Annons

Skumt i bild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu blir jag verkligen brydd....jag har nu tagit ca10st olika bilder, dels helt i mörker och dels i bara vardagsljus med halvlång slutartid, alla färglada pixlar syns på samma ställe i alla bilder!!!
Det tycker jag inte verkar bra.
 
Snake skrev:
Nu blir jag verkligen brydd....jag har nu tagit ca10st olika bilder, dels helt i mörker och dels i bara vardagsljus med halvlång slutartid, alla färglada pixlar syns på samma ställe i alla bilder!!!
Det tycker jag inte verkar bra.
Bra är det på det sätt att man då lättare kan ränsa bort dem, dåligt på grund av att det är statiskt och att det är CCDn som har detta fel på sig. Är det för tydligt skall du gå till service med den och säg att du är missnöjd pga dessa pixlar och begära service.

Döda och skadade pixlar är ett gissel och ibland tror folk man bara är grinig för att man klagar.
 
Sådär....nu har jag varit i kontakt med supporten, den skulle absolut INTE vara sådär.
Det vara bara att skicka in den. :)
Tack gode gud för det.
Nu är det bara till att vara utan kamera i ett par veckor o invänta nya mörker-foto-tester o be till gud att korten blir MYCKET bättre sedan.
Så alla ni som har brus/döda pixlar, ring supporten o skicka in den, för den ska inte vara så.
 
Jag sitter och letar lite efter nattbilder jag gjorde förr med Dimage 7i. Jag hittar inga upplagda, men kan återkomma.

7i använde jag mycket till nattbilder bl.a ute på Landsort. Det var inga problem upp till de 30sek som den klarade av att exponera. Vad har Minolta nu ställt till i nyare modeller???
 
Det blir jättefina nattbilder med A1 också, förstås. De nattbilder som jag har printat ut även i lite större storlekar (20x30) är så bra så det inte är normalt... just den här bilden är tagen på slutartid 3 sekunder, ISO 100 bl 3,5, men jag har åtskilliga 20-30 sekunders exponeringar som är helt okej.

Jag hade med mej utskrifter som jag visade för Jimmy när vi träffades...
 

Bilagor

  • nattbild.jpg
    nattbild.jpg
    39.7 KB · Visningar: 207
Senast ändrad:
En nattbild med digitalkompakt skall naturligtvis tas på lägsta ISO-tal. Ser inte att någon tagit upp det i tråden. ISO 400 på en Minolta kompakt är en riktigt dålig idé, du får garanterat inga högkvalitativa bilder på det sättet.
 
Nä, det är nästan ogörligt med en Digitalkamera också...

ISO 400, 6 sekunder, Örebro, på hemväg från Fotomässan... Aette
 

Bilagor

  • iso4006sek.jpg
    iso4006sek.jpg
    28.4 KB · Visningar: 153
D100 funkar bra över de 400 som var ogörliga på 7i, men varför skall man gå upp i ISO på nattbilder. Natten är ju lång ;)
 
Hustomten skrev:
Jag vet. Jag associerade till KG, men kan ha missuppfattat honom. Ursäkta otydligheten.

O jag har inte haft en digitalkompakt sen jag skaffade min Dimage 7. På den tiden körde jag nästan 100% på auto. O det gick det med ;-) nästan utan en tanke på ISO eller slutartider.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.