Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skylight eller UV?
- Trådstartare carlén
- Start datum
Re: Kodak Gold 200
Betyder det att du fotograferar inomhus utan blixt när du får gulstick? I så fall är det inte underligt, glödlampsljus är mycket gulare än dagsljus. Det behövs filtrering för att fotografera med dagsljusfilm i glödljus.carlén skrev:
När jag testar på samma motiv utomhus
Hansi
Aktiv medlem
Det kan inte vara så att det är ett väldigt gammalt objektiv? Under en viss tid använde man nämligen ett radioaktivt ämne som heter thorium i tillverkningen av linselementen. Pentax/Takumar var en av dom som använde denna metod. Detta minskade nämligen reflektionerna i glaset. Tyvärr gulnade glaset med tiden och objektiven blev så gott som oanvändbara.
Hansi
Aktiv medlem
carlén skrev:
Objektivet är från ca 1980. SMC Pentax-M 50/1.7
Då kan det inte vara det heller. Efter vad jag har funnit på Internet så verkar det som om Pentax slutade med thorium på 60-talet.
Ett skylightfilter är ju svagt rosafärgat för att ge en svag varmton. Men det är så lite så jag har svårt att se att du skulle få ett gulstick av det. Men det kan ju vara värt att göra en test genom att ta en bild med och en bild utan filter på samma motiv och vid samma tidpunkt.
Har det alltid varit så där? Kan det ha varit en/flera dåliga filmer, eller att labbet misslyckats i framkallningen/kopieringen?
Sinuslinus
Aktiv medlem
Som hansi nämner kan det ju vara kopieringen. Labbet har kanske filtrerat ena filmen fel. Inte helt ovanligt.
Hade det varit en diafilm hade man kunna utesluta labbets inverkan...
Hade det varit en diafilm hade man kunna utesluta labbets inverkan...