Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skuggor med Nikon D80 och 18-135 objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

hedmar

Avslutat medlemskap
Har nyligen skaffat mig en Nikon D80 och har Nikon AF-S 18-135mm objektiv. Har problem med att jag får skuggor i underkant på bilderna när jag använder blixt på nära håll med 18mm zoom. Trodde först att det berodde på att jag har motljusskyddet på bakvänt men bilderna blir likadana med det av.

Är det nån som har haft samma problem?

Det beror på att den inbyggda blixten sitter så lågt att motljusskydder ger en skugga i underkanten av bilden. Ta av motljusskyddet så bör det ej bli skugga i underkanten.
Bäst är att skaffa en extarn blixt som har ljuskällan högre upp.
Inbygg blixt är mest till för normaloptik utan motljusskydd.

Det beror på att den inbyggda blixten sitter så lågt att motljusskydder ger en skugga i underkanten av bilden. Ta av motljusskyddet så bör det ej bli skugga i underkanten.
Bäst är att skaffa en extarn blixt som har ljuskällan högre upp.
Inbygg blixt är mest till för normaloptik utan motljusskydd.

Det blir lika med motljusskydd på och av. Men zoomar jag in lite så försvinner skuggorna..

köp en SB-800 dom håller på att säljas ut inför övergången till SB-900 så dom har bra pris just nu så försvinner problemen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar