Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

mow

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tänkt att köpa lita nya saker till min kamera. Det här har jag tänkt att inhandla:
Tamron 17-35 f/2.8, Canon speedlight 430ez och i alla fall en sådan här http://kaffebrus.com/kamerablixt-28a-med-synkuttag-586.html slavblixt. Det jag inte vet är om jag ska köpa en till sådan där slavblixt, eller skita i att köpa en till och köpa ett Canon EF 50 f/1.8. Och en fotograf jag känner säger att det räcker med att ha en standard extern blixt på huset så utlöses de andra slavblixtarna, är det så? Eller måste jag ha en radiosändare (till alla blixtar till och med)? Och blir slavblixtar ungefär som studioblixtar?(väljer slavblixtar för att kunna ha dem utomhus). Eller vet någon annan här något helt annat sätt jag ska göra för att få upp Dave Hill känslan i mina bilder?

Dave Hill ljussätter varenda hörn i sina bilder. Så du kommer att behöva många mer blixtar. Kolla hans videor på hemsidan så ser du att det aldrg är under fem st.

Sen är den blixen du pratar om lite knepig att använda utomhus. (Andra slavblixtar oxå för den delen.) Dom har ju nämligen en censor som är ljuskänslig. Om det är för ljust ute så kan inte censorn "se" ljuset från den andra blixten.

Dessutom så kan man inte vinkla den hur man vill. Om slav blixten är riktad bort från den första blixten så "ser" inte slavblixten heller.

Jag rekomenderar radiosändare & fler blixar.

Laziovic skrev:
Dave Hill ljussätter varenda hörn i sina bilder. Så du kommer att behöva många mer blixtar. Kolla hans videor på hemsidan så ser du att det aldrg är under fem st.

Sen är den blixen du pratar om lite knepig att använda utomhus. (Andra slavblixtar oxå för den delen.) Dom har ju nämligen en censor som är ljuskänslig. Om det är för ljust ute så kan inte censorn "se" ljuset från den andra blixten.

Dessutom så kan man inte vinkla den hur man vill. Om slav blixten är riktad bort från den första blixten så "ser" inte slavblixten heller.

Jag rekomenderar radiosändare & fler blixar.
Men det behövs bara en radiosändare?

Du behöver en sändare. Sen behöver du en mottagare för varje blixt.

Sändaren sitter på kameran och mottagarna kopplas till blixtarna.

Laziovic skrev:
Du behöver en sändare. Sen behöver du en mottagare för varje blixt.

Sändaren sitter på kameran och mottagarna kopplas till blixtarna.
Men bara en extern blixt går inte lika bra?För jag antar att det blir dyrt att ha massormottagare till varje blixt då?

Som jag skrev innan så behöver du ju många blixtar för att fota som dave hill.

Men det klart att det är dyrt. Du kan ju alltid börja med en. Och köpa fler mottagare och blixtar när du har mer pengar.

Laziovic skrev:
Som jag skrev innan så behöver du ju många blixtar för att fota som dave hill.

Men det klart att det är dyrt. Du kan ju alltid börja med en. Och köpa fler mottagare och blixtar när du har mer pengar.
Men alltså 430ez kostar ca 500,och en radiosändare och motagare blir väl lika dyrt?

Jag är inte riktigt säker på vad du menar ..

Du måste ju ha både blixtar och radiosändare+mottagare..

Men ja det stämmer ju att dom kostar lika mycket..

Laziovic skrev:
Jag är inte riktigt säker på vad du menar ..

Du måste ju ha både blixtar och radiosändare+mottagare..

Men ja det stämmer ju att dom kostar lika mycket..
Men nu ska jag försöka förklara noga. En kompis jag känner säger att man kan ha en extern blixt på kameran och ha slavar, som utlöses av den externa. Och man behöver inte radiosändare och mottagare för att den externa blixten på kamerahuset utlöser slavarna. Vet du om det är så?

Men jag skulle ju kunna skippa tamronet 17-35 och ha det här bara:
Canon EF-s 18-55
Canon EF 50 f/1.8
Canon speedlight 430ez
och tre slavblixtar. Eller är det idiotiskt? Fast det ända jag ser ner med på kitobjektivet är egentligen för ljusstyrkan och att den känns så plastig och känns verkligen inte rejäl. Men den har okej skärpa så länge jag inte ska skriva ut större utskrifter än A4. Fast visst är det roligt att ha kvalite på objektiven. Men det kan jag ju köpa i frmatiden, eller hur?

Laziovic skrev:
inte alls idiotiskt. kör du på det.
Kankse ska ha IS versionen på 18-55 till och med? Är det så mycket skarpare en den utan tror du? Har hört att den är som Canon 24-70L på bländare 5.6. Kan det vara sant?

mow skrev:
Men nu ska jag försöka förklara noga. En kompis jag känner säger att man kan ha en extern blixt på kameran och ha slavar, som utlöses av den externa. Och man behöver inte radiosändare och mottagare för att den externa blixten på kamerahuset utlöser slavarna. Vet du om det är så?

Fast det är ju redan förklarat. Det funkar så som du skriver, men då utlöses slavblixtarna av blixtljuset från blixten du har monterad på kameran. Nackdelen, som skrivits i tidigare inlägg, är att slavblixtarnas placering blir känslig, du måste t.ex. ha fritt synfält mellan huvudblixt och slavblixt...

Sir Anselm skrev:
Fast det är ju redan förklarat. Det funkar så som du skriver, men då utlöses slavblixtarna av blixtljuset från blixten du har monterad på kameran. Nackdelen, som skrivits i tidigare inlägg, är att slavblixtarnas placering blir känslig, du måste t.ex. ha fritt synfält mellan huvudblixt och slavblixt...
Jag förstår riktigt inte...Det är alltså bättre att ha en radiosändare och mottagre?För då kan slavarna utlösas hur nära och så de än är?

mow skrev:
Jag förstår riktigt inte...Det är alltså bättre att ha en radiosändare och mottagre?För då kan slavarna utlösas hur nära och så de än är?

Precis, med radiosändare på kameran och en mottagare på slavblixten kan du i princip ställa slavblixten bakom t.ex. en sten och få den att tända.

Sir Anselm skrev:
Precis, med radiosändare på kameran och en mottagare på slavblixten kan du i princip ställa slavblixten bakom t.ex. en sten och få den att tända.
Det blir ju doxk lite dyrt att köpa mottagare och så...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto