ANNONS
Annons

Slitagefråga på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

Uett

Medlem
Hej Fotosidan!

Jag är i färd med att köpa en beg. 30D och har lite frågor jag hoppas jag kan få hjälp med. :)

Kameran ska ha gått 27,000 exponeringar vilket ju är en del, bör jag vara orolig för att bländaren snart behöver bytas(om den inte redan är slö)?

Något annat som kan kräva service?

Någon som har tips på bra test man kan använda sig av?
Jag känner till döda/heta pixlar test och att testa bländaren genom att ta en bild på ett motiv med olika bländare och jämföra att alla blivit lika exponerade.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

mvh

Johan

Du kanske är på jakt efter hur länge slutaren håller?

Jag har ingen egen erfarenhet men lite sökande i forumet visar att det kan variera en del mellan olika kameraexemplar. 30D ska hålla bättre än en 20D och då borde 27000 exp inte vara någon fara....men å andra sidan verkar Canon reviderat 20D:ns 50000 exp till runt 30000 (enligt en tråd) så det är lite svårt att veta exakt.

Vad du kan göra är kanske att undersöka vad det skulle kosta att byta ut slutaren och sen ha med det som en faktor när ni ska komma överens om priset.

Uett skrev:
Hej Fotosidan!

Jag är i färd med att köpa en beg. 30D och har lite frågor jag hoppas jag kan få hjälp med. :)

Kameran ska ha gått 27,000 exponeringar vilket ju är en del, bör jag vara orolig för att bländaren snart behöver bytas(om den inte redan är slö)?

Något annat som kan kräva service?

Någon som har tips på bra test man kan använda sig av?
Jag känner till döda/heta pixlar test och att testa bländaren genom att ta en bild på ett motiv med olika bländare och jämföra att alla blivit lika exponerade.

Är tacksam för all hjälp jag kan få!

mvh

Johan

Om du bor nära ett Canon service center, så kan du be den kolla över kameran. En slutare kostar runt 3500kr att få bytt om den är i det skicket. I övrigt borde en 30D hålla bra länge. Så länge den inte åkt i backen eller skadats på annat sätt så är det nog en säker affär. Hoppas du blir nöjd. Eller rättare... jag vet att du blir det :)

Robin Gyllander skrev:
30D är gjord för att hålla 100 000 exp så 27 000 är int mycket.

Nej, den är inte gjord för det. Canon har inga siffror på hur många slutarrörelser som 30D ska eller inte ska klara. Den kan packa ihop efter 30000 eller efter 300000...

Citat från Canons "White Paper" för EOS 40D:

"Shutter durability is approximately 100,000 cycles, the same as the EOS 30D's shutter."

Jeppe skrev:
Nej, den är inte gjord för det. Canon har inga siffror på hur många slutarrörelser som 30D ska eller inte ska klara. Den kan packa ihop efter 30000 eller efter 300000...

Ja, jo, nja.

Det är bara för 400D, 450D osv som Canon inte anger. Men den siffran som anges ska tas med en nya salt och är en ambition från Canon. Den kan hålla mycket längre, men också lämna in tidigare.

Modellerna D30, D60, 10D och 300D hade alla slutare som härstammade från den konsument filmkameror. De slutarna tog rätt snabbt slut, men till eos 20D höjde Canon ribban och sedan dess har det inte varit så mycket problem.

Det är inte bara slutaren som kan krångla. Spegeln är också lika problematisk, men är konstruerad för.

Min 20D har gått över 100000 och funkar lika bra fortfarande. Det borde vara rätt mycket kvar av den kameran du är intresserad av.

Tack för alla svar! Uppskattas verkligen!

Oj, pinsamt. Menade givetvis slutaren. Jag skyller på att klockan närmade sig 01:00 och jag var övertrött ;-)
Men skönt att höra att den bör klara sig ett bra tag till.

Jag har prutat ner den till 4200:- och köper sammtidigt ett 17-40 4L av killen.

Något mer tips på vad jag kan tänka på?

mvh

Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar