ANNONS
Annons

Slutar tid för eos350d

Produkter
(logga in för att koppla)

rotten85

Medlem
hej, har några frågor om slutar tiden på 350d.. varför kan ja inte få den snabbare än 1/200 sek? 300d kan det. och i 350 manualen står de skrivit på flera ställen att den kommer ner till 1/4000 sek, som 300:an gör... men de står inte hur man gör lr att det igentligen går.. bara att det kan blinka så i displayen.. snälla, kan inte nån ge mig ett svar på detta. känns som ja köpt nått dåligt =/

// Roger

Ja, med kortare slutartider finns det risk för att bilden tas när blixten inte brinner, sen fryser blixten motivet så kortare tider behövs inte.

okej, så det gör ingen skillnad med extern då? har dock ingen sådan ännu hehe, kameran va nog dyr för en som inte tjänar så mkt ^^

Du behöver ju ljus som tillåter en snabbare tid, prova utomhus mitt på dagen, räcker inte ljuset till fast du har den största bländaröppningen inställt så blinkar tiden du försöker ställa in, det är helt riktigt och inget fel, kameran varnar dig för att tiden är för snabb för det ljus du försöker fota i med den bländaröppning du valt.

Du kan öka ISO känsligheten för att kompensera det dåliga ljuset om du vill.

/kent.

funkar inte äns extern blixt när slutar tiden är lägre än 200 i mitt fall? som är det lägsta med intern blixt just nu

rotten85 skrev:
funkar inte äns extern blixt när slutar tiden är lägre än 200 i mitt fall? som är det lägsta med intern blixt just nu

Jaså det är med blixt du snackar om ?

Om du läser manualen så hittar du säkert en inställning där du kan tala om för kameran vilken längsta slutartid du vill att den skall använda i P blixtläge.

Det första du bör göra är att sluta använda gröna rutan läget och lära dig hur kameran fungerar, med gröna rutan är det mesta låst.

/kent.

haha, jag använder inte den rutan.. hade bara ett annat problem.. jag vet hur dom andra lägena funkar, va bara osäker på slutartiden.. och fick svar att jag inte skulle använda blixt...

rotten85 skrev:
haha, jag använder inte den rutan.. hade bara ett annat problem.. jag vet hur dom andra lägena funkar, va bara osäker på slutartiden.. och fick svar att jag inte skulle använda blixt...

Det har ingen betydelse om du använder blixt eller inte om du ställer in kameran för vad du vill att den skall göra, jag skulle bli förvånad om inte 350d har high och slowsynk läge med blixt, du borde kunna ställa in den att ta blixbilder med 30sek exponering.

/kent.

är inte så hajj på den, men popupblixten verkar inte vilja fungera med lägre slutar tid än 1/200 sek. och instruktionsboken beskriver inget vettigt

ok, vi tar detta en gång till då... :)

En kamera tillsammans med en blixt har en sk sync tid. Denna tiden för EOS 350D är 1/200s och för på min 20D är den 1/250s, det rör sig alltså om ungefärsamma tider. Anledningen till synctiden är att en blixt har en viss brinntid, det blixtrar ju bara som bekant. Skulle din kamera kunna fotografera 1/1000s med blixten så skulle bilden bli kolsvart eftersom slutaren både hinner öppnas och stängas innan blixten hunnit lysa upp motivet.

Men eftersom en kamera registrerar dåligt ljus med svart så spelar inte slutartiden så stor roll.

Det blixten lyser upp kommer bli fruset ialla fall.

Så din kamera är itne trasig, den ska vara sådan. Läs i instruktionsboken, det avhandlas där eller sök på internet/fotosidan för mer info

Vi kan ta ett exempel.

Anta att du stälelr dig i en flyghangar, ett stort utrymme med andra ord. 10 personer springer runt och på hangaren och täcker över hela hangaren med 50 lager filtar, takplattor och allt möjligt som inte släpper in ljus. Sedan stälelr du dig i mitten av denna hagar. Du ber sedan en vältränad person springa runt runt i hangaren. Vad händer?

Jo killen komemr springa runt men du ser inte ett smack. Allt är bara kolsvart. Nästa steg äratt du ska tala om när personen är vid ena kortsidan. Men eftersom du inte kan se någonting alls så kan du givetvis inte säga när han är vid kortsidan.

Anta nu att jag springer iväg till en kortsida och riggar upp en lampa och en sensorangivare. Så varje gång denna löpare trampar på en platta så tänds lampan.

Om du nu står kvar i mitten och tittar så komemr det fortfarande bli kolsvart, men varje gång han springe röver plattan så tänds lampan och du kan se honom skymta förbi. Det spelar altlså ingen roll hur fort han springer eller hur länge lampan är tänd, det komemr alltid se ut som om han är fryst elelr mitt i luften.

Eftersom lampan släcks så fort han inte står på plattan så kommer han springa in i mörkret igen och du ser ingenting igen.

Så funkar en blixt med slutarider

Senast ändrad:
Hänger nästan med.. men jag antar det inte hjälper med nån blixt alls =) utan enbart bra ljus runt om.

tack för hjälpen =)

Vi kan ta ytterligare ett exempel. Du har ju åldern för att springa på krogen varje dag.. Om du itne har varit för full så kanske du har tänkt på att det finns stroboskop på discorna. Ett kraftigt blixtrande som gör att allas röresler ser ut som om dom hackar sig fram elelr rycker... tänkt på det?

Detta ärsamma princip för en blit.
Anledningen til latt det blinkar är att det är såpass mörkt i lokalen och att skenet är så starkt från ett stroboskåp att när bara den lyser så syns en tex bara en arm. eftersom den inte lyser hela tiden, den blinkar ju så ser det ut som om armen hackar elelr rycker, eftersom du bara ser när lampan tänds. Trots detta så rör folk ju armarna hela tiden och skulle du tända en vanlig lampa så skulle du se det kalrt och tydligt.

Kalle_B skrev:

Anledningen till synctiden är att en blixt har en viss brinntid, det blixtrar ju bara som bekant. Skulle din kamera kunna fotografera 1/1000s med blixten så skulle bilden bli kolsvart eftersom slutaren både hinner öppnas och stängas innan blixten hunnit lysa upp motivet.

Nja, det har att göra med att på tider som är kortare än synktiden så är aldrig hela sensorn (eller filmrutan) exponerad samtidigt. Andra ridån har börjat stänga innan den första har öppnat helt vilket gör att det bara är en spalt som ljuset kommer igenom. Skulle blixten då brinna av så skulle enbart den del av sensorn/filmen som exponeras just då träffas av blixtljuset.
Det är alltså slutarens mekaniska konstruktion som avgör synktiden. Blixtens brinntid är mycket kortare än de snabbaste slutartiderna en kamera klarar.

Ridåslutare

En vanlig systemkamera har en slutare framför sensorn som kan öppnas och släppa in ljus. Tiden slutaren är öppen kallas slutartid.

Man kan likna slutaren med ett fönster som har två rullgardiner. Den ena sitter i fönstrets överkant och den andra i underkanten. Varje rullgardin är så stor att den ensam täcker fönstret. När fönstret är stängt täcks det fullständigt av en rullgardin.

När man trycker av en bild börjar den stängda rullgardinen öppna sig och rullas upp. När den börjar öppna sig börjar kamerans tidverk räkna slutartiden. När inställd slutartid har uppnåtts börjar gardin nummer två att stänga.

Gardinerna kallas får ridåer i en ridåslutare.

Det finns en gräns för hur snabbt en ridå kan öppna sig. Dvs tiden från det att den börjar rullas upp tills den är helt öppen. Vid korta slutartider kommer ridå nummer två att börja stängas innan den första har öppnats helt.

En elektron blixt har en mycket kort brinntid. Dvs blixten sänder ut en kort och kraftig blixtimpuls. För att sensorn ska kunna exponeras med blixtljus måste båda slutarens båda ridåer vara helt öppna samtidigt.

Den kortaste slutartiden då båda ridåerna är helt öppna kallas blixtsynkroniseringstid (synktid). Vid kortare slutartider är det bara en spalt öppen mellan de två ridåerna. Försöker man fotografera med blixt vid kortare slutartider än synktiden kommer man få en del av bilden som är svart. Det svarta området var täckt av en ridå då elektronblixten gav sin korta ljuspuls.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto