Annons

Slippa moms från USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, för det kan ju vara dumt att sänka momsen så att folk handlar i sverige istället...
 
Dajo skrev:
Dom lägger inte på lokala skatter när dom säljer utanför delstaten.
Nä, men står du i butik för att handla med dig hem så får du såklart betala skatten. Då kan man räkna bort frakten till sverige (om man inte åker enkom för att handla på B&H), men då viss risk för att fastna i tullen fortfarande finns så får man kalkylera med att det kan komma att kosta mer än vad man betalat över disk i NY.
 
Damocles skrev:
Det har varit uppe att de säljer såpass mycket i sverige så skatteverket vill att de enligt de reglerna som gäller inom EU registreras sig i sverige och att svensk moms gäller. Allt för att konkurresen inte ska bli ohanterlig och svenska handlare missgynnas alltför mycket.

Ah, så det är bara på ryktesstadiet än så länge...
 
jkene skrev:
Ah, så det är bara på ryktesstadiet än så länge...
Enligt EUs regler så ska ett företag som exporterar för mer än ~340.000 kr per år momsredovisa i mottagarlandet. Dock är detta någont som skattemyndigheten i landet som företaget ligger i beordra. I det här fallet innebär det att den tyska skattemyndigheten ska säga åt ett stort exportföretag att inte betala moms till tyska staten utan den svenska istället. Intressekonflikter av det här slaget brukar dra ut på tiden då den tyska skattemyndigheten inte gärna avsäger sig en massa inkomster (skulle man ju lätt förledas att tro).
 
Skatt är stöld. Moms är såldedes stöld. Den som arbetar drygt 3 av 5 dagar åt staten och resten åt sig själv gör därmed inget fel genom att ta hem en fjuttig kamera från USA.
Förstår inte skillnaden mellan att ta sina surt förvärvade stålar och bränna dem i Las vegas på holdém eller ta samma summa och köpa en kamera och ta sig hem. Det blir samma resultat i statskassan. Jag har ju betalat skatt när jag tjänade dem. Måste då staten försöka ta dem igen när jag vill använda dem?

Ser fram emot maktskifte vid nästa val...

A

Du kan ju inte ha alla hästar hemma!? Det blir nog lättare för dig att argumentera för din sak om du åtminstone _försöker verka_ objektiv...


Nefertari skrev:
Hallå där, vad är det här för kommunistvibbar?

Motivera gärna vad det var för kommunistiskt i uttalandet.


Nefertari skrev:
Jag fattar inte alla resonemang om moral , lagar och etik. Att undvika skatt är ju något alla företag gör. Precis som att Skatteverket undviker att medge avdrag och gärna ger skattetillägg. Varför tror ni att alla småföretag är beroende av revisorer?

Fel. Det finns extremt många småföretag (inte minst fotografer) utan revisorer. Är allt du skriver överdrifter eller bara detta?





Generellt... Vafan. Jag kan villigt erkänna att det kanske inte är så kul att betala massvis med moms och tull när man har en liten kassa. Men denna extrema hållning som förnekar all nytta med skatt, tull, osv är ju bara löjlig.
 
swordsman skrev:
Men denna extrema hållning som förnekar all nytta med skatt, tull, osv är ju bara löjlig.
Skatt kan det förvisso komma nytta ur, även om alla kanske inte är överens om hur mycket nytta man får för skatten eller hur högt ett lämpligt skattetryck bör vara.

Tull däremot är en mycket tveksam sak. Det bromsar handel, och handel är grunden till välstånd.

PD
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.