Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumt i bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snake

Medlem
Min nyinköpta Minolta Z3 har jag lekt med nu i ett par dagar, antiskak och hela kameran är jag otroligt nöjd med. :)
MEN, ingenting vara för evig som nån sa, igår var jag ut o skulle testa lite nattfoto när jag fick en shock, det ser ut som om det är ett StarWars krig i rymden jag fotat..inget "normalt" brus tycker jag.
Jag har lagt upp ett par bilder HÄR

Är kameran trasig eller är jag för kräsen?
Någon som vet nåt?

Tack på förhand.
//Magnus
 
Hur långa slutartider?

Tyvärr blir bilderna brusiga med så pass liten sensor som det sitter i kompaktdigitalkameror i kombination med långa tider.
 
Jeppe skrev:
Hur långa slutartider?

Tyvärr blir bilderna brusiga med så pass liten sensor som det sitter i kompaktdigitalkameror i kombination med långa tider.

Ja det är lite olika, all info ligger i textfilen som heter likadant som bilden.
Men 4sek, 13sek, 15sek och 30sek har ja testat....likadant i alla bilder.
 
Jag tycker det ser ut som kamerans brusreducering inte är aktiverad !

Titta i Din manual. Vanligtvis träder en brusreducering in på slutartider längre än 1 sek. Hittade bara en manual till Z2 och där fanns funktionen på flik 2 i inställningsmenyn. Den skall stå på on. Står den på off får man just sådant där färgat brus.

Mvh. Kristian
 
Puls skrev:
Jag tycker det ser ut som kamerans brusreducering inte är aktiverad !

Titta i Din manual. Vanligtvis träder en brusreducering in på slutartider längre än 1 sek. Hittade bara en manual till Z2 och där fanns funktionen på flik 2 i inställningsmenyn. Den skall stå på on. Står den på off får man just sådant där färgat brus.

Mvh. Kristian

Jodå, det är den, du vill inte veta hur bilderna ser ut utan den påslagen. :-(
 
Shit nu blir jag lite skraj.. Jag som tänkt köpa en Z3:a..

Jag har då aldrig varit med om att digitala kompaktkameror ger ens i närheten av sådant brus på nattbilder.

Du kanske ska ta och höra med butiken där du köpt den, kan ju inte bara vara riktigt det där..

Lycka till och berätta hur det går!
 
Här är ett utsnitt på mitt objektivlock till Z1:an med andra ord totalmörker och ISO400....

Bilden är alltså inte förminskad utan enbart urklippt ur originalbilden...Rätt brusfri i alla fall i oförstorat skick. Jag skulle nästan tro att om du inte missat någon inställning så är det fel på ditt exemplar, läs igenom manualen noga och dubbelkolla alla inställningar.

//Jonas
 

Bilagor

  • objektivlock.jpg
    objektivlock.jpg
    46.9 KB · Visningar: 1,024
Senast ändrad:
Kan ju även vara så att det blir mer brus med mer information i bilden, skall ta och testa ett par gatljusbilder ikväll om jag hinner.....

//Jonas
 
Här kommer ett urklipp från en bild (zoomad 100%) från insidan av ett ett objektlock. ISO400, 15 sek. Gissa vilken kamera...
Är detta test relevant ?
//Janne
 

Bilagor

  • brus.jpg
    brus.jpg
    36.9 KB · Visningar: 958
Hmm, vad besviken jag blir!
Jag som planerat att köpa den kameran i Kuala Lumpur när jag kommer dit om ett tag...

Är ju något som är galet, inga problem med Z1:an ju...
 
Testade en till med locket på...ISO400 15s, mer brus än den förra på ISO400 4s....fortfarande acceptabelt eller?

//Jonas

F-n den blev lite mindre än den förra men utsnittet är i skala 1:1 icke förminskat ett dugg....

ds
 

Bilagor

  • pict0001.jpg
    pict0001.jpg
    18 KB · Visningar: 889
Vi ska kanske inte ta denna testmetod som allt för vetenskaplig. Jag har lagt upp fullstora Z3-bilder för ISO 50,100,200,400. Jag har även med en IS0 400-bild som min gamla goda Canon G2 tagit, även den har visst brus, om än betydligt mindre (jmf i 200 % i PhotoShop).


http://hem.bredband.net/b154692/
 
Om man tittar på trådskaparens bilder så betyder det ju att du överhuvud taget inte kan ta bilder i mörker. ;/

Jag är förbryllad..
 
JanneOskar skrev:
Vi ska kanske inte ta denna testmetod som allt för vetenskaplig.

Absolut inte, men det är ett enkelt test att göra. Alla kompakter brusar, en del mer, andra mindre...men att Z3 brusar mer än Z1 verkar underligt, Jag har iofs inte testat att ta nattfoton ännu. Fast å andra sidan ger ju inte sökarna på den här typen av kompaktkameror några större möjligheter till bra nattbilder. Till det krävs en traditionell sökare, i alla fall om man vill se vad f-n man håller på med...

Men...några nattbilder blir det inte ikväll, klockan ringer 03:45.....

Sov gott...

//Jonas
 
Säger man vad man tror det beror på får man ofta mycket kritik och man blir mycket ogillas. Minolta har sagt att bättre kameror med liten sensor skall vara brusigare, men jag tycker det låter som skitsnack för att dölja en teknik som inte är så bra och som säljs till ett överpris. Jag tror många A1 ägare lurar sig själva lite genom att tro på att det skall vara så och de vägrar att se till mindre kameror ofta har bättre och stabilare kvalité än Minolta.

Man skyller detta på 5M/Pix, men även om man drar ner till 3M/Pix blir bilderna oftast brusigare än andra konkurrenter och äldre kameror.

Jag fick tillbaka min kamera från service, den var inlämnad för att den gav brusiga bilder men vad jag kan läsa har de bytt AF enheten.

Så här ser tio sekunder på ISO400 ut med Minolta utan brus filter. Varför jag inte använder brusfilter är för att kunna jämföra med en annan kamera som inte har denna effekt och vad brus filtret gör är bara att byta ut en lysande klart lysande prick mot en svart, men kvalitén på bilden blir inte bättre för det.

På ISO 100 och i dagsljus är det inget fel på kameran, men som natt eller kvälskamera suger den och ISO över 100 är nästan meningslösa att använda.

Detta är en bra test, för den visar vart sensorn reagerar utan ljus och om ni tar fler bilder sen ni att detta brus är statiskt. Dvs att det egentligen alltid finns där och ju brus man har desto ojämnare blir färgena och oftast ser man detta bäst om man tex fotografera en hel blå himmel.
 

Bilagor

  • iso400-0sec.jpg
    iso400-0sec.jpg
    47.9 KB · Visningar: 430
Senast ändrad:
Tack för all "info" jag fått....

Det verkar som om detta fenomen är bara att acceptera och min kamera är hel och skall vara såhär.
Några nattfoton kommer det ju tyvärr inte att bli som det ser ut, även fast jag längtat mycket att få exprimentera med det lite åxå.
//Magnus.
 
Ett sätt att ta natt bilder på är att använda stacking. Nu är Minolta A1 en usel kamera för detta då lägsta tids intervellen mellan bilder är 30 sekunder, men det går. Jag använder min gamla Epson för att ta nattbilder och jag gör det med 5 sekunders intevaller och tar ca 10 bilder (med stativ), sedan använder jag http://www.tawbaware.com/imgstack.htm för att stapla dessa bilder på varandra. (Glöm inte att ta en svart bild för hotpixel removal)

Det går även ta bra bilder med Minolta (och andra kameror för den delen med), men det kräver lite mer jobb än normalt. Men man får inte använda över ISO 200 och man skal hälst undvika tider över 8 sekunder.

Fler tips rörande Minolta och fur man undviker brus eller minskar den skulle inte sitta dåligt och jag vet till och med att det skall finnas en sida som ger tips hur man kan använda ISO 800 utan tabba för mycket
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.