Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Släng en gammal Yashica-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimix

Avslutat medlemskap
Hej.

Jag har en gammal Yashica kamera som jag tänkte slänga... Tror inte det finns någon som vill ha en sådan... eller tänker jag fel?

Det är någon teleglugg till oxå.

Vad tror ni?

Det beror ju alldeles på vad det är för modell.
En del av de enklare modellerna från 70-talet är rätt trevliga.
Som tidigare sagts, släng i en rulle o kolla hur det blir.

Man skall aldrig slänga saker. Sätt ut en annons på tradera istället. Den enes sopor är den andres guld.

Jag köpte en Yashica 6*6 på en marknad nyss. Den var tyvärr trasig, så jag har inte kunnat använda den, men det verkar vara en mycket trevlig och bra kamera.
Kanske vill du sälja den?

Här har du en tråd att studera:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=92619&highlight=M42

För Yashica med M42-gänga finns adapter för digitalkameror. Även senare Yashica/Contax-bajonett finns det adaptrar till. Optiken håller bra i kvalité i de flesta fall, och en del verkar blï förvånade när de ser bildresultaten av de fina objektiven. Är det en teleglugg till är det sannolikt att det är en 135mm som var mycket vanligt. Dessutom håller dessa ofta ypperlig optisk kvalitét då de är av klassik Tele-Sonnar eller Tele-Tessar konstruktion. Billiga begagnade objektiv med fast brännvidd som i många fall är bättre än dagens tele-zoomar.

Kameran finns under annonstorget nu

Jag lade ut kameran till försäljning här på fotosidan...

Tack för all hjälp!!

MVH / Jimmy

Bilagor

• IMG_0809.jpg
    IMG_0809.jpg
    21.1 KB · Visningar: 882
En sådan var min första systemkamera, eller om min möjligen hette "x" oxå.
Har den två gröna LED-halvor i sökaren för exponeringskontroll?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar