Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slamrande 300mm f/4 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Köpte ett 300/4 IS precis, och den låter som ett helt tröskverk när bildstabiliseringen och skärpeinställningen sker. Kollade på en annan i vintras och den lät likadant, slamrar liksom, inte alls som min 100-400L eller andra modernare objektiv. Någon mer som lagt märke till det? Lär väl inte vara något fel antar jag, men lite oroande. Hade dock tur och hittade en rackare som är skarp även på full öppning, inte alltid säkert med denna modell, så jag är väl glad ändå.

Det objektivet är inte Canons modernaste konstruktion så det är utrustat med en äldre bildstabilisering som låter lite mer än de nyare. Men tröskverk hoppas jag är lite överdrivet, annars är det nog något fel. Har haft förmånen att fota lite med ett sådant objektiv då min mor äger ett, och med stadsbrus i bakgrunden hör jag inte bildstabiliseringen.

/Jonas

Det objektivet är inte Canons modernaste konstruktion så det är utrustat med en äldre bildstabilisering som låter lite mer än de nyare. Men tröskverk hoppas jag är lite överdrivet, annars är det nog något fel. Har haft förmånen att fota lite med ett sådant objektiv då min mor äger ett, och med stadsbrus i bakgrunden hör jag inte bildstabiliseringen.

/Jonas

jo, jag vet att det är gammalt, men det låter betydligt mer än de andra äldre, som t ex 100-400L. Misstänker att det är skärpeinställningen som ger de kluckande ljuden, snarare än bildstabiliseringen.

Köpte ett 300/4 IS precis, och den låter som ett helt tröskverk när bildstabiliseringen och skärpeinställningen sker. Kollade på en annan i vintras och den lät likadant, slamrar liksom, inte alls som min 100-400L eller andra modernare objektiv. Någon mer som lagt märke till det? Lär väl inte vara något fel antar jag, men lite oroande. Hade dock tur och hittade en rackare som är skarp även på full öppning, inte alltid säkert med denna modell, så jag är väl glad ändå.
Har ett likadant som oxå låter som ett tröskvek om jag jämför med mitt 70-200 IS II men är mer än nöjd med bildkvaliten så jag accepterar att tekniken gått framåt och sitter nöjd....!

100-400L är jag inte bekant med, inte heller med Canons generationer av bildstabilisering. Men är det högre än att det inte kan döljas av trafikbrus är det mer än min mors exemplar.

ANNONS