Annons

Den eviga frågan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Fasen alltså, sitter här och märker att jag snöat in på Minoltas Z3. Det enda som jag ser som ett minus är att den har en rätt liten bildsensor, 1/2,5". Efter vad jag har förstått så är det i minsta laget för att det skall bli bra bilder. Stämmer det, eller är det bara löst prat? På min f200 som jag har idag så är det en större, 1/1,8". Tycker att det borde vara tvärtom. En större på en dyrare kamera. För så dålig på matte kan jag väl ändå inte vara så att det är tvärtom att det är större på Z3 och mindre på in F200....

Snurren i bollen a la Lindström....
 
1/2.5" är mindre än 1/1.8" japp..sen beror det på hur många pixlarna är om pixlarna är större eller inte.

Mindre pixlar innebär normalt mer brus..så på så sett blir det sämre bilder.

Hoppas det var till någon hjälp :D
 
Om man då tar Z3 som har 4Mpix och har en sensor på 1/2,5", är det för liten sensor för att inte få brusiga bilder?

Känner ju liksom inte för att lägga runt 5000 och få en kamera som är så där lite halvkass...
 
Z3 har troligen en hel del brus..men hur brusig den är jämfört med konkurenterana få man ju vänta på testerna för att avgöra.
 
Varför inte hoppa in på den här killens sida och kolla in vad han har att säga om antal pixlar o.s.v

http://www.kenrockwell.com/tech/mpmyth.htm

Man kan ju börja med att läsa det här innan kanske...

"If you do fret the pixel counts, I find that it takes about 25 megapixels to simulate 35mm film, which is still far more than any practical digital camera. At the 6 megapixel level digital gives about the same sharpness as a duplicate slide, which is plenty for most things. Honestly, I have actually had digital files written back out onto film to see this. See also my film vs. digital page here.

Of course I use much bigger film than 35mm for all the pretty pictures you see at my website, so digital would need about 100 megapixels to simulate medium format film, or 500 megapixels to simulate 4x5" film. This is all invisible at Internet resolutions, but obvious in gallery size prints.


//Jonas
 
Senast ändrad:

"The megapixel myth is also prevalent because men always want a single number by which something's goodness can be judged."

Hahaha!

"One needs about a doubling of linear resolution or film size to make an obvious improvement. This is the same as a quadrupling of megapixels. A simple doubling of megapixels, even if all else remained the same, is very subtle."

Som sagt.
 
Det är möjligt....I det här fallet säger han emot majoritets tyckarna på FS.... är det därför han har fel/faktafel? Jag är helt åsiktslös i det här fallet, men det är som vanligt, hur vet man vem som har rätt...eller för den delen vem som har fel.....

Det här kan man nog tjata om i tio år framöver om man vill. Ingen kommer att vinna, det är nog det enda som vi kan lita på tror jag....

//Jonas
 
jernweg skrev:
hur vet man vem som har rätt...eller för den delen vem som har fel.....
Det är ganska enkelt...ta en landskapsbild från en bra 2mp kamera och en bild från en bra 4mp kamera..tryck upp bilden på ett 20 x 30 cm papperskopia...det är stor skillnad på bildkvaliten...det kan vem som helst se.
 
MEN; skilladen mellan en 3 MP och en 4 MP är inte lika tydlig. Eller mellan en 3 MP och en 5 MP. Vilket är poängen med herr Rockwells resonemang.

Därav följer att skillnaden mellan en 4 MP och en 5 MP är ännu mindre. Faktum är ju, att för de allra flesta bilder räcker en 3 MP kamera långt.
 
Skillnaden mellan 3mp och 5mp är oxå mycket tydlig på en 20 x 30, inte alls den obetydliga skillnad han hävdar.

Angående upplösningen för småbild så har FOTO kommit fram till att en småbildsdia (50ISO) ungefär motsvarar 10mp i upplösning...oerhört långt ifrån 25mp..
 
Det beror i och för sig på hur man tolkar "pretty much", och vilken utskriftsstorlek man använder sig av. Skulle tro att uttalandet stämmer för 95 % av alla bilder tagna av 95 % av alla svenssonfotografer.

Kanske en 4 är den bästa kompromissen för en kompaktkamera då... nåja, jag nöjer mig med min 3:a tills vidare...
 
Senast ändrad:
Själv tycker jag att det han framför i den där artikeln stämmer rätt så bra, bortsett från det att ett småbildsdia motsvarar 25 MP. Det är ovetenskapligt, icke-prylbögigt sunt förnuft.
 
mr.b skrev:
icke-prylbögigt sunt förnuft.

Dessutom hänvisar han till en tidning som är fullt av så kallat "kräset magasinstryck" dom accepterar INTE bilder från digitalkameror med hänvisning till just kvaliten....

http://www.kenrockwell.com/tech/filmdig.htm

" Ignore me. Just look here for why a magazine like Arizona Highways simply does not accept images from digital cameras for publication since the quality is not good enough, even from 11 megapixel cameras, to print at 12 x 18."

http://www.arizonahighways.com/page.cfm?name=Photo_Talk803

Läs och begrunda....

//Jonas
 
Okej, upp till bevis! Jag tror på den som med ett övertygande och sakligt/logiskt resonemang krossar Mr. Rockwells resonemang.....Han lägger ju fram ett praktiskt och erfarenhetsmässigt resonemang, inte baserat på andras tester eller reklam som det så många andra gånger är...Vem skall man tro på??

//Jonas
 
Inte för att vara elak Kim, jag respekterar verkligen din kunskap, men du måste ju faktiskt kunna ge motargument annars blir ju vår käre amerikan den mer trovärdige...eller?

//Jonas

ps. vi kanske skulle bjuda in Mr.Rockwell på debatt i detta forum....
 
Det finns redan hur mycket trådar som helst med motargument på FS, det räcker bra med det.
Det är långt ifrån första gången hans åsikter har diskuterats i forumet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.