Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skulle behöva hjälp med att välja kamera :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Vädertätningen i sig gör att kameran måste byggas med högre precision och stabilitet, annars fungerar den inte. Jag skulle fö hålla Penatx tätning i nivå eller bättre än tex Nikon d700, topp of the line.

450D har förmodligen aningen bättre brusbild med sin cmos-sensor men historiskt sett så brusreducerar canon hårdare i kameran på bekostnad av detaljer och textur. Det är i mitt tycke inte bra alls. DPR är för övrig inte en vare sig speciellt bra eller objktiv testsite.

Bäst optik... det iaf skarpaste som uppmätts på Photozone råkar vara en pentaxglugg.

Eloge till Pentax i så fall! :)

Dpreview testar kamerorna med kitgluggarna, och det är dom bra (/bäst) på. Annars så läser jag också det mesta kring objektiv på pz.de. Vilket pentaxobjektiv menar du?, vill gärna kolla!
 
...eller kommer du ut till smedby tennishall imorgon kl.19.45 när vi spelar reball (paintball inomhus med gummikulor) o pratar med Tord om kameror, som precis gått igenom samma helsike som du om att välja kamera, så kan vi prata igenom det hela så får du praktisera samtidigt som du kanske spelar lite med oss o testa min D80 + 18-70 f3,5-4,5? ;)

Skicka PM eller mail så kan du slå en pling om morgondagen om du är sugen?

// MvH - Tord " Gatsu" Eriksson
 
dessa diskussioner om rekommenderade kameror brukar spåra ur efter ett tag och nu börjar denna även det både sony och pentax gör bra kameror
men nikon och canon dominerar världs marknaden och gör det lättare att
sälja sina grejor när man vill byta upp sig och det finns även mer att köpa om vill köpa beg vill du köpa nytt i konsument klass så har pentax och sony i stort sett lika bra utbud men dom har inte lika mycket i verklig proffklass då dom inte satsar på det segmentet sony har börjat på att försöka ta sig in där.
 
...eller kommer du ut till smedby tennishall imorgon kl.19.45 när vi spelar reball (paintball inomhus med gummikulor) o pratar med Tord om kameror, som precis gått igenom samma helsike som du om att välja kamera, så kan vi prata igenom det hela så får du praktisera samtidigt som du kanske spelar lite med oss o testa min D80 + 18-70 f3,5-4,5? ;)

Skicka PM eller mail så kan du slå en pling om morgondagen om du är sugen?

// MvH - Tord " Gatsu" Eriksson

Mediamarkt och Smedby.... blir ett jäkla rännandes lol. Faktum är att en i min klass har en D80 så jag ska be honom ta med den på måndag. Tack ändå för inbjudan! ^^
 
...lugnt, om du vill hämtar jag upp dig så du åtminstone får känna på dessa gudomliga gummibollar :D (som lämnar små blåmärken för känsliga spelare) annars är D80 för mig en i storleksordningen en lagom kamera, men med facit i handen skulle jag nog valt ett annat objektiv (tamron 28-75/2.8, samma pris som Nikons 18-70) som verkar vara ett uppskattat objektiv och då ljusstarkare. Undrar du nåt..hör gärna av dig, är en nybliven, nyfiken fotograf som gärna hakar på en fotorunda...

// Tord - http://kalmarpaintballklubb.be
 
Hej igen ! Hur har det gått ? bestämt dig för något märke eller varit och tittat?
skulle vara kul att veta !

Japp till 90% säker på att det kommer att bli en Nikon D80 :) Var inne och kände på Canon Eos 450 och D80:n och för mig kändes Canon för liten medan Nikon kändes betydligt bättre :)
 
Jag skulle vilja rekommendera dej att kolla på testbilderna på cyberphoto.se. Där ser du bildkvaliteten. Kolla speciellt bildkvaliteten vid höga ISO.

En kort summering av mina fördomar (alla andra ventilerar sina så då drar jag väl mina):
- Canon gör (eller i alla fall gjorde) kamerahusen med bäst bildkvalitet - tills Nikon började sätta riktiga sensorer (startade med D300 och D90). Då hände det nåt intressant - Nikon kunde plötsligt vara lika bra eller bättre.
- Nikon är duktigast på att slipa glasbitar och montera ihop dom till objektiv. Och dom är nåt så inibängen mycket bättre på't - normalt sett. Deras kamerahus är små stridsvagnar - undantaget kamerahusen som heter D mindre än 70. D60 är bara Nikon till varunamnet. Nikons fullständigt enastående kvalitetsnivå börjar vid D300. Därunder snackar vi snik-Nikon (D60) eller instegsmodell (D90). Nu är det bara det att riktiga Nikon kostar skjortan. Och slipsen. För inte monterar man ju på ett billigt piratobjektiv på ett kamerahus som man köper just för att komma åt den enastående optiken?! I alla fall skulle inte jag göra det. 15 papp för huset och minst lika mycket till för varje objektiv. En billig superzoom på en D300 är som att sätta cykeldäck på en Ferrari och tanka den med 95 oktan. Det gör man bara inte.
- Olympus gör små och vettiga systemkameror. Inte imponerande på något sätt men allt annat än skit. Har inte testat själv men testbilderna ser bra ut och jag gillar det jag känner när jag klämmer på dom. Jag kan faktiskt uppskatta att dom är lite mindre än övriga - framför allt Nikon. Känn efter om du också uppskattar det. Det är inte alla som gillar kamerahus stora som friggebodar och tunga som en custom-hoj.
- Pentax har jag bara kikat på K20D (har jag för mej att den hette) med kit-zoom. Har även sett en del bilder tagna med den. Jag gillade det jag såg (bilderna) och det jag kände (kameran).
- Sony gör enastående MP3-spelare. Men när dom stolta lanserade sin A100 för en tid sen när Fuji 9600 (en långzoom för halva priset då, med redan då ett år på nacken) gav den storstryk gjorde att jag totalt tappade förtroendet för dom. Det tar nog ett tag innan jag sneglar åt det hållet igen.

Men det var de subjektiva fördomarna! Mina egna högst personliga.


Mitt allvarliga råd: Kolla på testbilder! Välj en kamera som presterar bilder av en kvalitet som är tillräckligt bra till det pris du har råd med. Kolla även om det finns något speciellt objektiv du känner att du absolut vill ha och vilka kamerahus det passar till. Och en sak till: Förköp dej inte på kamerahus så att du inte har råd med den optik kamerahuset förtjänar. Bra också om du kollar på alla märken. Nikon och Canon är störst men det finns fler. Rätt att kolla även dom.

Så om du skulle gilla Nikon D60 så köp den. Vi kan ändå åka på samma fotosafari och förmodligen ha rätt kul tillsammans. ;-)
 
Japp till 90% säker på att det kommer att bli en Nikon D80 :) Var inne och kände på Canon Eos 450 och D80:n och för mig kändes Canon för liten medan Nikon kändes betydligt bättre :)

D80 är utan tvekan betydligt rejälare än 450D.
Syftet med 450D är väl bland annat att den ska vara så lätt och liten som möjligt.

Ska du ha en rejäl canonkamera så får du kolla på en 40D eller andra i samma serie.

edit: Man kan dock tillägga att 450D blir skapligt rejäl och handvänlig med ett batterigrepp inkopplad.
 
Senast ändrad:
- Nikon är duktigast på att slipa glasbitar och montera ihop dom till objektiv. Och dom är nåt så inibängen mycket bättre på't - normalt sett.
Det där finns det ju inga som helst belägg för, Canon och Olympus är minst lika duktiga på kvalitétsoptik. Jag tror heller inte att Pentax eller Sony(Minolta) ligger långt efter.
 
Min plan är att bara köpa huset först och sen ett normal objektiv. Därefter när jag har råd ett superzoom objektiv och ett vidvinkelobjektiv.

Jag vill inte påverka ditt val av kameramärke men däremot kanske uppmuntra dej att överväga vägvalet. Har du ändå tänkt köpa en superzoom så skulle jag råda dej att skippa normalen. Jag har en Sigma 18-200 och den har klart imponerande prestanda med tanke på omfång och pris. Den överlappar helt kitzoomen. Dessutom har den 38 cm närgräns så man kan faktiskt krama ut lite "macro" ur den.

Jag tänkte mest på det du skriver om "fattig student"...

Det finns ett nytt Tamron 18-270 på marknaden som jag själv ska kika på lite. Och sen har Canon också kommit med ett. Jag avvaktar testresultat. Verkar nån av dom bättre än mitt Sigma så ska jag nog byta upp mej. Både Tamronen och Canonen är en styv lusentapp dyrare än Sigman.

Fördel med Sigman: Priset och en helt fantastisk bildstabilisering. Jag är kollosalt imponerad av det senare.
 
Det där finns det ju inga som helst belägg för, Canon och Olympus är minst lika duktiga på kvalitétsoptik. Jag tror heller inte att Pentax eller Sony(Minolta) ligger långt efter.
Men alltså... Får jag nu ventilera mina fördomar i fred?! ;-)

Allvarligt talat så upplever jag att Nikon är ganska ensamma att med sådan systematik ständigt prestera enastående optik. Visst finns det andra som nån gång kommer fram med nån dräpare men välj "vad som helst" i optikväg från Nikon och det är bra.

Ett extremt exempel: Chinon tillverkade på tidigt 80-tal en fast 50mm f/1,9 (jag har en sån liggande där hemma) som betingade 395 riksdaler. Den var helt sanslöst skarp. Testerna visade att först optik för 10-falt pengarna matchade den. Men gjorde dom nåt annat vettigt objektiv? Inte vad jag vet.
 
Du kan välja vilket L-objektiv som helst som finns att köpa nya idag, samtliga är excellenta både optiskt och mekaniskt.
Du kan oxå välja Olympus samtliga objektiv till 4/3 system frånsett de billigaste och de är av en delikat kvalitét.
 
Så om du skulle gilla Nikon D60 så köp den. Vi kan ändå åka på samma fotosafari och förmodligen ha rätt kul tillsammans. ;-)[/QUOTE]

Japp. Det har inte varit lätt kan jag säga. Det lutade åt Canon EOS 450D först men efter att jag hållt den i min hand så kändes den inte bra. Trånga knappar och något för lätt. Jämfört med D80:n då som kändes mer bastant och vägde mer, och jag inbillar mig att en lätt kamera gör så att ens rörelser i händerna inte blir lika mjuka som med en något tyngre.
Jag kan också säga att det kamerahus jag köper nu inte är mitt sista (hoppas jag i alla fall :D) Utan när jag valde har jag också tittat på vilka semi-pro kameror som finns. Och då är det ju då främst Canon Eos 40d/50d och Nikon D300/D90 som jag tittat på. D700 har ju en annan sensorstorlek än övriga så vid ett framtida val av den så måste jag byta ut objektiven mer eller mindre. D300 faller mig verkligen i smaken idag...så det är en kamera som jag gärna skulle vilja ha om sådär 2-3 år när den sjunkit i pris.
De objektiv jag tänkt köpa till är ett Tamron SP AF 17-50mm/2,8 XR Di II LD Aspherical som kostar runt 4000kr... sen därefter ett teleobjektiv, normalobjektiv, vidvinkel, makro.... kanske inte i den ordningen. Tamron objektivet hoppas jag kunna få ut det mesta med varje pixel på min kamera :) Samtidigt som det känns som ett objektiv som kommer räcka lång tid framöver (fast då måste jag hålla mig till Nikon)
Jag var inne på Pentax k200D innan men jag saknar en kamera i deras sortiment i klass med d300 t ex.... dessutom undrar man vad som kommer hända med Pentax/Samsung i framtiden, ifall de kommer fortsätta att göra budget dslrs eller (hoppas jag) ta steget in på proffskamera marknaden.
Canons D40 gillar jag och speciellt då dess höga fps, men priset på strax under 8000 kr som den ligger på idag har jag bara inte råd med... tyvärr....
 
Jag tycker du ska testa 450D med batterigreppet, det ger en helt annan känsla.

Men du menar att 450:an är båttre än D80:an i sig?

När jag höll 450:an i butiken med sitt kitobjektiv så upplevde jag att objektivet också kändes väldigt "ryckigt" i zoomen... svårt att förklara.. hmm
en metafor... man har en ring i ena handen (sådana som trollkarlar har) och i den andra en pinne.... sen rör man pinnen från sida till sida i ringen så att man träffar ringens bägge sidor.... jag fick en sån känsla i kitobjektivet haha...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.