(?). Jag hade ett Tilt/shift-objektiv som gav ett helt steg snabbare tider än mina fasta objektiv på samma motiv o belysning. (grå vägg). Kanske beror detta på att ett skift objektiv tecknar en större bildvinkel.
Ja, det beror nog just på det. Det vinjetterar alltså mycket mindre. Spotmäter du i mitten så borde det inte bli någon nämnvärd skillnad.

Att varje lins stjäl ljus (om dock lite) är väl inte så konstigt. Fler linser (tilsammans med antireflexbehandlingen) borde då ge ett sämre ljustransmissions värde.
Självklart, men jag tror inte på att det skulle ge någon märkbar skillnad mellan i övrigt relativt likvärdiga objektiv. Jämför man ett uråldrigt objektiv med kass eller ingen antireflexbehandling med en ny zoom så lär det äldre ge mindre genomsläpplighet även om det innehåller en tredjedel så många linser. Det är min gissning.

matnyttige skrev:
Jo, det är ju precis det jag säger. EV-steg (exponerings värde) är ju inte exakt lika som f-steg. (Man säger alltså inte att objektivet har 2.8 som största bländare och bländare 4 i kanten.)
EV-steg är en enhet och bländarsteg är ekvivalent med EV-steg. Det betyder inte att det är samma sak. Att halvera slutartiden är också ett EV-steg vilket motsvarar ett bländarsteg. Äpplen och päron;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar