** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skum annons på blocket!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är det väl iofs inte kriminellt att försöka sälja prylar till överpris, så anonsören ska ju inte hängas ut enbart för det. På Expert i Strömstad hade de 'specialpris' på D70s när jag tittae in i somras - "Endast 11999!" vill jag minnas, och det är nog inte omöjligt att många butiken säljer 50/1,8 över disk för 1500 idag också.

Däremot tycker jag också att den annonsen osar DA, och då finns det väl anledning att tveka av andra enledningar, som man kan hitta om man söker i forumet.

Per

För några veckor sedan fanns en Nikon D3 på blocket. Det visade sig att den kom från ett inbrott hos DHL i Helsingborg. D300:an kommer kanske från samma inbrott...

Makten skrev:
Det gäller å andra sidan 90% av alla annonser om det objektivet. Folk har inte fattat att det kostar 900-1000 kronor nytt, och därför köper de det för nypris begagnat. IQ fiskmås.

Var hittar du gluggen för det priset?
Jag står i begrepp att köpa ett och Cyberhoto
tar ju 1300 kr så 900-1000 kr skulle passa finfint!

Sven-Erik Nordenhed skrev:
Var hittar du gluggen för det priset?
Jag står i begrepp att köpa ett och Cyberhoto
tar ju 1300 kr så 900-1000 kr skulle passa finfint!
Jag hittar den inte så billigt längre, men det går uppenbarligen att få den för under tolvhundra i alla fall. Vem köper då ett begagnat för tusen spänn? Jag vill minnas att jag köpte mitt för under tusenlappen (nytt), men det var ett och ett halvt år sedan.

billextreme skrev:
Var det en Nikon D300 eller en Canon 300D?
Är det här Nikon- eller Canonforumet? ;-)

Makten skrev:
Det gäller å andra sidan 90% av alla annonser om det objektivet. Folk har inte fattat att det kostar 900-1000 kronor nytt, och därför köper de det för nypris begagnat. IQ fiskmås.

Håller med. Det gäller även andra produkter typ blixtar och stativ. De flesta säljare verkar lägga sina SB-800 på ett utpris kring 2900 och uppåt, för en begagnad blixt. Helt sjukt! Aldrig att jag skulle pröjsa lika mycket, med frakt inräknad, som jag får betala för en sprillans ny pryl med full garanti. Antagligen finns det folk som betalar dessa överpriser eftersom prylarna inte ligger ute särskilt länge innan annonserna tas bort.

Aton_ skrev:
Tyvärr är det ju det, annars skulle dessa bedragare knappast existera. Finns gott om folk som blir ovanligt lättlurade när de tror att det finns pengar att tjäna.
Det sorgliga är att de som är mest benägna att försöka sig på sådan här "kanonerbjudanden" antagligen inte har råd att förlora pengarna.

Prylsuget i kombination med Internet har förvridit skallen på många

Enicar skrev:
Prylsuget i kombination med Internet har förvridit skallen på många

Tror det mycket handlar om att vi har fått så otroligt mycket enklare att jämföra priser sen internet kom. För 20 år sen knallade man väl in hos sin handlare och frågade vad kameran kostade, typ. Om han tog rätt pris eller inte hade man ingen aning om, typ. Och begagnatmarknaden var väl mer eller mindre begränsad till tidningen Foto's radannonser och lappar på ICA, typ.

Idag tar det oss en halvtimma att sondera priset hos 300 handlare i 40 länder.

Per

Per skrev:
Tror det mycket handlar om att vi har fått så otroligt mycket enklare att jämföra priser sen internet kom. För 20 år sen knallade man väl in hos sin handlare och frågade vad kameran kostade, typ. Om han tog rätt pris eller inte hade man ingen aning om, typ. Och begagnatmarknaden var väl mer eller mindre begränsad till tidningen Foto's radannonser och lappar på ICA, typ.

Idag tar det oss en halvtimma att sondera priset hos 300 handlare i 40 länder.

Per

Och då borde väl varningsklockan åtminstone pingla lite grann om det dyker upp ett helt fantastiskt erbjudande. Man har ju all information om den normala prisnivån.

I helgen var det någon som startade en tråd med frågan om var i Europa man kunde hitta den billigaste 40D´n. Lite längre ner i tråden kommer trådskaparen på att det måste naturligtvis vara en BRA Internetbutik också.
Därmed inte alls sagt att dyrt är lika med bästa service. Men billigast är sällan bäst på service enligt min erfarenhet.
Det fantastiska med Internet är att man kan välja själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar