ANNONS
Annons

slutartid

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Kanske dum fråga , undrar om slutartid jag tänkte fota med stativ och lång slutartid med ett gråfilter Nd 3 stop 10. Om jag vill tex ha en slutartid på hela 20 sekunder sättet jag slutartiden på 20" då?. För jag Ladda ner en app så om jag satte tiden på 20 " så motsvara det ca 5 timmar förstår inte riktigt hur man läser av det. Tacksam för hjälp.

Kanske dum fråga , undrar om slutartid jag tänkte fota med stativ och lång slutartid med ett gråfilter Nd 3 stop 10. Om jag vill tex ha en slutartid på hela 20 sekunder sättet jag slutartiden på 20" då?. För jag Ladda ner en app så om jag satte tiden på 20 " så motsvara det ca 5 timmar förstår inte riktigt hur man läser av det. Tacksam för hjälp.

20 sekunder utan ND3 ger samma exponering som 5 timmar med ND3.

20 sekunder utan ND3 ger samma exponering som 5 timmar med ND3.

Japp, men den dunkelt ställda frågan var nog tänkt åt andra hållet:
20 sekunder med ND3 ger samma exponering som 1/60 utan ND3. Antagligen behöver man inte räkna alls - man kan nog låta kamerans ljusmätning ta hand om exponeringen precis som vanligt.

Japp, men den dunkelt ställda frågan var nog tänkt åt andra hållet:
20 sekunder med ND3 ger samma exponering som 1/60 utan ND3. Antagligen behöver man inte räkna alls - man kan nog låta kamerans ljusmätning ta hand om exponeringen precis som vanligt.

Ljusmätare brukar vara notoriskt dåliga på att räkna ut riktigt långa slutartider. Därför kan det vara bra att ta en "mätbild" utan filter och sedan använda appen till att räkna ut hur lång tid man ska ställa in med filter.

Ljusmätare brukar vara notoriskt dåliga på att räkna ut riktigt långa slutartider. .

Ja, men frågan är var gränsen går nuförtiden. Uppemot en halv minut fixar nog en modern kamera. Rör det sig om en kvart skulle inte jag heller lita på kamerans mätare.

En Gossen Digipro F2 mäter korrekt ner till -2.5EV. Vad det innebär ser man här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Exponeringsvärde
och det är lätt att gå tio steg i den tabellen, om man gillar papper och penna mer än appar... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar