Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutartid vs Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

Soorling

Medlem
Hejsan,
Jag vet inte riktigt om jag har valt rätt tråd men jag hoppas att den kan bli något som någon kan ta del av och framför allt svara på mina frågor.

Det är så att jag har själv massa funderingar ang. slutar tiden på min kamera (Canon EOS 40D). Det har tidigare inte varit något problem då jag har bara fotat och ställt in så att bilden inte blir över / underexponerad. Nu när jag vill utvecklas ännu mer än vad jag redan har gjort så kommer frågorna ang. detta.

På min kameras disp. står det t.ex. 0"6.. Och läser man i olika tidningar så står det t.ex. 2 - 3 sekunder.. Hur lång tid är 0"6? T.ex. när de står 1/125 är det lättare att ställa in så att säga, frågan är åter igen. Hur lång tid är egentligen 1/125? En 125:dels sekund?

Min andra fråga är. Hur använder jag "längre" slutartid, utan att överexponera bilderna? Nu när jag har provat, så blir det bara vitt. Som sagt, det har inte varit något problem tidigare när jag bara har vela fotat "frysta" bilder så att säga, då man ska ha "knivskarpa" bilder eller högkontrast att bara ställa in slutartid så inte bilden blir överexponerad eller underexponerad..

Nu vill jag utvecklas ännu mer och jag tror att detta är enklaste sättet och bästa sättet.. Så snälla, någon vänlig själ som gärna förklarar detta på ett så enkelt sätt som möjligt vore jag oerhört tacksam.. Vill helst inte läsa om att jag ska gå kurser om min kamera eller lära så, jag är amatör och vill lära mig sakerna när det känns viktigt för mig.

Tacksam för svar,

Mvh
Tobias S
 
Javisst 1/125 är en 125e dels sekund.

Hur exponeringen i en bild blir beror på slutartid, bländare och ISO.

Om du vill använda längre slutartider så måste du kompensera genom att välja en mindre bländare (alltså ett högre f-tal) för att inte bilden ska överexponeras. Om du ställer kameran i ett läge som låter dig styra slutartiden så kan du ju experimentera med olika långa slutartider och så tittar du vad kameran väljer för bländare för att exponeringen ska bli rätt. Då kan du få en ungefärlig känsla för förhållandet. Det går lika bra att göra tvärtom - ställ kameran i ett läge där du bestämmer bländaren och då väljer kameran istället slutartiden.

Ibland hamnar man i situationer där man får in för mycket ljus i kameran trots en liten bländare (högt f-tal) och för att inte bilden ska bli överexponerad så kommer kameran att välja en snabb slutartid - som du kanske inte vill ha. Då är lösningen att sätta ett gråfilter framför objektivet som minskar ljusinsläppet.
Innan du kommer till gråfilter så tycker jag du ska träna upp en ungefärlig känsla för hur bländare och slutartid fungerar.

Ökar man insläppet av ljus med den ena så måste man minska med den andra för att bilden ska exponeras rätt. Att ändra ISO är ytterligare ett sätt men spar det litegrann... Mvh
 
Om du vill använda längre slutartider så måste du kompensera genom att välja en mindre bländare (alltså ett högre f-tal) för att inte bilden ska överexponeras. Om du ställer kameran i ett läge som låter dig styra slutartiden så kan du ju experimentera med olika långa slutartider och så tittar du vad kameran väljer för bländare för att exponeringen ska bli rätt. Då kan du få en ungefärlig känsla för förhållandet. Det går lika bra att göra tvärtom - ställ kameran i ett läge där du bestämmer bländaren och då väljer kameran istället slutartiden.

Tackar, de är precis de här som jag ville få ut av min frågeställning, Det jag menar är att jag ev. vill fotografera är ett träd, i vindens rörelse. Och hur jag ska få det synligt utan att överexponera bilden. Men mindre bländare gör att exponeringen blir "normal" fast man har lång slutartid alltså, perfekt..

Du har ingen aning de jag menade med 0"6 som exemplet var? Verkligen hur lång tid det är? Eller är det bara för mig att ställa mig och räkna?

Mvh
Tobias
 
Läs detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1279306#post1279306
Komplettera gärna med denna artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Känns det som att dom ger nåt? Om inte så tjoa till så försöker vi på annat sätt.

0"6 har jag för mej är Canons sätt att säga att slutaren står öppen i 0,6 sekunder. Men jag minns inte. Måste klämma och känna på min egen kamera för att veta säkert. Sätt att kolla: Om 0"3 resulterar i ett helt steg (EV) ökad exponering så minns jag rätt.

Förresten: Du lär inte kunna hålla kameran stilla utan stativ så länge... Men det lär du inse om du läser inlägget och artikeln enligt ovan.
 
Senast ändrad:
Fast med alternativ 2 är det egentligen inte vindens rörelse. Vinden rufsar ju om i trädet men inte marken bakom (om det inte blåser utav helskotta).

När du vill prova olika slutartider kan du sätta din 40D på Tv och sätta på Safety Shift (C.Fn I-6-1). Kameran kommer då att välja en passande bländare till dig, men om det inte finns någon, kommer den att själv ändra slutartiden också. Du ser detta på att du i sökaren kan se att du ställt in 10 sekunder (10"), men så snart du trycker ner avtryckaren halvvägs står det 15 22, för 1/15 sekund är den längsta tiden du kan få med bländare 22, som då är den minsta som det använda objektivet har.
 
Enkelt, det finns 2 sätt.

1 stativ och vänta på mindre ljus framåt kvällen.

2 skaka och vrid på kameran när du tar bilden.

Jo visst, men om du läser hela inlägget så är det bara ett exempel. Och det är inte säkert att det ens blåser framåt kvällen... när det nu ska fotas, som han skrev är det inte snyggt att själv skaka kameran, då det inte blir samma effekt.
 
Jo visst, men om du läser hela inlägget så är det bara ett exempel. Och det är inte säkert att det ens blåser framåt kvällen... när det nu ska fotas, som han skrev är det inte snyggt att själv skaka kameran, då det inte blir samma effekt.
Har man inga ND filter så har man bara de 2 alternativen jag skrev. Eller ja, faktiskt ett tredje också man kan låta bli att ta kort.

Om det blir snyggt eller inte är väl upp till fotografen!
 
Har man inga ND filter så har man bara de 2 alternativen jag skrev. Eller ja, faktiskt ett tredje också man kan låta bli att ta kort.

Om det blir snyggt eller inte är väl upp till fotografen!

Du behöver inte ha ett ND Filter för att ha bländaren öppen i 1 - 1,5 sek längre för att bilden ska bli "bra".. Sedan går det som tidigare talare säger att minska bländaren för att de ska "jämna" ut sig med exponeringen..
 
Läs detta inlägg: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1279306#post1279306
Komplettera gärna med denna artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm

Känns det som att dom ger nåt? Om inte så tjoa till så försöker vi på annat sätt.

0"6 har jag för mej är Canons sätt att säga att slutaren står öppen i 0,6 sekunder. Men jag minns inte. Måste klämma och känna på min egen kamera för att veta säkert. Sätt att kolla: Om 0"3 resulterar i ett helt steg (EV) ökad exponering så minns jag rätt.

Förresten: Du lär inte kunna hålla kameran stilla utan stativ så länge... Men det lär du inse om du läser inlägget och artikeln enligt ovan.


Hehe... stativ och hela den biten är klar.. det är bara tidsmässigt som jag undrar som man får rätsida på hela den biten och de hjälpte du mig med kalas..
 
Du behöver inte ha ett ND Filter för att ha bländaren öppen i 1 - 1,5 sek längre för att bilden ska bli "bra".. Sedan går det som tidigare talare säger att minska bländaren för att de ska "jämna" ut sig med exponeringen..
Ja det är ju bara att gratulera i så fall.
Själv kan jag inte få en mindre bländare än 32.
Men har du mindre så funkar det säkert.
 
Hehe... stativ och hela den biten är klar.. det är bara tidsmässigt som jag undrar som man får rätsida på hela den biten och de hjälpte du mig med kalas..
Det låter bra. Du är ute efter att plåta växtlighet i blåst, skriver du. Du måste fundera på vilken effekt du är ute efter innan det riktigt går att svara på. Vill du kunna frysa ett löv mitt i rörelsen i orkan eller vill du få skogen att se ut som en enda röra trots att det bara blåser en svag bris?

Men allt det där går att räkna på, om du vill. 36 km/h är en rätt bra hastighet att ha i minnet som grundstomme. En moppe går ungefär så snabbt. En "normal" häst (inte varken extremerna galoppör eller nordsvensk) eller "normal" hund (inte varken extremerna whippet eller basset) i full fart rör sej ungefär i den hastigheten. Och så vidare. En cyklist i promenadfart håller halva den hastigheten. En bra "mall", helt enkelt. Dessutom är den lätt att räkna på. 36 km/h är nämligen samma sak som 10 m/s.

Vill du fånga något på bild som rör sej i den hastigheten och du vill ha en viss rörelseoskärpa så kan du planera slutartiden mot den. Säg att du vill att motivet ska hinna röra sej sisådär 30 cm. 10 m/s ínnebär att det tar 1/10 sekund att tillryggalägga en meter och på 1/30 sekund har motivet hunnit 33,3 cm.

Praktiskt, va?

På 10 sekunder så hinner motivet flytta sej 100 meter. Kommer det ens att synas i bild? Jo, som fartränder... om det är tillräckligt långt, ex.vis ett malmtåg...
 
Tack Erik...

Haha, de var matnyttig information och ett grymt exempel.. Men som jag sa tidigare var bara träd ett exempel.. Kan lika gärna vara en fors, en moppe, en hund.. ja precis vad som..

Att frysa rörelsen är enklare än att få den att "flyta" i mina ögon för att de ska se snyggt ut.. Men det är helt klart något man lär sig..

och det jag hade i åtanke har jag redan fått svar på, tusen gånger om.. så tusen tack för all hjälp.. :)
 
Apropå fota strömmande vatten: Sök på "alienslem" här på forumet! Jag ger mej fasen på att du får en massa träffar. Jisses vad jag garvade när jag fattade vad folk menade med det! :-D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.