Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skylight eller UV?

Produkter
(logga in för att koppla)

carlén

Aktiv medlem
Som den okunnige fotograf jag är, vet jag inte skillnaden mellan skylight- och UV-filter. Jag tycker att jag får gulstick i mina bilder. Beror det på mitt skylightfilter (HOYA 1B) eller på min Pentax ME med 50/1.7?

Skillnaden är i princip negligerbar, båda har väldigt svag effekt och brukar mest användas som skydd för frontlinsen.

Vad plåtar du i för ljus när dina bilder blir gula? Och vad använder du för film?

Kodak Gold 200

Det är Kodak Gold 200 som jag mest har använt. När jag testar på samma motiv utomhus vid halvklart väder med Nikon F3 och 55/2.8, får jag inget gulstick, trots samma filmtyp.

Re: Kodak Gold 200

carlén skrev:
När jag testar på samma motiv utomhus
Betyder det att du fotograferar inomhus utan blixt när du får gulstick? I så fall är det inte underligt, glödlampsljus är mycket gulare än dagsljus. Det behövs filtrering för att fotografera med dagsljusfilm i glödljus.

Aha, det var ju två kameror ja. Hmm... Det är inte så att du har ett sånt där radioaktivt objektiv på Pentaxen, som gulnar med åldern? Ser det gult ut när du tittar igenom det?

Det kan inte vara så att det är ett väldigt gammalt objektiv? Under en viss tid använde man nämligen ett radioaktivt ämne som heter thorium i tillverkningen av linselementen. Pentax/Takumar var en av dom som använde denna metod. Detta minskade nämligen reflektionerna i glaset. Tyvärr gulnade glaset med tiden och objektiven blev så gott som oanvändbara.

carlén skrev:
Objektivet är från ca 1980. SMC Pentax-M 50/1.7

Då kan det inte vara det heller. Efter vad jag har funnit på Internet så verkar det som om Pentax slutade med thorium på 60-talet.

Ett skylightfilter är ju svagt rosafärgat för att ge en svag varmton. Men det är så lite så jag har svårt att se att du skulle få ett gulstick av det. Men det kan ju vara värt att göra en test genom att ta en bild med och en bild utan filter på samma motiv och vid samma tidpunkt.

Har det alltid varit så där? Kan det ha varit en/flera dåliga filmer, eller att labbet misslyckats i framkallningen/kopieringen?

Som hansi nämner kan det ju vara kopieringen. Labbet har kanske filtrerat ena filmen fel. Inte helt ovanligt.

Hade det varit en diafilm hade man kunna utesluta labbets inverkan...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar