Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

slutaren gnisslar i min 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

joho45

Aktiv medlem
ja min slutare i 10D gnisslar ibland o blir lite orolig.. har garanti kvar kan man lämna i för en koll? jag bor i stockholm o vart är bästa stället o lämna in för en garanti koll?

o en fråga till hur länge hållerslutaren i 10D?

jag har bara tagit lite över 15,000 exsponeringar med denna o det är ju inte farligt

mvh. jonas - tacksam för svar

Behöver helt klart serevice,,,
Det brukar väl vara så att gnisslandet hörs mest tydligt på slutartider från runt 1/30sec och längre,,
Ett vanligt fenomen när slutaren behöver bytas/servas,,

/Niclas,

tack.. det skumma nu när jag testar så hör jag inget gnissel.. bör jag lämna in endå för en helkontroll på kameran?

15 ooo exponeringar är tyvärr ingen garanti. Jag fick byta slutaren på min efter 16 000 exponeringar.

mvh

Bent

Damocles skrev:
Jag bara antar att han menade så att 15000 exponeringar är ingen garanti för att slutaren inte är slut.

Just så, det var precis det jag menade (färre exponeringar borde ju vara en fördel om man vill åberopa garanti). Jag blev i varje fall själv ganska förvånad när min la av efter så pass få exponeringar. Som tur var tog Canon det på garantin, trots att det var gränsfall map tiden jag haft kameran, vilket de skall ha heder för.

mvh

Bent

Efter samtal med Canon för en tid sedan så framkom det att 10D har en garantitid på två år (enl. konsumentköplagen) eller 30000 slutarrörelser (beroende på vilken som inträffar först). Eftersom Canon anser att slutaren bör hålla minst 30000 exp, så kan man alltså, med hänvisning till konsumentköplagen, få slutaren utbytt om den fallerar före 30000 exp. Eftersom det då bör vara ett fel som finns i kameran från början..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar