Annons

Slutarbyte efter 6000 exponeringar?! (300D)

Produkter
(logga in för att koppla)

yalazy

Aktiv medlem
Hej!

Det verkar som om min gamla 300D håller på att lägga av, och jag vet att den inte gjort mer än MAX 6000 exponeringar. Den ettåriga garantin gick ut för ett tag sedan, men jag menar att man borde kunna reklamera eftersom man kan förvänta att kameran skulle hålla för fler exponeringar.

Är det någon som varit med om att slutaren lägger av redan efter relativt få exponeringar?

Det yttrar sig i att bilderna blir överexponerade, och man hör att slutaren inte låter som vanligt, utan tystare och mer utdraget ljud.
 
Ring till Canon och hör. Det är ett garantiärende. För även om din vanliga garanti har gått ut så bör detta täckas av konsumentköplagen, då slutaren är beräknad att hålla sisådär en 30 000 exponeringar. Eftersom den redan efter 6000 exponeringar börjar konstra så kan man ana ett dolt fel.
 
Man har 1års "funktionsgaranti", sedan ytterligare 1år mot rena "fabrikationsfel", som verkar vara det du drabbats av.
 
Canon fixade slutaren på min 10D när den la av efter 15 000-20 000 exponeringar trots att det gått mer än ett år efter köp. Inget krångel alls.

mvh

Bent
 
Bent C. skrev:
Canon fixade slutaren på min 10D när den la av efter 15 000-20 000 exponeringar trots att det gått mer än ett år efter köp. Inget krångel alls.

mvh

Bent

Skönt att höra! Det är ju alltid jobbigt och tråkigt när sånt här händer, så man vill ju helst slippa behöva bråka.

/Camilla
 
Jag letade upp denna gamla tråd för att berätta hur det gick. Jag lämnade in kameran på Kamerateknik i Malmö, och slutaren byttes utan kostnad som en garantireparation bekostad av Canon trots att den var lite mer än ett år gammal. Tydligen är man relativt generösa och räknar in slutarbyte under konsumentskyddslagens definition av fel i vara och reparerar gratis även under andra året. Kan ju vara lugnande för många att veta.
 
Kan någon berätta vad ett slutarbyte kostar ? Är något nyfiken och orolig om det överhuvudtaget lönar sig på en äldre/billigare systemkamera, typ 300D/350D.

Finns det något sätt för en "vanlig" människa att avläsa antal exponeringar från exempelvis en raw-fil som det tydligen är möjligt med Nikons nef-filer.
 
Ett slutarbyte kostar ungefär 3000:-
Har man använt sig av konternuerlig filnumrering och inte lattjat runt med olika kort i andra kameror så kan man avläsa antalet biler med filnummret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.