Annons

skyddade bilder tyvärr inte

Produkter
(logga in för att koppla)

dajje

Medlem
upptäckte av en slump att det visst går att spara bilderna på fotosidan bara genom att högerklicka. hur bra e de egentligen
 
Inte bara det. Man kan ta "Save page", använda java blocker och ta bort "höger klick skyddet", söka i temp dir och använda screen eraders för att ta bilder.

Det man lägger på Internet är aldrig säkert och kan aldrig skyddas, det kommer troligen att koppieras utan tillstånd. Har man tur märker man detta, men frågan är då om man orkar dra det vidare och om det är lönsamt.

Därför lägger jag aldrig upp mina bästa bilder här eller någon annanstans på Internet utan enbart bilder jag kan bli av med utan att drabbas allt för mycket.

Men visst det är trist att det skall vara så; men även om FS ökar skyddet kommer det troligen vara löjligt enkelt att kopiera bilderna.
 
Det är lite begreppsförvirrning också ibland, det är inte det minsta olagligt att lagra ner någons bild på sin hårddisk - det behöver inte finnas ett skydd för detta, och det är snarare en rättighet om man läser lagen att få förfoga över ett exemplar för eget bruk.

Det är ju en eventuell vidare publicering av ens bild som är problemet, dvs läggs den ut på någon annans sajt eller hamnar i en publikation utan tillstånd.

Men visst, respekten för andras upphovsrätt är ju rätt urholkad idag så risken att ens bild läggs ut någonstans finns, många verkar ju tro det är lagligt och tillåtet att tex lägga ut mp3:eek:r av skyddad musik på en server tex. (Eller ivartfall bryr man sig inte, sålänge det inte drabbar ens eget material)

I de fallen det skett en otillåten publicering av en bild är dock rättsläget solklart, det finns prejudikat etc - fotografen har rätt till ersättning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.