Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skymningsinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

tonpet

Ny medlem
Hej
Har en Nikon D60, med ett vr18-105.
Igår kväll när vi var på väg hem (22,30) stod det tre älgar 20 meter i på en äng.
Tvärnitt och upp med kameran......
Tog ca:10 kort inställt på auto..... När jag kom hem och kollade på dessa var dom väldigt mörka och lite gryniga. Det var bra så långt blixten räckte till. 2-3 meter!

Hur skulle jag ställt in kameran? Vridit om till nattkort och ökat upp iso,eller??
Vore tacksam för hjälp, så jag kan prova lite ikväll.
// Tony

Du skulle ha stängt av blixten, lagt dig i manuellt läge, högt iso, stor bländare och en slutartid som anpassas efter hur ljust du vill ha det och ändå inte blir rörelseoskärpa

Okey, Skall testa nu ikväll.
Men vilket läge är bäst på kvällen, M, A , S, P ?

På ett sätt är de likvärdiga. P är väl enklast och ger mest hjälp av kamerans automatik så länge du inte aktiverar blixten. Med M bör det sitta hyfsat i ryggmärgen om vad som händer om du halverar tiden eller ökar ett stegs bländarvärde.
Med A och S räcker det med att förstå var gränserna går för bra exponering utan skakningsoskärpa. 1/60-del fixar alla på fri hand, längre tider ner mot 1/15-del kan gå med lite träning och gynnsamma omständigheter.
Även med största bländaren kan du behöva stativ.

Och framför allt: Använd stativ eller ha ordentligt stöd (t ex på biltaket i den situationen), eftersom slutartiderna garanterat blir för långa för att hålla still.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto