Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartider

Produkter
(logga in för att koppla)

oskara222

Medlem
Hej! När man fotar något i rörelse, i mitt fall fordon, har jag fått rådet att ha slutartid på 1/400 s för att få skarpa bilder. Jag har testat det både med Nikon som jag hade förut och Canon som jag har nu (båda systemkameror). Visserligen blir bilderna ofta skarpa men de blir också ofta väldigt mörka. Är det någon som vet vad jag ska göra för att bilderna inte ska bli så mörka? Eftersom jag kör med bländarautomatik borde ju bländaren anpassa sig till den valda slutartiden.

1/400 kräver ju en hel del ljus så det är säkert så att du skulle behöva öka iso eller ha en längre slutartid.

Vad har du provat med för objektiv?

Kameran väljer ju det största möjliga bländaröppningen och kör du på nå't kit-objetiv eller nå'n annan billig glugg så blir det nog inte jusare än så.

eeOm det nu är på det viset tycker jag att du ska testa med ett ljusstarkare objektiv, 1:1,8 eller, ännu hellre, 1:1,4 och kör på högsta möjliga ISO så borde det bli bättre.

Jag antar att vi pratar bilar utomhus i dagsljus - för det behvös inga objektiv med bländare 1.8 eller 1.4!

Vad har du för kamera och objektiv? Är det bilar på vägen eller racerbanan eller parkerade du skall fota?

När du ställer in 1/400, vad får du för bländare, vilket ISO värde använder du?

Mvh
Anders

Till Nikonkameran hade jag det medföljande kitobjektivet (var väl i sanningens namn inte det bästa) och till min Canon 30D har jag Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM.

AFJ skrev:
Jag antar att vi pratar bilar utomhus i dagsljus - för det behvös inga objektiv med bländare 1.8 eller 1.4!

Vad har du för kamera och objektiv? Är det bilar på vägen eller racerbanan eller parkerade du skall fota?

När du ställer in 1/400, vad får du för bländare, vilket ISO värde använder du?

Mvh
Anders

Mest är det någon form av lokaltrafikfordon (typ. buss och tåg). Ofta har jag ställt in ISO efter väderlek vilket innebär att vid klart väder brukar ISO ligga på 200.

Oskar,
Har du en sytemkamera så öka ISO, 400 bör inte var något problem. Om det är en kompakt så kan det bli lite väl mycket brus.

När det gäller slutartid så beror det hela väldigt mycket på hur du fotar. Om du skall fånga ett expresståg från sidan så räcker det inte alltid med en kort slutartid. Du bör du använda dig av panorering - dvs följa motivet med kameran så att motivet blir skarpt och bakgrunden suddig.

Tala om vad du har för utrustning och lägg upp en bild här som du inte är nöjd med så kan du säkert få många bra förslag.

Mvh
Anders

17-85 objektivet är i princip sämre då bländaren är mellan 4 - 5.6 ifall du skall ha snabba slutartider... Det du kan göra är att höja iso eller dra ner tiden på slutaren eller bättre objektiv.

Oops missade din information om din kamera och objektiv. Med den utrustningen skall det inte vara några problem att få till skarpa bilder i dagsljus även om objektivet inte är det mest ljusstarka.

Mvh
Anders

oskara222 skrev:
Hej! När man fotar något i rörelse, i mitt fall fordon, har jag fått rådet att ha slutartid på 1/400 s för att få skarpa bilder. Jag har testat det både med Nikon som jag hade förut och Canon som jag har nu (båda systemkameror). Visserligen blir bilderna ofta skarpa men de blir också ofta väldigt mörka. Är det någon som vet vad jag ska göra för att bilderna inte ska bli så mörka? Eftersom jag kör med bländarautomatik borde ju bländaren anpassa sig till den valda slutartiden.
Egentligen ett ganska så enkelt problem. Gör som så att du sätter tiden på 1/400 och ställ kamerans kompensation på ca 2/3 plus. Då borde du få lite ljusare bilder. Vid kompensation på bländarauto flyttar sig inte tiden utan bländaren anpassar sig istället.

Det förutsätter ju att största bländaren räcker till.

Vill du inte höja iso så ställ in bländaren på den största och låt kameran bestämma tiden. Då får du iaf rätt exponerade bilder.

oskara222 skrev:

Hej!

Kör du bländarautomatik och bilderna ändå blir mörka så räcker inte största bländare. Detta bör du se på exponeringsmätaren i sökaren som visar underexponering. Lösningen är då att höja ISO eller köra med längre slutartid.
Ett annat problem du kan få (beror på avståndet) är att du vid största bländare får för kort skärpedjup. Det är ju ofta så att man tvingas att kompromissa beroende på vad som är viktigt i bilden man skall ta.
Panorering som Anders föreslår är ju en metod, då kan man med fördel ha lite längre slutartid för att ge fart i bilden. Men det är inte en helt enkel teknik.

/Arne

nicrosoft skrev:
Det förutsätter ju att största bländaren räcker till.

Vill du inte höja iso så ställ in bländaren på den största och låt kameran bestämma tiden. Då får du iaf rätt exponerade bilder.
Det han gjort tidigare är att ställa in tiden på 1/400 och sen har bländaren rättat sig efter den tiden. Men utifrån hans förklaring så verkar det som om kameran i sig faktiskt underexponerar en aning, och därför behöver han använda sig av kompensationen.

Då läser nog någon av oss fel mellan raderna. :)

Jag kan bara se att han ställt in tiden och låter kameran ställa in bländaren. Inte att det på ngt vis räcker till. När jag var ute igår och fotade en vindsurfare så fick jag gå upp till iso 1600 för att få en kort slutartid (1/750) på bländare f:4. Vill han köra 1/400 med det taskiga ljuset det är nu så får han öka iso.

nicrosoft skrev:
Då läser nog någon av oss fel mellan raderna. :)

Jag kan bara se att han ställt in tiden och låter kameran ställa in bländaren. Inte att det på ngt vis räcker till. När jag var ute igår och fotade en vindsurfare så fick jag gå upp till iso 1600 för att få en kort slutartid (1/750) på bländare f:4. Vill han köra 1/400 med det taskiga ljuset det är nu så får han öka iso.
OK, jag tog för givet att han kunde läsa av i sökaren om ljuset räckte till eller inte. Men precis som du skriver, så framgår det ju egentligen inte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar