Patrik68
Aktiv medlem
Tack! jättebra tråd. själv brukar jag fota bilar på bländare 160
och iso 3,2
Måste vara väldigt ljust då
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack! jättebra tråd. själv brukar jag fota bilar på bländare 160
och iso 3,2
Desto längre slutartider desto bättre om det ska bli lite fart i bilderna. Klarar man hålla still ner mot 1/20 så kan man få riktigt trevliga bilder.
Kan nog vara vettigt att bena upp grundfrågan också. För det är en väldig skillnad att skjuta från bil till bil och panorera. Bil till bil tillåter lite längre tider, men samtidigt använder man sällan samma långa brännvidder som när man panorerar och därför kan farten uppfattas som lägre. Något som man givetvis kan kompensera genom att åka fortare men då börjar det bli desto farligare för fotografen.
så vad är lagom hastighet 30-40km/h?
och samt vilka vägar man väljer är ju ganska viktigt.
Jag har tänkt mig småvägar men det känns som om man ska börja på nån större väg.
Jag har aldrig gjort något sådant här men vill ju prova såklart
Samtidigt måste man ju ha en man kan lita på som kör själva fotobilen(den man fotar ifrån).
En nyfiken fråga, kör ni mittre fokuspunkt eller alla när man t,ex ska fota en bild utan rigg typ man sitter i en bil framför den som ska fotas.
Mittpunkten är den snabbaste och mest exakta på canonkameror iaf, men det är inget som hindrar en från att använda en annan för att få fokus på rätt ställe med en annan komposition.
Mittpunkten är den snabbaste och mest exakta på canonkameror iaf, men det är inget som hindrar en från att använda en annan för att få fokus på rätt ställe med en annan komposition.
påtal om snabbaste delen på bilen, du verkar ha koll på det här.
Om man vill få hela bilen i skärpa inte bara delar av den, har du något tips på hur detta kan fungera?
fotograferar dock mest på nätterna så då kan ju ljuset spela in mycket.
påtal om snabbaste delen på bilen, du verkar ha koll på det här.
Om man vill få hela bilen i skärpa inte bara delar av den, har du något tips på hur detta kan fungera?
fotograferar dock mest på nätterna så då kan ju ljuset spela in mycket.
Det jag menar lite mer ingående är just det att få en snabb bil i hel skärpa, så att hela bilen blir skarp och bakgrunden blir suddig vilken ger sköna fartkänslor,
det jag menade med mörker är att jag oftast fotograferar i mörker och om det kan ha någon negativ effekt på just att få till bilen skarp.
Försökte utveckla mitt svar så gott jag kunde
Experimenterade lite på senaste bankörningen ett par exempel
1/160s F14 @ 95mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1690738
1/3200s F2,8 @ 200mm
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=1690704
Tycker båda varianterna har sin charm, klart bild ett ger mer fartkänsla. Men i vissa lägen är det ballt att så att säga "frysa ögonblicket" när man kan se varenda detalj på bilen och samtidigt isolerade den från bakrunden (som i bild två) Förstorat ser man till och med värmevågorna från motorn.