Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slipa brus!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken mobil snackar du om?

Du fattar väl att ingen mobilkamera kan slå 400D om man använder samma iso och bländare. Pixlarna är enormt mycket större i systemkameran och Canon är duktiga på att hantera brus.

"Jag skulle aldrig rekommendera över ISO 200 på en 400D." - skriver du.

Kan du inte få ut bra bilder ur 400D på högre iso, då ligger felet inte i kamerahuset utan hos dig. Gå en fotokurs är du snäll. Jag har fått ut flera fina bilder ur min D70s på iso 1600 som ser bra ut på A4. Då har jag ändå kämpat med skakningsoskärpa och panorerings-oskärpa.
 
Ja, ISO är räddningen som gör att en bild kan bli tagen överhuvudtaget under taskiga förhållanden; även om den inte blir lika bra som en tagen med lägre. Sanningen är att en bild överhuvudtaget är bättre än ingen bild; bara för det så behöver jag inte tycka om kvaliten.
 
Över exponera den bilden antingen 2/3 så kommer den mer till sin rätt på många sätt, egentligen mitt största allmänna tips till 400D ägare å i lite mindre mån även 40D ägare.
 
zwc skrev:
Jag skulle jag aldrig rekommendera över ISO 200 på en 400D.

Väldigt mysko. Jag har inga problem med att använda ISO 800-1600 med min 350D med riktigt bra resultat.

Bilden på rådjuren är tagen i kontrastlöst ljus samt är underexponerad. Då kan bilden uppfattas som oskarp och brusig i 100% på din skärm. Men det är ju inte så man ska se på bilder. Ta en rätt exponerad bild i samma ljus och iväg med den till ett labb så får du se den högre DPI:n i bilderna minskar bruset.

/Joel
 
Jag tycker att ISO 800 på en 400D inte är något problem. Jag har använt ISO 1600 också, men då syns bruset lite mer. Om det sen spelar någon roll eller ej, det beror ju på vad man ska ha bilden till. Själv är jag sådan att jag tycker att det är viktigare vad bilden visar än hur många pixlar den har. Att jag har digitala systemkameror beror mer på att de andra jag provat har varit för långsamma och/eller erbjudit för lite flexibilitet när det gäller inställningar.
 
zwc skrev:
ISO 1600 ser ut som en bild tagen med en mobilkamera. ISO 400-800 är kornigt. Men gillar man det så är det väl okej.

Jävla bra mobilkamera isf.. Skämt åsido, kan dra upp till ISO 800 på min 30D utan problem och 1600 funkar för den delen också bra. Som sagt, lite brus jämfört med oskärpa eller ingen bild alls är ett lätt val.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.