ok, vi tar detta en gång till då...
En kamera tillsammans med en blixt har en sk sync tid. Denna tiden för EOS 350D är 1/200s och för på min 20D är den 1/250s, det rör sig alltså om ungefärsamma tider. Anledningen till synctiden är att en blixt har en viss brinntid, det blixtrar ju bara som bekant. Skulle din kamera kunna fotografera 1/1000s med blixten så skulle bilden bli kolsvart eftersom slutaren både hinner öppnas och stängas innan blixten hunnit lysa upp motivet.
Men eftersom en kamera registrerar dåligt ljus med svart så spelar inte slutartiden så stor roll.
Det blixten lyser upp kommer bli fruset ialla fall.
Så din kamera är itne trasig, den ska vara sådan. Läs i instruktionsboken, det avhandlas där eller sök på internet/fotosidan för mer info
Vi kan ta ett exempel.
Anta att du stälelr dig i en flyghangar, ett stort utrymme med andra ord. 10 personer springer runt och på hangaren och täcker över hela hangaren med 50 lager filtar, takplattor och allt möjligt som inte släpper in ljus. Sedan stälelr du dig i mitten av denna hagar. Du ber sedan en vältränad person springa runt runt i hangaren. Vad händer?
Jo killen komemr springa runt men du ser inte ett smack. Allt är bara kolsvart. Nästa steg äratt du ska tala om när personen är vid ena kortsidan. Men eftersom du inte kan se någonting alls så kan du givetvis inte säga när han är vid kortsidan.
Anta nu att jag springer iväg till en kortsida och riggar upp en lampa och en sensorangivare. Så varje gång denna löpare trampar på en platta så tänds lampan.
Om du nu står kvar i mitten och tittar så komemr det fortfarande bli kolsvart, men varje gång han springe röver plattan så tänds lampan och du kan se honom skymta förbi. Det spelar altlså ingen roll hur fort han springer eller hur länge lampan är tänd, det komemr alltid se ut som om han är fryst elelr mitt i luften.
Eftersom lampan släcks så fort han inte står på plattan så kommer han springa in i mörkret igen och du ser ingenting igen.
Så funkar en blixt med slutarider