Annons

Slipa brus!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mx_tommi

Aktiv medlem
Vad ska man göra för att slipa bruset?När jag sätter kameran på tv och slutiden på 250 så tycker jag att det blir väldigt mycket brus på bilderna.Ge mig tips !


Mvh Tommi
 
Mx_tommi skrev:
Vad ska man göra för att slipa bruset?När jag sätter kameran på tv och slutiden på 250 så tycker jag att det blir väldigt mycket brus på bilderna.Ge mig tips !


Mvh Tommi
Sänk ISO??
 
Absolut. Lägsta ISO ger minsta bruset. Bruset brukar också synas på det minst upplysta områdena, se till att det är ljust också. ^^
 
Okej , härligt för dem snabba svaren. Har oftast kört på 1600. Men ska börja köra på lägre iso tal.



Åter tack !
 
zwc skrev:
Jag skulle jag aldrig rekommendera över ISO 200 på en 400D.

Vad är det för trams?
Har i och för sig ingen 400D, men en KM D5D och tror inte att 400D är sämre vad gäller bruset.
Lite brus har ingen dött av.
Ett tips är att exponera rikligt i RAW och sedan sänka exp. om det behövs.
Men ärligt, så illa kan det väl inte vara på 400-800?
Jag exonerar gladerligen på 1600 om det behövs. Hellre lite brus än oskärpa som förstör hela bilden.

Sen beror det på väl vad man ska göra med bilden i slutändan.


/Thomas
 
Har bara fotograferat Cross typ. Och oftas är det alltid mörkt ute :/


Men ska börja använda lägre ;D
 
Mx_tommi skrev:
Har bara fotograferat Cross typ. Och oftas är det alltid mörkt ute :/


Men ska börja använda lägre ;D
Om bilderna blir suddiga av lägre iso höj det hällre brus än oskärpa!!!!!
 
Sensorn på en D5D är marginellt större och borde kunna hantera bruset lite bättre. ISO 1600 ser ut som en bild tagen med en mobilkamera. ISO 400-800 är kornigt. Men gillar man det så är det väl okej. Jag skulle hellre köra på högre bländare eller använda blixt.
 
zwc skrev:
Sensorn på en D5D är marginellt större och borde kunna hantera bruset lite bättre. ISO 1600 ser ut som en bild tagen med en mobilkamera. ISO 400-800 är kornigt. Men gillar man det så är det väl okej. Jag skulle hellre köra på högre bländare eller använda blixt.

Som sagt, jag har ingen erfarnhet av 400D, men utveckilingen borde väl ha gått framåt. Iofs klämer de ju in fler och fler pixlar på samma yta nu för tiden, så den jämnar kanske ut sig.
Men att jämföra 1600 med mobilkamera låter överdrivet.
Det finns ju brusreduceringsprogram också, men givetvis på bekostnad av detaljåtergivning.


/thomas
 
Tommi siipola (Mx_tommi) skrev:
Vad ska man göra för att slipa bruset?När jag sätter kameran på tv och slutiden på 250 så tycker jag att det blir väldigt mycket brus på bilderna.Ge mig tips !


Mvh Tommi


Sänk ISO??


Robin Gyllander skrev:
Om bilderna blir suddiga av lägre iso höj det hällre brus än oskärpa!!!!!


Hur ska du ha det?
 
Två rådjur i Björkhagen med ISO 1600 på en 400D. Croppat ifrån orginalbilden. Mobilen hade nog kunnat göra lika bra i detta fallet.
 

Bilagor

  • img_1074.jpg
    img_1074.jpg
    78.8 KB · Visningar: 307
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.