Annons

Slavblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

joey_bazooka

Aktiv medlem
Med min Nikon D700 kan jag utlösa blixten (SB 800) genom den inbyggda och således ha blixten fritt från kameran. Nu undrar jag om det går även med de billigare kamerorna D3100 & D5100?

SB-800 fungerar som slavblixt (SU-4 läge) med i stort sett vilken blixt som helst (vanligtvis inte mobilens LED-blixt. Och den synkar dåligt med en mobilkamera dessutom).

Även fast det givit's två helt riktiga svar i ursprungsfrågan så kan man förtydliga det hela.

Nikon har ett system de kallar CLS (creative ligthing system?) med det kan kameran styra externa blixtar. "styrning" innebär att man kan utlösa blixtarna men även styra effekten och med hjälp av förblixtar få TLL mätning för att bestämma effekten.

d3100 och d5100's inbyggda blixt kan INTE vara CLS master.
(inte heller d50 d3000 d5000)

Alla nikonkameror med inbyggd blixt kan köra den i helt manuellt läge (utan förblixtar). Om man kör i detta läge går det utmärkt att synka med exempelvis studioblixtar eller vadsomhelst som kan vara en dum slav (blixtrar du så blixtrar jag).

sb800, sb700? och sb900 kan köras i SU-4 läge då blir de en dum blixt.
(sb600 kan inte su-4)

Alla nikon systemkameror (med inbyggd blixt) kan alltså utlösa en sb800 satt i su-4 läge. Det blir dock till att köra helt manuell effektinställning, kameran kan inte styra effekten på sb800'an.

Den inbyggda blixten blir defintivt med i ljusbilden, det går inte som i CLS säga att den inte ska ge nån blixt vid exponeringstillfället. Detta gör användandet av en IR-ridå ännu mer relevant om man vill slippa inbyggda blixtens ljus.

--
en sb800 sb700? eller en sb900 kan vara CLS master om man monterar den på en d3100/d5100.

sb600 kan inte vara CLS master.

en sb800 sb700? eller en sb900 kan vara CLS master om man monterar den på en d3100/d5100.

Man ska dock veta att hastigheten på styr- och mätförblixtarna på en SB-900 monterad som master på en D3000 är låååååångsam. Som i: räkna med hela sekunder som försvinner från avtryck till exponering. För övriga instegskameror vet jag inte, men samma borde gälla åtminstone D3100.

Föreslår därför SU-4 läge till att börja med. Eller TTL-kabel om man absolut inte vill lära sig manuell blixt (det är MYCKET enklare än det verkar, läs strobist.com).

Cactus V5 i tredje hand (=tillbaka till helt manuellt igen), skulle inte göra den investeringen innan jag känner mig bekväm med SU-4, principen är exakt densamma.

Ett litet tillägg halvt offtopic.

Skulle jag göra om mitt senaste kamerainköp i dag när jag känner mig helt trygg med manuell blixt skulle jag definitivt fundera, länge, på en D5100 och Cactus V5 istället för D7000.

Sensorn spelar i nästan samma liga som vid det här laget väldigt gamla D3 vid ISO100 (ja, jag har räknat pixlar - och nej, det gäller såklart inte vid högre ISO), och med det i åtanke är priset nästan ett skämt.

D5100 är ju dessutom enda Nikon DSLR med vinklingsbar LCD - vilket är en grym fördel i fält.

Tycker det är en smula fnissigt att ju tryggare man blir med sitt fotograferande, desto sämre grejor kan man få fullt jämförbara resultat med.

Hoppas faktiskt det en dag kommer en helt menyfri entusiastkamera, med reglage a la gamla Pentax 645N:
http://www.kenrockwell.com/pentax/645/images/645n/D3S_4996-1200.jpg

Jaja, slut på offtopic-rant! ;-)
//Anders

ANNONS