Annons

Släpper in olika mängder ljus!?

Produkter
(logga in för att koppla)

marqs^

Ny medlem
Jag har en liten nybörjar fråga. Är det vanligt att olika objektiv släpper in olika mycket ljus fast man använder samma bränvidd och bländare, eller är det något fel på nåndera objektiven isåfall? Jag har från förut en Tamron 28-75/2,8 och köpte just en Tamron 17-50/2,8 till min eos 40D. När jag prövar objektiven efter varandra på samma bränvidder och bländaren ger 17-50/2,8 alltid 1 steg lägre slutartid eller bländare beroende på om jag använder TV eller AV. Eftersom 17-50 är alldeles nytt borde jag då föra det och granskas eller är allting normalt? Det är bara lite störande när slutartiden sänks från 1/80s till 1/60s!

För det första är skillnaden mellan 1/60 och 1/80 långt ifrån ett steg. Men så stor skillnad borde det ändå inte vara. Blir exponeringen precis lika? Annars är det kamerans ljusmätning som reagerar lite olika, vilket inte är så ovanligt. Man kan behöva exponeringskompensera lite åt nåt håll med vissa objektiv. Det har inte med ljusstyrkan att göra.

Det är inte så att du använder vidare bildvinkel i ena fallet. T ex att du jämför med 17mm på ena och 28mm på andra? I så fall lär det bli olika eftersom att det kommer skilja i ljusbild mellan kompositionerna. Detta beror givetvis på vilken typ av ljusmätning du använder.

Och kör du med spotmätning blir det också lätt olika resultat mellan olika exponeringar.

Att olika objektiv i praktiken släpper in olika mycket ljus är inget konstigt. Det är ju inte bara bländaren som påverkar ljusinsläppet. I verkligheten försvinner lite av ljuset varje gång det passerar en linsyta. En konstruktion med fler linser och/eller sämre antireflexbehandling kan alltså innebära klart märkbar skillnad.

Jag har sett exempel på objektiv med samma brännvidd och bländare -- men olika konstruktioner -- där det kan skilja ett helt bländarsteg.

Jag testade med samma inställningar på samma bränvidd och bilderna är ganska så lika, tycker det borde synnas större skillnad mellan 1/800 sec och 1/1000 sec. Bifogar en bild som visar en 100% crop av ett rutigt papper. Båda är fotograferade i 50mm läget och på iso 400 med bländare f/3.5.

Bilagor

• img_0538-3 copy.jpg
    img_0538-3 copy.jpg
    96 KB · Visningar: 189
Senast ändrad:
marqs^ skrev:
Jag testade med samma inställningar på samma bränvidd och bilderna är ganska så lika, tycker det borde synnas större skillnad mellan 1/800 sec och 1/1000 sec. Bifogar en bild som visar en 100% crop av ett rutigt papper. Båda är fotograferade i 50mm läget och på iso 400 med bländare f/3.5.
Det där ser helt okej ut. Alltså att det motsvarar den verkliga skillnaden mellan 1/800 och 1/1000 sekund. I så fall är det ljusmätningen som beter sig lite olika.

Tillägg: Om jag räknar rätt så är skillnaden 0,32 steg mellan tiderna.

Senast ändrad:
okej så då är allt lugnt med andra ord, tycker bara det är konstigt att kameran mäter olika men visar trots det rätt/samma exponering på mätaren. Nåjo kanske det inte är så farligt helt enkelt, det blir helt enkelt lite olika ljusa bilder med båda objektiven på i de automatiska lägena. Tack för att ni hjälpte till.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar