Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slutartider över 1 sekund

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
en fågel viskade i mitt öra att såfort exponeringstiden är över en sekund så ska man öka exponeringen. allts om min ljusmätare säger att jag ska ska exponera i fem sekunder så ska jag alltså exponera längre eller?

nån vänlig själ kanske kan slussa mig till en tabell eller nåt
 
http://www.fotosidan.se/doc.htm/1758/


om du går ner nästan längst ner till slutet så skriver olle:

< 1 min: ingen kompensering
1 minut: +0.5 steg => 1.5 min
2 min: +1 steg => 4 min
4 min: +1.5 steg => 12 min
8 min: +2 steg => 32 min
16 min: +2.5 steg => 1,5 timmar
32 min: +3 steg => 4 timmar


/G Nilsson
 
Reciprocitets effekten.....

...beror på vilken film du använder. Om du hämtar hem databladen för den film du använder så står det vilka tider du bör använda.

Olika filmer har olika känligheter för reciprocitets effekten, det finns filmer som klarar 5 sekunder utan att behöva kompensation och det finns filmer som behöver öka/minska exponeringen när du har slutartider över 1/4000 sekund. Vad jag vill säga är att det finns ingen generel tabell men du klarar dig bra med tumregler som t ex Gustaf gav dig om du använder t ex svart/vit eftersom du har ganska stor felmarginal, med dia är det lite värre.

Gå in på tillverkarens hemsida och där finner du säkert dom tabeller du behöver.
 
Om du kan lite matte så hjälper det dig kanske om jag säger att reciprocitetseffekten är exponentiell. Titta till exempel på den empiriska tabellen i Terjes artikel Det fascinerande nattljuset.

Den uppmätta exponeringstiden upphöjt till en konstant är lika med den slutgiltiga tiden. Konstanten varierar beroende på vilken film som du använder. Filmer som är baserade på en gammal teknik kan ligga uppemot 1,5 men riktigt moderna filmer ligger neråt 1,05.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.